REKLAMA

Zdrowotna moc roślin

Zdziwiłbyś się, jak wiele leków, które kupujesz dziś w aptece, to tak naprawdę substancje występujące w naturze, tyle że w tabletkach. Aspiryna, morfina, antybiotyki – to wszystko zawdzięczamy roślinom.  A to tylko próbka ich możliwości. Zobacz, co jeszcze potrafią.

rośliny, zdrowie, shutterstock.com
Flora, czyli świat roślin, jest jak olbrzymia kopalnia, z której można pozyskać środki przeciwbólowe, przeciwgorączkowe, przeciwzapalne, hamujące krwawienie, zwalczające bakterie i wiele innych farmaceutycznych skarbów. To nie tylko pojedyncze substancje, jak kwas acetylosalicylowy czy penicylina. Niektóre rośliny zawierają niepodrabialne kompozycje wielu różnych substancji, które często działają synergicznie. Wyciągi roślinne są więc często jak eliksiry sporządzone przez naturę wg sekretnej receptury, której natura wciąż nie chce zdradzić naukowcom.

REKLAMA

ZOBACZ: Co Ci mogą dać halucynogeny?

Receptura jest sekretna, ale działanie już całkiem jawne dla nauki i przez nią potwierdzone. Naturalne substancje mogą pomóc Ci osiągnąć lepsze wyniki  na treningu, zrzucić parę kilo, szybciej zasnąć, lepiej się skoncentrować, złagodzić stres, a nawet być lepszym kochankiem. Trzeba tylko wiedzieć, po co sięgnąć. Oto rośliny, często niepozorne, które mają w sobie ukrytą moc. Potwierdzoną przez naukę.

Ostropest plamisty - Detoks

Jeśli pijesz trochę więcej, niż powinieneś. Lub dużo więcej.

Nasiona tej rośliny od dawna są stosowane w medycynie ludowej na wszelkie przypadłości wątroby. Najwyraźniej nie bez powodu. Z metaanalizy danych klinicznych, przeprowadzonej przez uczonych z University

Hospital Zurich, wynika, że w przypadku marskości wątroby, głównie tej spowodowanej nadużywaniem alkoholu, w grupie stosującej sylimarynę pozyskiwaną z ostropestu śmiertelność była o 20% mniejsza niż w grupie zażywającej placebo. Stosowanie sylimaryny we wszystkich schorzeniach wątroby zmniejszało śmiertelność aż o 42%. Jeśli nie wylewasz za kołnierz, przynajmniej zadbaj o narząd, który pomaga Ci pozbyć się trucizny i następnego dnia pozwala iść na trening.

PRZECZYTAJ: 25 niebezpiecznych substancji dla faceta

Melisa lekarska - regeneracja

Gdy świat staje się trochę przytłaczający

Wg dużego badania, opublikowanego w „Journal of Herbal Pharmacotherapy”, melisa ma działanie uspokajające (w jednym z badań objawy niepokojui pobudzenia ustąpiły niemal całkowicie u 75% pacjentów!), przeciwlękowe, przeciwwirusowe (zwłaszcza w przypadku opryszczki), przeciwbakteryjne, przeciwzakrzepowe i wiele innych. Kilka badań potwierdziło też poprawę jakości snu po zażyciu melisy. W różnych badaniach odsetek zadowolonych pacjentów był różny (od 33% do 90%), zawsze jednak większy niż w grupie przyjmującej placebo.

Bakopa drobnolistna - Pamięć

Gdy musisz szybko nauczyć się czegoś nowego.

Metaanaliza dostępnych badań przeprowadzona w Centre for Human Psychopharmacology na Swinburne University w Australii potwierdza, że o ile wciąż nie mamy dużych, solidnie zaprojektowanych badań na temat skuteczności bakopy, to wyniki, którymi dysponujemy, pozwalają sądzić, że wyciąg z tego zioła rzeczywiście poprawia pamięć. Uczeni z Tajlandii potwierdzili natomiast skuteczność bakopy w poprawieniu koncentracji. Przed sesją jak znalazł.

Pokrzywa indyjska - Rzeźba

Gdy chcesz zamienić tłuszcz na mięśnie.

W badaniu, przeprowadzonym na University of Kansas, 30 ochotników podzielono na dwie grupy. Jedna przyjmowała 250 mg 10% ekstraktu z pokrzywy indyjskiej dwa razy dziennie, druga dostawała placebo. Po trzech miesiącach nie zauważono wprawdzie istotnego spadku masy ciała, ale znacząco zmieniła się kompozycja: masa tkanki tłuszczowej zmniejszyła się o ok. 4,5 kg, a masa mięśniowa zwiększyła o 3,6 kg. Idealnie. Szukaj suplementów z forskaliną – to nazwa substancji aktywnej pokrzywy indyjskiej.

Lukrecja gładka – Detoks

Gdy boli brzuch albo gardło.

Korzeń tej rośliny wykorzystywanej w medycynie od tysięcy lat zawiera glicyryzynę, która ma wiele zastosowań: od zwalczania trądziku po ulgę w przypadku astmy. Jednym z najczęstszych zastosowań wyciągu z korzenia lukrecji jest jednak łagodzenie problemów żołądkowych. Uczeni z Indii wykazali, że przyjmowanie leku z glicyryzyną łagodziło objawy zgagi, niestrawności i wrzodów żołądka. Na dodatek wstępne badania sugerują, że lukrecja może też łagodzić ból gardła, zmniejszać ryzyko próchnicy, a nawet zachorowania na niektóre nowotwory, np. często dopadającego facetów raka jelita.

Pomarańcza gorzka - Wróć do formy

Gdy się zagapiłeś i bez lustra nie widzisz już klejnotów.

Wg „International Journal  of Medical Sciences” regularne zażywanie substancji aktywnej tej pomarańczy – p-synefryny – może zwiększać tempo metabolizmu. „Obesity Reports” donosi, że osoby otyłe, przyjmujące preparaty zawierające wyciąg  z pomarańczy gorzkiej, schudły o 2,4-3,4 kg, podczas gdy otrzymujący placebo o 0,9-2 kg.

Ashwagandha - więcej mocy

Gdy czujesz, że brakuje Ci energii. Również w łóżku.

Australijscy uczeni wykazali, że regularne zażywanie ashwagandhy zwiększa poziom testosteronu o prawie 15% bardziej niż placebo, a wyniki przeprowadzonego w Indiach eksperymentu dowiodły, że po 60 dniach suplementacji ashwagandhy poziom hormonów stresu był niższy niż w grupie kontrolnej. Mniej stresu i więcej testosteronu w łóżku? Tak rodzą się legendy.

Pestki winogron - Detoks

Gdy masz naprawdę dalekosiężne plany i chciałbyś zobaczyć sylwestra 2099/2100.

Lista zalet wyciągu z pestek winogron jest długa. Uczeni wykazali, że wyciąg z pestek między innymi: obniża ciśnienie krwi o 6 punktów, chroni serce przed stresem oksydacyjnym, wpływa pozytywnie na produkcję kolagenu, zmniejsza ryzyko utraty pamięci na starość, chroni wątrobę, zmniejsza ryzyko nowotworów, a nawet przyspiesza gojenie się ran.

Kurkuma - Detoks

Gdy chcesz być zdrowy i szczęśliwy.

Aktywnym składnikiem kurkumy jest kurkumina, która ma silne działanie przeciwzapalne. Chroni przed chorobami serca, zmniejsza ryzyko nowotworów, łagodzi objawy depresji, zmniejsza ryzyko choroby Alzheimera i ma jeszcze wiele innych zastosowań. Samo dodawanie jej jako przyprawy do jedzenia raczej nie wystarczy: skoncentrowany ekstrakt jest znacznie lepszym rozwiązaniem. Przyswaja się najlepiej w połączeniu z piperyną, czyli aktywnym składnikiem czarnego pieprzu.

Aloes zwyczajny – Detoks

Gdy masz słabość do słodyczy.

Aloes obniża poziom glukozy we krwi u osób z cukrzycą typu 2. Uczeni z Tajlandii wykazali, że codzienna suplementacja soku z aloesu obniża nie tylko poziom cukru, ale również trójglicerydów, czyli dba o Twoje serce. Na dodatek, według Mayo Clinic, aloes może pomagać przy zaparciach. Normalnie ulga, że weź.

Ananas - Wróć do formy

Gdy chcesz mieć większe mięśnie i więcej radości.

Ananasy zawierają bromelainę, która jest enzymem rozkładającym białka na aminokwasy. Dzięki temu łatwiej Ci będzie przyswoić proteiny, które później wykorzystasz do budowy mięśni. Ta dodatkowa pomoc przyda się zwłaszcza w trakcie intensywnego treningu. Ponadto uczeni z Philippine Women’s University wykazali, że ananas wzmacnia odpowiedź odpornościową na wirusy, co może się przydać w czasie pandemii. No i – na to naukowych dowodów nie mamy, ale koleżanka kolegi potwierdza – jedzenie ananasów zmienia smak nasienia na lepszy.

Garcinia Cambogia - Wróć do formy

Gdy nie potrafisz przestać jeść.

Aktywnym składnikiem tego owocu jest kwas hydroksycytrynowy (HCA), który wspomaga odchudzanie, bo zmniejsza uczucie głodu. Uczeni z University of Maastricht wykazali, że już po dwóch tygodniach regularnego stosowania ilość zjadanych kalorii zmniejszyła się  o 15-30%. To bardzo dużo.

Pieprz - Wróć do formy

Gdy masz słabość do węgli.

Aktywny składnik pieprzu – piperyna – odpowiada za ostry smak, ale ma też wiele innych właściwości. Uczeni z University of Pavia wykazali, że czarny pieprz zwiększa wrażliwość komórek na insulinę, a zatem chroni Cię przed cukrzycą oraz – w konsekwencji – przed przybieraniem na wadze, bo niewłaściwa gospodarka węglowodanowa często prowadzi do otyłości. Czarny pieprz ułatwia też wchłanianie innych substancji, które mogą Ci pomóc utrzymać sylwetkę. Spektakularnie działa w przypadku kurkuminy: uczeni z University of Texas wykazali, że zwiększa jej biodostępność aż o 2000%.

Zielona herbata - Odchudzanie

Gdy nudzi Cię już „X” przed „L”.

Jak donosi „The American Jour- nal of Clinical Nutrition”, zażywanie ekstraktu zielonej herbaty zwiększa ilość spalonych kalorii o 4%, a badanie uczonych z University of Geneva wykazało, że ekstrakt z zielonej herbaty zwiększa spalanie tłuszczu o 17%. Oprócz tego badania wykazały, że zielona herbata może też poprawiać funkcjonowanie mózgu, zmniejszać ryzyko cukrzycy, wzmacniać układ krwionośny, a nawet – dzięki katechinom – odświeżać oddech. Nie dość, że szczuplejszy, to jeszcze zdrowszy, inteligentniejszy i bardziej atrakcyjny. Same zalety.

Papryka - Spalanie tłuszczu

Gdy chcesz bezboleśnie zrobić sobie sześciopak.

Najważniejszym składnikiem aktywnym papryki rocznej jest kapsaicyna. Jak donosi „BMC Obesity”, po 12 tygodniach zażywania kapsaicyny w dawce 4 mg dziennie masa tkanki tłuszczowej u badanych zmniejszyła się o 6,68% w porównaniu z tymi, którzy zamiast kapsaicyny dostawali pigułki z placebo.

Inne badanie, na Manchester Metropolitan University, wykazało, że kapsaicyna może też zmniejszać apetyt, stany zapalne, łagodzić ból i poprawiać nastrój. To ostatnie nie dziwi, skoro będziesz szczuplejszy i mniej obolały.

Perełkowiec japoński - Odporność

By krew krążyła bez przeszkód.

Największym skarbem perełkowca z punktu widzenia wykorzystania przez ludzi nie jest jego przepiękny kwiatostan, lecz wysoka zawartość rutyny. Rutyna zwiększa elastyczność naczyń krwionośnych (co m.in. zmniejsza ryzyko hemoroidów), ma działanie przeciwzapalne i ułatwia przyswajanie witaminy C, która jest niezbędna w utrzymaniu układu odporności w optymalnej sprawności. Badacze z Beth Israel Deaconess Medical Center wykazali też, że rutyna zmniejsza ryzyko powstawania zakrzepów, a więc chroni przed zawałem, udarem i zakrzepicą żył głębokich.

Dzika róża – Odporność

Gdy nie masz czasu na choroby.

Dzika róża to jedno z najbogatszych źródeł witaminy C. Ta witamina jest silnym przeciwutleniaczem, więc chroni przed rozwojem wielu chorób. Lekarze ze Szwecji odkryli, że witamina C już w dawkach  100 mg dziennie zwiększa aż  o 67% przyswajanie żelaza, które jest niezbędne do prawidłowego transportu tlenu we krwi. Więcej tlenu we krwi to mocniejsze mięśnie i lepsza wydolność. Ponadto uczeni z Johns Hopkins School of Medicine ustalili,  że przyjmowanie witaminy C  w dawkach 500 mg dziennie przez dwa miesiące potrafi zmniejszyć ciśnienie skurczowe krwi o prawie 4 mm Hg. Odciążysz serce i dźwigniesz więcej.

Szałwia lekarska - Lepsza pamięć

Gdy chcesz pamiętać wszystko.

Badania na Northumbria University wykazały, że już w niewielkich dawkach szałwia poprawia pamięć nawet u osób skądinąd zdrowych, a w większych dawkach poprawia nastrój. Uczeni z Teheran University of Medical Sciences wykazali też, że wyciąg z szałwii zwiększa w mózgu poziom acetylocholiny – neuroprzekaźnika odpowiedzialnego m.in. za proces zapamiętywania. Niski poziom tej substancji jest uważany za jeden z czynników ryzyka choroby Alzheimera. Uwaga: nie pomyl szałwii lekarskiej z wieszczą, bo wspomnień po jej spaleniu mieć raczej nie będziesz. No chyba że ktoś Cię nagra.

Miłorząb japoński - Lepsza pamięć

Gdy żyjesz z pamiętania faktów.

Miłorząb japoński zawiera glikozydy flawonowe, które usprawniają krążenie krwi, także tej w mózgu, i chronią naczynia krwionośne przed zwapnieniem, a sprawne krążenie mózgowe to lepsza pamięć. W piśmie „The World Journal of Biological Psychiatry” ukazał się artykuł niemieckich uczonych, którzy twierdzą, że wyciąg z miłorzębu japońskiego jest skuteczny w leczeniu zaburzeń pamięci nie tylko u osób w podeszłym wieku, ale również u młodszych. Istnieją też badania, wskazujące, że wyciąg z miłorzębu może być skutecznym środkiem w przypadku zaburzeń nastroju.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA