Zmęczone oczy od ekranów

Skoro już bez przerwy wgapiasz się w ekrany i zmuszasz oczy do wytężonej pracy, zadbaj przynajmniej o jak największy komfort dla swoich patrzałek. Posłużą Ci dłużej.

Jak dbać o oczy przed ekranem Shutterstock.com
Wielu z nas w pracy spędza 8-10 godzin przed komputerem, a po pracy, dla relaksu, siadamy przed telewizorem, by pograć na konsoli czy obejrzeć ulubiony serial. Na dodatek w tych krótkich chwilach, kiedy nie gapimy się w komputer ani telewizor, obsesyjnie przeglądamy smartfona – w pracy, w tramwaju, na przystanku, czasami niestety również za kółkiem. Przez kilkanaście godzin na dobę intensywnie obciążamy najważniejszy zmysł – wzrok. Nie ma co liczyć na to, że uda nam się znacząco skrócić czas przed ekranami. Ale możesz przynajmniej zminimalizować straty i zapewnić oczom jak najlepsze warunki pracy.

REKLAMA

Najważniejsza jest prawidłowa pozycja przed komputerem. Jeśli korzystasz z komputera stacjonarnego „Ekran monitora powinien znajdować się w odległości ok. 60 cm od oczu (ok. 1,5 przekątnej ekranu). Monitor powinien być ustawiony na wprost pracownika, tak by jego górna krawędź znajdowała się poniżej trochę poniżej poziomu oczu, a kąt między płaszczyzną monitora a linią patrzenia na środek monitora powinien wynosić około 90°. Dzięki temu zachowana będzie odpowiednia pozycja szyi i głowy oraz wzrok będzie mniej się męczył (w porównaniu z pionowym ustawieniem monitora)” – czytamy w opracowaniu Jak zorganizować ergonomiczne stanowisko z komputerem Centralnego Instytutu Ochrony pracy.

Musisz także zadbać, by światło nie obijało się w ekranie, gdyż refleksy na monitorze sprawiają, że oczy szybciej się męczą. Ustaw więc ekran komputera bokiem do okna. Nocą nie należy siedzieć przed ekranem, który jest jedynym źródłem światła. Najlepiej jest włączyć lampkę, która zapewnia łagodne światło w pomieszczeniu. Najlepszym rozwiązaniem będzie klasyczna żarówka dająca światło żarowe, a jeśli masz w domu tylko światło ledowe, jako dodatkowego oświetlenia użyj żarówek o barwie białej ciepłej, czyli o temperaturze barwowej ok. 3200 K.  

20/20/20

Zapamiętaj ten wzór, żeby dłużej cieszyć się dobrym wzrokiem. Co on oznacza? Że co 20 minut przez 20 sekund powinieneś oderwać wzrok od monitora i popatrzeć na coś, co jest w odległości 20 stóp od ciebie. Te dwadzieścia stóp możesz potraktować umownie – po prosto popatrz na coś co najmniej kilka metrów dalej. Może to być kwiatek w odległym kącie pokoju albo coś za oknem. Chodzi o to, żeby zmienić akomodację, czyli ostawić ostrość na inną odległość niż wspomniane 60-70 cm.

Podczas długiej sesji przed komputerem częstotliwość mrugania staje się mniejsza, co prowadzi do wysychania spojówek i rogówki. Najprostszym doraźnym rozwiązaniem tego problemu będzie wybranie się do najbliższej apteki i zaopatrzenie się w krople nawilżające oczy.

Gimnastyka dla oczu

Warto również wykonywać ćwiczenia oczu takie jak: spoglądanie pod różnymi kątami, zataczanie ósemek wzrokiem. Możesz też wypróbować tzw. palming. Ta prosta metoda relaksująca oczy polega na tym, że rozluźnia się mięśnie sterujące okiem. Zajmuje to jednak trochę czasu, więc 20 sekund tu nie wystarczy. Jak to zrobić?

  1. Usiądź na krześle, wyprostowany, i oprzyj łokcie na blacie.
  2. Dłońmi zasłoń otwarte oczy, tak aby nie przedostawało się przez nie światło, pamiętaj o tym aby ręce nie dotykały oczu ani nie uciskały nosa.
  3. Następnie powoli zamknij powieki i myśl o czymś relaksującym, np. miłym wspomnieniu. Przypominaj sobie i odtwarzaj każdy detal jego detal przez maksymalnie 10 minut. Oddychaj spokojnie.
  4. Z czasem przed twoimi oczami powinna pojawić się czerń, im głębsza tym ćwiczenie było bardziej udane.
  5. Pomrugaj chwilę i otwórz oczy. Pamiętaj o powolnym oddychaniu.

Przed laty palming był uważany za skuteczną metodę poprawy wad wzroku - niestety nie udało nam się znaleźć wiarygodnych badań, które potwierdzałyby taką tezę. Jednak z pewnością odcięcie sygnałów wzrokowych chociaż na kilka minut w środku dnia jest korzystne i dla samych oczu, i dla naszej przeładowanej informacjami psychiki.

SPRAWDŹ: Najdziwniejsze wynalazki medyczne w historii

O dziwo, również zwykłe ćwiczenia, takie angażujące mięśnie całego ciała, również mogą pomóc utrzymać prawidłowe widzenie. Regularna aktywność fizyczna zmniejsz ryzyko miażdżycy i nadciśnienia, a te przypadłości mogą mieć fatalny wpływ na Twoje oczy.

Suplementy dla oczu

Korzystnie na wzrok działa także suplementacja. Jeśli chcesz chronić swoje oczy i wzrok, kup sobie suplementy z luteiną i witaminami A, C i E. To trochę droga na skróty, ale czasami trzeba sięgać i po takie rozwiązania.

ZOBACZ TEŻ: Jak chronić swoje oczy?

Zobacz również:
Totalny trening całego ciała, który da Ci siłę, jakiej potrzebujesz. A wyrzeźbiony core to efekt uboczny.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA