Zaczynasz intensywny trening? Zbadaj się.

Sportowcy wyczynowi mają całą listę badań wykonywanych okresowo. Amatorzy, którzy podejmują często podobny wysiłek fizyczny, nie mają obowiązku badań. Zobacz, jaką diagnostykę warto przejść przed intensywnym uprawianiem sportu.

Chore serce Shutterstock.com
Znamy to aż za dobrze. Kilka lat siedzenia za biurkiem = kilka kilogramów więcej i to wcale nie w bicepsach. Gdy w końcu orientujesz się, że przestałeś się mieścić w swoich spodniach, a zawiązanie buta zaczyna Ci sprawiać trudność, postanawiasz zabrać się za siebie i zapisujesz się na siłownię, albo wybierasz któryś z naszych planów treningowych. Jak to facet - uznajesz, że nie ma co się oszczędzasz, więc zaczynasz się katować, powtarzając sobie w myślach powiedzonko „no pain, no gain”. 

Jednak to nie jest najlepsza strategia. Intensywny wysiłek to spora zmiana i może być niebezpieczny dla Twojego zdrowia. 

REKLAMA

Po co się badać?

Może Ci się wydawać, że jesteś całkiem zdrowy, jednak nie wszystkie choroby dają zauważalne objawy. 

„Osoby potencjalnie zdrowe przed podjęciem intensywnego wysiłku sportowego powinny wykonać badania i skonsultować ich wyniki z lekarzem. Chodzi o to, aby wcześniej wykryć schorzenia nie dające objawów w normalnych warunkach, a które pod wpływem ekstremalnego wysiłku mogą doprowadzić do tragedii”- podkreśla prof. Mariusz Gąsior, kardiolog ze Śląskiego Centrum Chorób Serca w Zabrzu.

To raczej wyjątek niż reguła, ale czasem zdarzają się sytuacje zagrażające życiu lub nawet zgony podczas intensywnego treningu. Zazwyczaj w ten dramatyczny sposób daje znać o sobie ukryta wada serca. Jeśli zatem planujesz wkrótce zacząć intensywnie ćwiczyć, przed podjęciem treningu wykonaj proste badania:

  • morfologia krwi
  • ogólne badanie moczu
  • EKG.

Z wynikami udaj się do lekarza i poinformuj o swoich planach. On już będzie wiedział, czy potrzebna jest pogłębiona diagnostyka. Najlepszym wyborem będzie specjalista medycyny sportowej, ale jeśli w Twojej miejscowości nie ma takiego, może być lekarz pierwszego kontaktu lub kardiolog. 

SPRAWDŹ TEŻ: Czym grozi przetrenowanie

Kiedy przestać ćwiczyć?

Dr Lim Ing Haan, kardiolog, radzi, by natychmiast przerwać ćwiczenia jeśli wystąpi którykolwiek z tych objawów:

  • Ból lub ucisk w klatce piersiowej
  • Nie możesz złapać oddechu
  • Czujesz mdłości
  • Zawroty głowy

Gdy coś takiego wystąpi, przestań ćwiczyć i poczekaj, aż objawy znikną. Jeśli nie znikną lub się nasilą, poszukaj pomocy lekarskiej. Kardiolog przestrzega też, że jeśli tempo bicia Twojego serca nie spada w czasie przerw w treningu interwałowym, trzeba zmniejszyć intensywność ćwiczeń, albo wręcz rozejrzeć się za innym rodzajem treningu. HIIT nie jest dla każdego. 

ZOBACZ TEŻ: Stres i napięcie - zabójcy facetów.

 

Źródła:
zdrowie.pap.pl
https://drliminghaan.com/news-and-media/is-your-exercise-routine-damaging-your-heart/

Zobacz również:
Ćwiczenia 1, 2 i 3 wykonuj po kolei w obwodzie,  używając metody AMRAP z 20-minutowym czasem treningu. Zobaczymy, ile obwodów będziesz  w stanie wykonać.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA