[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Znowu chory? Lepsza odporność w 5 krokach

W ciągu roku przeziębiasz się przeciętnie 3 razy. To jakieś dwa tygodnie z katarem. Zobacz, jak się uodpornić, albo – jeśli obrona nie zadziała – co zrobić, żeby szybciej wrócić do zdrowia.

chory Shutterstock.com

1. Atak z powietrza

Znamy około 200 rodzajów i gatunków wirusów, wywołujących tzw. przeziębienia. Rozprzestrzeniają się one wraz z drobniutkimi kropelkami śliny, gdy zarażona osoba kaszle lub kicha. Gdy przeniesiesz wirusa do oka, nosa lub do ust, zapraszasz go do siebie. Dlatego w czasie szczytu zachorowań częściej niż zwykle myj ręce i z zakatarzonymi witaj się raczej bez podawania ręki. W ostateczności żółwik.

2. W nosie mam wirusy

To, co w przeziębieniu najgorsze – zapchany albo cieknący nos – to wprawdzie wina wirusa, ale bezpośrednią przyczyną jest to, że Twój organizm się broni. Obrzęk błony śluzowej, zwiększone wydzielanie śluzu i w konsekwencji zapchany nos to właśnie skutek działania leukocytów, czyli białych krwinek, które zabijają wirusy. Katar to znak, że walczysz.

3. Podźwignij się

Nie zwalaj całej roboty na barki malutkich limfocytów. Jeśli objawy dotyczą jedynie głowy i gardła, czyli nie kaszlesz i nie czujesz bólu w klatce ani bólu mięśni, możesz pomóc im zwalczyć wirusy, męcząc się. Uczeni z Uniwersytetu Yale odkryli, że wirus replikuje się szybciej w niższych temperaturach. 45-minutowy trening podniesie temperaturę ciała, jakbyś miał gorączkę – to osłabi siły przeciwników Twoich białych krwinek.

Sprawdź: Czy witamina D faktycznie jest sekretem zdrowia?

4. Smaczne lekarstwo

Masz za mało siły, żeby trenować? Musisz się wzmocnić. Czyli zjeść solidny posiłek. W badaniu Laboratory for Experimental Internal Medicine u chorych, którym podano posiłek 1200 kcal, poziom gamma interferonu – superbroni układu odpornościowego – wzrósł o 450%. Jeśli dodasz do tego suplement cynku, masz szansę wyzdrowieć szybciej. Fińskie badanie wykazało, że zażywanie cynku od pierwszego dnia choroby skraca czas jej trwania o 33%.

5. Łykaj witaminkę

Średnio łapiemy przeziębienie od 2 do 4 razy w roku. Jeśli nie chcesz powtórki, zastosuj w praktyce wyniki badań fińskich uczonych. Badali oni wpływ witaminy C na ilość zachorowań i odkryli, że prewencyjne łykanie wit. C w zasadzie nie działa. Z jednym wyjątkiem: u ludzi intensywnie ćwiczących regularne zażywanie tej witaminy zmniejszyło ilość zachorowań o połowę. Wniosek? Więcej ćwiczyć i jeść dużo cytrusów. Kiszona kapusta zadziała nawet lepiej.

REKLAMA

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij