[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.5

Zimne kąpiele - czy to działa? [Badania]

Wielu sportowców, chcąc przyspieszyć proces regeneracji mięśni, poddaje się torturze tzw. ice bath, czyli zanurzeniu w wannie wypełnionej wodą i kostkami lodu. Najnowsze badania wykazały, że to daremne poświęcenie.

regeneracja
Takie kąpiele są już od lat standardem w treningu profesjonalnych sportowców, a od pewnego czasu zrobiły się popularne wśród amatorów. Ludzie schładzają gwałtownie mięśnie po treningu, licząc na szybszą regenerację. Miało to działać tak, że niska temperatura zmniejsza stan zapalny w tkankach. Jednak uczeni z Liggins Institute na University of Auckland w Nowej Zelandii, pod kierunkiem prof. Davida Camerona-Smitha, podważyli skuteczność tej metody.

ZOBACZ TEŻ: 12 patentów na powrót do życiowej formy

REKLAMA

Przebadali 9 zdrowych ochotników, którzy najpierw intensywnie trenowali przez 45 minut, a następnie albo przez 10 minut w ramach schłodzenia pedałowali wolno na rowerze, albo na 10 minut zanurzali się w wodzie o temperaturze 10 st. C. Po każdym teście uczeni robili im biopsję mięśni w kilkugodzinnych odstępach. Okazało się, że zimna kąpiel nie tylko nie zmniejsza stanów zapalnych, ale wręcz spowalnia postęp, jeśli chodzi o siłę i przyrost mięśni. W treningu siłowym zanurzanie się w lodowatej wodzie nie ma więc większego sensu. No chyba że po prostu lubisz morsowanie...

Co jeszcze ustalili naukowcy?

1. Gładkie dłonie

Dłonie mężczyzny nie muszą być gładkie jak jedwab, ale bez przesady. Dużych i szorstkich odcisków warto się pozbyć. Zobacz, jak.

Wymocz

Odciski (modzele) to zgrubiałe warstwy martwego naskórka. Zmiękcz je około 10-15 minut, mocząc dłonie (lub stopy) w ciepłej wodzie z mydłem.

Zetrzyj

Po namoczeniu zrobi się na tyle miękki, że wystarczy potrzeć go pumeksem lub tarką do stóp, żeby przestał wystawać nad skórę. To czasami wystarczy. Nie trzyj za mocno, żeby nie uszkodzić żywej skóry.

Użyj kwasu

Gdy odcisk jest wyjątkowo oporny, użyj maści z kwasem salicylowym. W tym wypadku też warto wcześniej namoczyć – kwas szybciej spenetruje zrogowaciały naskórek i łatwiej będzie go zetrzeć.

Zapobiegaj

Odciski powstają wskutek wielokrotnego ucisku w jednym miejscu. Na siłowni i podczas pracy noś zawsze rękawice ochronne, a jeśli odciski robią Ci się na stopie – zmień buty.

2. Nie pękaj u dentysty

Dentofobia, czyli paraliżujący strach przed dentystą, dotyka 13% facetów. Najczęściej boimy się bólu. Jeśli Ty też się boisz wiertła, poszukaj gabinetu, w którym stosuje się podtlenek azotu, czyli gaz rozweselający. Indyjscy uczeni odkryli, że stosowanie tej metody znacząco obniża poziom stresu, a więc pozwala w końcu pokonać strach.

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij