Zespół jelita drażliwego - skuteczne probiotyki

Nowe badanie z prestiżowego czasopisma naukowego The Lancet wskazuje konkretne szczepy bakterii probiotycznych, które mogą pomóc osobom cierpiącym z powodu zespołu jelita drażliwego. Sprawdź, jakich nazw szukać na opakowaniach suplementów. 

Zespół jelita drażliwego Shutterstock.com
Fot. Shutterstock.com

Zespół jelita drażliwego, często określany skrótem IBS, pochodzącym od angielskiej nazwy Irritable Bowel Syndrome, jest nietypowym schorzeniem. Nie można go zdiagnozować bezpośrednio i robi się to, po kolei eliminując inne choroby, takie jak np.: nowotwory jelita, celiakię, choroby zapalne jelit, czy wrzody żołądka.

ZOBACZ TEŻ: Co na wzdęcia?

IBS jest bardzo często spotykanym schorzeniem i szacuje się, że trapi aż 10-20% dorosłych ludzi. Zdecydowanie częściej występuje wśród kobiet, które stanowią 2/3 tej liczby. Wśród jego objawów należy wymienić przede wszystkim bóle brzucha i zaburzenia wypróżniania - biegunki oraz zaparcia (mogą występować naprzemiennie), a w dalszej kolejności: bóle głowy, pleców i mięśni, przewlekłe zmęczenie, częste oddawanie moczu, a nawet bolesne stosunki płciowe.

REKLAMA

Przyczyny zespołu jelita drażliwego nie są dokładnie poznane, ale za mające największe znaczenie uznaje się zaburzenia składu mikroflory jelitowej. I dlatego to kuracje suplementami zawierającymi probiotyczne bakterie często zaleca się w przypadku IBS.

IBS - jakie suplementy pomagają

W listopadzie 2021 roku ukazała się metaanaliza, czyli przegląd badań, podsumowujących stan wiedzy na temat skuteczności bakterii probiotycznych w leczeniu zespołu jelita drażliwego. Autorami pracy jest zespół badaczy z USA i Turcji działający pod kierownictwem dr Lynne V. McFarland z University of Washington, a wyniki ich analizy opublikowało prestiżowe czasopismo naukowe The Lancet.

Po przejrzeniu aż 521 badań na ten temat, wyróżnili oni 42 eksperymenty najwyższej jakości, czyli randomizowane badania kliniczne i to je wzięto pod uwagę. Zastosowano w nich aż 64 szczepy bakterii probiotycznych (w dawkach 109–1010 jednostek jeden raz dziennie przez okres 4–8 tygodni). Naukowcy ostatecznie wyróżnili jedynie 14 z nich, ponieważ tylko taką liczbę wykorzystano w przynajmniej dwóch badaniach.  

Dowody na skuteczność terapeutyczną wykazano w przypadku 9 pojedynczych szczepów bakterii probiotycznych:

  1. Bacillus coagulans MTCC5260
  2. Bacillus coagulans MTCC5856 
  3. Lactobacillus plantarum 299v
  4. Saccharomyces boulardii CNCM I-745
  5. Saccharomyces cerevisiae CNCM I-3856
  6. Bifidobacterium infantis 35624
  7. Bifidobacterium animalis DN-173010
  8. E. coli Nissle 1917
  9. Lactobacillus rhamnosus GG

Oraz 5 preparatów wieloszczepowych:

  1. Lactobacillus paracasei 19, Lactobacillus acidophilus La5 oraz Bifidobacterium lactis Bb12
  2. Lactobacillus rhamnosus GG, Lactobacillus rhamnosus LC705, Bifidobacterium breve Bb99 oraz Propionibacterium shermanii
  3. Lactobacillus acidophilus 11906BP, Lactobacillus rhamnosus 12202BP, Bifidobacterium bifidum 12199BP, Bifidobacterium lactis 11904, Bifidobacterium longum 12200 oraz Streptococcus thermophilus 11870BP
  4. Bifidobacterium brevis 11858BP, Bifidobacterium lactis 11903BP, Bifidobacterium longum 11860BP, Lactobacillus acidophilus 11868BP, Lactobacillus rhamnosus 11868BP, Lactobacillus plantarum 11867BP oraz Streptococcus thermophilus 11870BP
  5. Bifidobacterium breve DSM24732, Bifidobacterium longum DSM24736, Bifidobacterium infantis DSM24737, Lactobacillus acidophilus DSM24735, Lactobacillus plantarum DSM24730, Lactobacillus paracasei DSM24733, Lactobacillus delbrueckii subsp. bulgaricus DSM24734 oraz Streptococcus thermophilus DSM24731.

I to dokładnie tych nazw należy szukać na opakowaniach suplementów probiotycznych, mających nieść ulgę w przypadku zespołu jelita drażliwego. 

Na koniec przypomnimy, że pierwsze słowo w nazwie oznacza rodzinę bakterii (np. Bifidobacterium), drugie gatunek (np. breve), a trzecie szczep (np. DSM24732). 

SPRAWDŹ TEŻ: Nerwice - plaga XXI wieku

Żródło:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S258953702100434X#!

Zobacz również:
Zapraszamy na krótki kurs rwania sztangi. Nie zbudujesz tym ćwiczeniem wielkich mięśni, ale jeśli opanujesz je w zadowalającym stopniu, będziesz mógł jednym ćwiczeniem kształtować siłę, mobilność i eksplozywność.
ZOBACZ WIĘCEJ
REKLAMA