Zalety morsowania

Fascynacja zimnymi kąpielami to nic nowego, już od kilku lat morsowanie stało się modne, ale mamy zupełnie nowe dowody, że kąpiele w lodowatej wodzie faktycznie działają.

Morosowanie Shutterstock.com

W krajach, gdzie popularne jest łączenie zimnych kąpieli z tradycyjnym grzaniem się w saunie (Skandynawia, kraje bałtyckie, państwa Europy Wschodniej), morsowanie nikogo nie dziwi i nikt się nim specjalnie nie chwali. W Polsce i w wielu innych państwach trend ten zyskał na popularności głównie dzięki tysiącom morsów, którzy zalali internet filmikami ze swoich lodowatych przygód. Morsowanie było dosłownie wszędzie. Brakło tylko sauny. Pewnie dlatego stało się obiektem licznych docinków i żartów. Nikt jednak nigdy nie twierdził, że zimne kąpiele nie mają pozytywnego wpływu na zdrowie.

SPRAWDŹ TEŻ: Hartowanie organizmu

Sauna i morsowanie przyspieszają metabolizm

W badaniu, opublikowanym w czasopiśmie „Cell Reports Medicine”, młodzi mężczyźni, którzy uczestniczyli w lodowatych kąpielach i sesjach w saunie co najmniej raz w tygodniu, mieli przewagę metaboliczną nad tymi, którzy tego nie robili. Co to znaczy? Ekspozycja na skrajne temperatury na obu końcach spektrum poprawiła ich „termoregulację” (czyli zdolność do regulowania temperatury ciała). Byli też w stanie lepiej tolerować zimno (przydatna umiejętność dla Twoich wczesnoporannych biegów) i mogli chłodzić się bardziej efektywnie w wysokich temperaturach. Dodatkowy bonus to fakt, że ich ciała zaczęły spalać więcej kalorii, w celu utrzymania bardziej komfortowej temperatury, co doprowadziło ekspertów do konkluzji, iż zimne kąpiele mogą być obiecującą strategią zwiększenia wydatków energetycznych, a tym samym utraty masy ciała.

Morsowanie poprawia nastrój

Dodajmy do tego ostatnie badania z uniwersytetu w Portsmouth, które wykazały, że zimna kąpiel prowadzi do natychmiastowej poprawy nastroju i stopniowego zmniejszania objawów depresji. No to do wody!

ZOBACZ TEŻ: Jak działa zimny prysznic?

Kilka zdrowych nawyków z mroźnej Skandynawii

  1. Nordic walking
    W porównaniu z kon- wencjonalnym spacerem i treningiem z taśmą oporową wykazano, że nordic walking zapewnia dużo większe korzyści w postaci poprawy siły i wytrzymałości górnej części ciała. Nic, tylko brać kije w dłoń.
  2. Chleb żytni
    Badania wykazały, że osoby, które jadły chleb żytni, straciły więcej tkanki tłuszczowej niż te, które pozostały przy chlebie pszennym o tej samej zawartości kalorii. Podawaj z marynowanym łososiem, jak to w Skandynawii.
  3. „Fika”
    Ten szwedzki termin oznacza zasadniczo „przerwę na kawę”, ale bardziej chodzi o chwilowe oderwanie się od obowiązków. Badania dowodzą, że długie okresy nieprzerwanej pracy utrudniają skupienie i dokładność.
REKLAMA