Zarwana nocka? Oto dlaczego to dobry pomysł

Jest szansa, że przez bezsenną noc spojrzysz na swoje sprawy z większym optymizmem.

bezsenna nocka fot. Shutterstock
Wybierz światło o chłodnej barwie. Dzięki temu podczas pracy nie będziesz czuł się senny i leniwy. (fot. Shutterstock)
Coraz więcej osób w naszym kraju skarży się na problemy ze snem. Apteki sprzedają tony leków na receptę, a my dalej przewracamy się z boku na bok i nie możemy zmrużyć oka. Zamiast się męczyć, po prostu wstań, włącz Netflixa i zanurz się w świecie ukochanego serialu. Że zarwiesz noc? No cóż, okazuje się, że to wcale nie takie straszne. A nawet może, paradoksalnie, poprawić Ci nastrój.

REKLAMA

SPRAWDŹ TEŻ: Sposoby na bezsenność

Badania opublikowane w magazynie „Neuron” wykazały, że jedna zarwana noc – obojętnie, czy spędzona na pisaniu zaległego raportu, czy na oglądaniu serialu – zmniejsza ryzyko zapadnięcia na depresję sezonową, a efekt ten utrzymuje się przez cały miesiąc. Naukowcy odkryli, że receptory znajdujące się w płacie czołowym w mózgu, aktywowane przez niektóre leki antydepresyjne, mogą być również pobudzone przez okazyjny brak snu.

Być może to nie jest zgodne z naszą intuicją, ale jeśli od czasu do czasu zakłócimy sobie nasz rytm dobowy, lepiej zniesiemy ten ponury czas, kiedy wracamy do domu po ciemku i dzień wydaje nam się taki beznadziejnie krótki. Brak światła pogarsza nasz stan psychiczny, bo jak już pisaliśmy niejednokrotnie, im mniej światła, tym mniej serotoniny – hormonu dobrego samopoczucia produkowanego przez nasz organizm.

Swoją drogą, pamiętacie te czasy, gdy się częściej imprezowało, zarywało noce i jakoś nikt nie cierpiał na depresję? Te badania wiele nam wyjaśniają. Czasem dobrze zrobić sobie reset szarych komórek.

REKLAMA

REKLAMA

Podładuj swoje baterie

Oto bardziej i mniej skuteczne metody na nagły spadek energii w pracy.

REKLAMA

Światło (bardziej skuteczne)

Zrób sobie 15-minutowy spacer w czasie lunchu. Światło słoneczne pobudzi Twój mózg do pracy i doda energii.

Guma do żucia

Żucie gumy podnosi nieco tętno i poziom kortyzolu, co przekłada się na stan wzmożonej czujności i zwiększonej koncentracji.

Śpiew

Żwawa piosenka pobudza lepiej niż kawa. Wie to każdy, kto lubi śpiewać pod prysznicem. W pracy jednak niewykonalne.

Cukier (mniej skuteczne)

Słodycze dają nam zastrzyk energii, ale też blokują aktywność oreksyny, neuropeptydu regulującego stany snu i czuwania. Wkrótce poczujesz się senny.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Czy można się wyspać w półtorej godziny?

Zobacz również:
W dzisiejszym świecie energia do działania potrzebna jest nam od rana do wieczora. Nie ma zmiłuj. Co zapewni nam jej największą dawkę? Dobry trening czy pilnowanie diety? Zapytaliśmy eksperta. 
ZOBACZ WIĘCEJ
REKLAMA