Zasady do lustracji

Myj ręce, nie drap się, rób badania okresowe... Reguł, które znamy z dzieciństwa i które wbito nam do głowy później, są setki. Czy wszystkie warto stosować? Zamiast sprawdzać ich prawdziwość na własnej skórze, zobacz, co o nich sądzą specjaliści.

Todd Huffman (Rodale Images)
fot. Todd Huffman
Zasada: Wyrzuć mleko, kiedy skończy mu się termin przydatności do spożycia.

REKLAMA

Opinia MH: Olej to.

Data na kartonie tak naprawdę nie oznacza tego, do kiedy mleko przestaje się nadawać do wypicia, tylko do kiedy można je sprzedawać. W istocie, mleko pasteryzowane powinno zachować świeżość jeszcze przez jakiś tydzień po upływie tego terminu. Zatem najpierw powąchaj i jeśli nie czujesz dziwnego zapachu - pij śmiało. Chociaż lepiej je wcześniej przegotuj - jeśli jest już nieświeże, nie da się zagotować, tylko się zwarzy.

Zasada: Myj ręce po sikaniu, nawet we własnej toalecie.

Opinia MH: Rób tak.

Nawet jeśli łazienka jest nieskazitelnie czysta (chciałbyś, co?), ty taki nie jesteś! Pachwiny to istna wylęgarnia bakterii, co więcej, dzięki potowi wszystkie te żyjątka z okolic odbytu mogą się łatwo przedostać w okolice penisa.

"Bakterie nie są przyklejone" - wyjaśnia Mark S. Litwin, profesor urologii na UCLA. Jeśli wpełzną na Twoje dłonie, mogą spowodować wiele groźnych chorób. O myciu rąk pamiętaj zwłaszcza podczas zagranicznych wojaży do miejsc, w których higiena jest przestrzegana w nieco mniejszym stopniu niż w sterylnej Norwegii. Dzięki temu zminimalizujesz ryzyko zakażenia się wirusowym zapaleniem wątroby typu A, czyli - nomen-omen - chorobą brudnych rąk.

Zasada: Nie jedz po godzinie 20.

Opinia MH: Olej to.

Kalorie nie znają się na zegarku. "Nie ma różnicy, czy jesz o godz. 18.30, czy o godz. 20.15 - twierdzi dr Bowerman z Ośrodka Żywienia Człowieka uniwersytetu UCLA w Kalifornii. - Ważne, żeby jeść nie później niż trzy godziny przed snem". Ponadto, kładąc się spać na głodniaka, możesz mieć kłopoty z zaśnięciem, aż w końcu i tak się złamiesz, tylko że kilka godzin później.

Zasada: Śpij 8 godzin na dobę.

Opinia MH: Rób tak.

Chętnie, ale nie mam czasu! Nie wymiguj się, śpij. Ale mnie wystarczą 4 godziny. Śpij. Ale jeśli mniej śpię, lepiej się czuję. Śpij osiem godzin. "Owszem, są ludzie, którym do efektywnej pracy wystarczy mniej snu, ale zazwyczaj jest tak, że Ty akurat do nich nie należysz" - wyjaśnia dr Hans Vaan Dongen, wykładowca zagadnień chronobiologii na Uniwersytecie w Pensylwanii.

I rzeczywiście, badanie przeprowadzone dwa lata temu na grupie 48 ochotników potwierdziło, że ograniczenie snu do 4-6 godzin dziennie przez 2 tygodnie spowodowało u nich objawy podobne, jakie wywołałoby całkowite pozbawienie snu przez 48 godzin. Próbowałeś kiedyś nie spać przez dwie doby? No to wiesz, jaki to koszmar.

1 2 3 ... 5
STRONA 2 z 5
Zobacz również:
Bieganie zawsze jest dobre, ale bieganie w terenie jest jeszcze lepsze. Masz ciekawsze trasy, czystsze powietrze i piękniejsze widoki (o ile nie zasłania Ci ich zalewający oczu pot). Oto 10 patentów na dobre trailowe początki. 
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA