Zmęczenie po COVID-19

Zachorowałeś na COVID? Spodziewaj się spadku wydajności. Po zakażeniu koronawirusem u ponad połowy chorych zmęczenie utrzymuje się ponad dwa miesiące.

Zmęczenie po COVID Shutterstock.com
Ludzie, u których wykryto zakażenie koronawirusem bardzo często skarżą się na uczucie zmęczenia, które bywa tak silne, że nawet wstanie z łóżka jest wysiłkiem niemal ponad siły. Badacze z Trinity College w Dublinie ustalili, że ten obezwładniający i utrudniający codzienne życie stan wyczerpania może się utrzymywać nawet przez 10 tygodni od wystąpienia objawów.

REKLAMA

Objaw zakażenie koronawirusem - zmęczenie

Uczucie zmęczenia to jeden z najczęściej zgłaszanych objawów w przypadku zakażenia koronawirusem. Ze względu na to, że koronawirus SARS-CoV-2 pojawił się niedawno, długofalowe skutki infekcji nie są jeszcze dobrze rozpoznane, ale istnieją podejrzenia, że jednym z nich może być tzw. syndrom przewlekłego zmęczenia.

ZOBACZ TEŻ: Jak się objawia zespół przewlekłego zmęczenia

Jak długo trwa zmęczenie po COVID-19?

W badaniu, którego wyniki opublikowano niedawno w piśmie PLOS ONE, uczeni postanowili sprawdzić właśnie to, jak wielu pacjentów skarży się na utrzymujące się zmęczenie i porównać to z przebiegiem choroby określonym za pomocą samooceny i różnych obiektywnych markerów zakażenia. Badacze wytypowali 128 osób, które chorowały na COVID-19 i które co najmniej 72 dni wcześniej zostały wypisane ze szpitala lub zostały uznane za zdrowe.

Okazało się, że u ponad połowy (52%) uczucie silnego zmęczenia utrzymuje się co najmniej przez 6 tygodni a często dłużej. Po takim czasie powrót do pełnej formy nastąpił u 42% pacjentów. Co ciekawe, to, jak długo utrzymuje się to uczucie zmęczenia nie zależało ani od przebiegu choroby (czy był ciężki czy skąpoobjawowy) ani od poziomu wiremii.

Nie przemęczaj się

Jeśli więc zarazisz się koronawirusem albo masz już to zakażenie za sobą, raczej nie planuj zbyt intensywnych zajęć na najbliższe dwa miesiące, a jeśli masz zaplanowane, licz się z tym, że będzie Ci trudniej utrzymać zwykłe tempo. 

Ta ostrożność dotyczy zarówno planów treningowych, jak i pracy zawodowej czy prac domowych. Jeśli miałeś w planie start w zawodach - możesz osiągnąć gorszy wynik, bo na treningach będziesz mniej wydajny. Jeśli planowałeś remont domu, albo - nie przymierzając - napisanie książki, musisz się liczyć z tym, że termin ukończenia prac przesunie się. Lepiej to zaplanować wcześniej niż się potem zdziwić. 

Czy złapałem koronawirusa?

Jeżeli niepokoisz się, że mogłeś się zarazić, możesz sprawdzić wstępnie swój stan korzystając z formularza umieszczonego na stronie pacjent.gov.pl. To oczywiście nie jest pełnoprawna diagnoza, ale może Cię uspokoić. Wywiad i jego wyniki są w całości oparte na wytycznych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz amerykańskiej agencji Centers for Disease Control and Prevention (CDC).

Sprawdź teraz: pacjent.gov.pl/koronawirus/sprawdz-objawy

Zobacz również:
Miałem już zamykać biegowy sezon, gdy do redakcji trafił startowy model marki Saucony, Endorphin Pro 2. Od tamtej pory każdy dzień zaczynam od sprawdzenia prognozy pogody, bo kolejnych szybkich "dziesiątek" w zasadzie nie mam dość.
ZOBACZ WIĘCEJ
REKLAMA