Sprawdzone sposoby na doładowanie energii

Gdy czujesz, że nadchodzi kryzys i dramatycznie spada Ci poziom energii, warto sięgnąć po zasilanie alternatywne. Oto 5 prostych patentów na szybkie zażegnanie energetycznego kryzysu, byś mógł nadal pracować na wysokich obrotach.

Corbis, Jacek Heliasz
fot. Corbis, Jacek Heliasz
Zjedz coś, zanim dasz sobie w kość. Zaplanuj małe co nieco na 1,5 godziny przed treningiem. "Idealna przekąska nie powinna przekraczać 250 kalorii i powinna składać się z 25-35 gramów węglowodanów, 10-15 gramów białek i do 5 gramów tłuszczu" - radzi doktor Kleiner. Słodka bułka i dwa plasterki sera stanowią idealny posiłek na taką okazję. Zanim znikniesz w szatni, koniecznie zaopatrz się w butelkę napoju izotonicznego.

REKLAMA

"Naprawdę, na razie nie wymyślono nic lepszego - twierdzi lekarz z Instytutu Medycyny Sportowej w Allentown wstanie Pensylwania. - Cukry proste spowodują szybki skok poziomu cukru we krwi, a więc natychmiastową dawkę energii". Jednocześnie poradzisz sobie z odwodnieniem, inną ukrytą przyczyną zmęczenia. "Często przyczyną naszej ospałości jest zwyczajny brak wystarczającej ilości płynów" - wyjaśnia dr Dunne.

godz. 20.00 - wieczorna apatia

Tym razem oszczędzimy Ci skomplikowanej biochemicznej teorii, dlaczego jesteś zmęczony. Wyjaśnienie jest banalnie proste: przecież ciężko pracowałeś cały dzień, więc byłoby dziwne, gdybyś NIE BYŁ zmęczony! Ale ciągle jest jeszcze młoda godzina i za wcześnie, żeby iść spać - to tylko rozreguluje Twój zegar biologiczny i rano obudzisz się jeszcze bardziej zmęczony.

"Pójście spać kilka godzin wcześniej niż zazwyczaj prawdopodobnie wybije Cię z rytmu. Jeśli masz być wypoczęty i raźny, lepiej trzymaj się przyzwyczajeń" - radzi Philip Gehrman, profesor psychologii na Uniwersytecie w Filadelfii.

Pozostań w pionie. Po pierwsze nie wyciągaj się na kanapie ani w ulubionym fotelu. "Mała senność staje się wielką, kiedy ułożymy się w pozycji sprzyjającej zaśnięciu" - wyjaśnia profesor Wright. Nie oglądaj telewizji, zamiast tego włącz muzykę.

"Żeby się naładować energią, posłuchaj rytmicznej, radosnej i dobrze znanej muzyki, która zawsze daje Ci kopa - radzi Andrea Scheve, dyrektor programu muzykoterapii na Uniwersytecie w Pittsburgu. - Już samo myślenie o ulubionym kawałku i nucenie go w głowie może Ci dać zastrzyk energii". Co zrobisz z tą dodatkową dawką energii wieczorem, zależy już tylko od Ciebie...

 

Pstryk! Czasem trzeba wyłączyć zasilanie. I zgasić światło.

To nawet byłoby zabawne, gdyby nie było tak frustrujące - cały dzień walczysz ze zmęczeniem, ale kiedy znajdziesz się w łóżku i zamkniesz oczy, nagle stwierdzasz, że wcale nie chce Ci się spać. Na szczęście wiadomo, dlaczego. Kłania się pan Pawłow. Czy robisz coś jeszcze w łóżku, oprócz spania? Czytasz, oglądasz telewizję albo rozwiązujesz sudoku?

"Te zajęcia uczą mózg kojarzyć łóżko z rozrywką - tłumaczy Kenneth Wright, profesor fizjologii na Uniwersytecie Colorado. - Niektórzy ludzie tak się do tego przyzwyczajają, że kiedy idą do łóżka, ich mózg ni stąd ni zowąd ulega pobudzeniu, ponieważ zwykle w tym miejscu oglądają mecz lub czytają książkę".

Co oznacza, że lekarstwem jest to, co naukowcy już dawno polecali - żadnych książek, żadnego teleturnieju ani powtórki meczu, i z pewnością żadnego laptopa, kiedy leżysz pod kołderką. Seks jest dozwolony - w końcu to najlepszy naturalny środek nasenny.

 

MH 08/2006

1 2 3
STRONA 3 z 3
Zobacz również:
Z rozciąganiem jest jak z treningiem siłowym – tylko systematyczna praca  daje widoczne rezultaty. Sam zobacz, na co możesz liczyć.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA