[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Życie w stresie - przykre skutki

Chroniczny stres może zwiększać ryzyko udaru mózgu w następnej dekadzie życia – wynika z najnowszych badań University of Minnesota. Jak wymazać go z życia?

stres, chroniczny stres Brak ochoty na seks, przewlekłe bóle szczęki, niespokojne nogi, kłopoty z oddychaniem lub snem mogą być objawami chronicznego stresu.
Nie da się żyć całkiem bezstresowo. Ba – kortyzol i adrenalina, czyli hormony stresu, są nam potrzebne, bo wyzwalają gotowość do działania. Problem w tym, że ich poziom nie spada po zakończonym działaniu, tylko utrzymuje się przez dłuższy czas. Testy przeprowadzone na amerykańskim uniwersytecie pokazały, że u uczestników, którzy doświadczali przewlekłego stresu, ryzyko zachorowania na udar mózgu w kolejnych 10 latach życia wzrastało o 19%.

Przeczytaj też: 24 pewne sposoby na stres

REKLAMA

Autorzy badania spekulują, że w reakcji na długo trwający stres w organoiźmie mogą utrzymywać się stany zapalne, które wprawdzie nie objawiają się gorączką, tak jak w przypadku ostrego stanu, ale są bardzo niebezpieczne dla zdrowia. Według naukowców mogą utrudniać przepływ krwi do mózgu, co z kolei może być przyczyną udaru. Inne badania pokazały jednak, że wystarczy 30 minut ćwiczeń dziennie, by obniżyć poziom stresu. Zamiast obgryzać ołówki, wskakuj na rower!

Trenuj sen i pamięć

40 – o tyle procent pogarsza nam się pamięć po nieprzespanej nocy. Jeśli chcesz poprawić jakość snu, staraj się kłaść do łóżka i wstawać zawsze o tych samych porach. Psy i koty zostaw za drzwiami. Będziesz dobrze funkcjonować już po 5-6 przespanych godzinach.

Głód rujnuje

To, że nie wolno robić zakupów spożywczych na głodniaka, bo wyda się za dużo i zje za dużo, wiadomo od dawna. Badania na University of Minnesota pokazały coś więcej: pod wpływem głodu kupujemy nie tylko więcej jedzenia, ale również innych rzeczy. Głodni uczestnicy testu wydali na zakupy o 64% więcej od tych, którzy przed wyjściem coś zjedli. Taka reakcja może oznaczać, że głód wywołuje poczucie defi cytu również w innych obszarach, niezwiązanych z jedzeniem. Nie chcesz popłynąć z pieniędzmi, idź na zakupy pół godziny po posiłku.

Rozciągaj IQ

Guma do żucia rozciąga intelektualne możliwości. Badania opublikowane w „British Journal of Psychology” pokazały, że osoby, które żuły gumę, lepiej wypadały w testach. Wynika to z faktu, że ruchy szczęką zwiększają przepływ krwi do mózgu, co w efekcie prowadzi do lepszego dotlenienia. Kupuj gumy z ksylitolem – są zdrowsze.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij