Zanieczyszczenie światłem a zdrowy sen [News]

Świat jest coraz bardziej zanieczyszczony światłem. Uliczne lampy, neony, wszędzie ledy... Zyskujemy na tym wygodę i bezpieczeństwo, ale nie ma nic za darmo.

zanieczyszczenie światłem shutterstock.com
Badania uczonych z University of Texas wykazały, że ludzie mieszkający w rejonach, w których w nocy jest najwięcej sztucznego światła (wyodrębnili tę grupę spośród prawie 500 tysięcy osób, porównując adresy ze zdjęciami satelitarnymi), są o 55% bardziej narażeni na raka tarczycy. Uczeni przypuszczają, że przyczyną takiego stanu rzeczy jest zaburzenie delikatnej równowagi hormonalnej.

REKLAMA

ZOBACZ: 7 patentów na lepszy sen

Nie od dziś wiadomo przecież, że światło opóźnia i hamuje wydzielanie melatoniny – hormonu odpowiedzialnego za uczucie senności i uczestniczącego w regulacji innych hormonów. Wniosek? Po pierwsze, gaś światło przed snem. Po drugie – jeśli masz mocne latarnie albo neony za oknem, zainwestuj w rolety blokujące światło. Jeżeli trudno wstaje Ci się w ciemności, kup sobie lampkę emitującą niebieskie światło, którą można nastawić tak, żeby zaczęła świecić na pół godziny przed planowaną pobudką.

Pozostałe newsy ze świata zdrowia:

15 minut dziennie

Jeżeli kupujesz Men's Health, bo chcesz być lepszym sportowcem czy wypracować imponujące mięśnie, korzystaj z planów treningowych, które znajdziesz w każdym numerze. Ale jeżeli fitness traktujesz tylko jako sposób na zachowanie dobrego zdrowia, nie musisz się przemęczać. Wg zaleceń WHO wystarczy 150-300 minut umiarkowanego wysiłku albo 75-150 minut intensywnego tygodniowo. Wybierz sam, czy wolisz poćwiczyć krótko, ale intensywnie, czy dłużej, ale bez potu.

Kontuzje

20% - tylko tyle poważnych kontuzji na boisku piłkarskim spowodowanych jest przez faule. Badacze z Ruhr-University w Bochum po obejrzeniu setek wideo z meczów ustalili, że większość urazów wyklucza zawodników z gry na co  najmniej tydzień albo z powodu zderzeń nieumyślnych, albo  z potknięć i przeciążeń. Najczęstsze poważne kontuzje to urazy: kolana (24%), uda (23%), stawu skokowego (19%) i głowy (8%).

Zobacz również:
Prawda jest taka, że nie potrzebujesz tarki na brzuchu widocznej z kosmosu, by wieść szczęśliwe  i sensowne życie. Ale potrzebujesz silnego i wytrzymałego brzucha, by mieć dobrą sylwetkę, unikać kontuzji i – tak, tak – dobrze wyglądać na plaży. Oto trening, który Ci to zapewni.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA