Za dużo kofeiny - co się wówczas dzieje?

Gdy pijesz za dużo kawy,  tak naprawdę przestajesz już  odczuwać jej kopa – zmniejszasz jedynie nieprzyjemne objawy odstawienia.

kawa, kofeina shutterstock.com

1. Więcej, więcej

Kiedyś wystarczył kubek rozpuszczalnej, żeby wystartować w nowy dzień. Dziś po trzech mocnych espresso dalej jesteś niegotowy na wyjście z domu. Co jest grane? Kofeina przyłącza się do receptorów adenozynowych w mózgu – cztery kubki kawy potrafią zablokować nawet 50% tych receptorów, co sprawia, że we krwi krąży więcej substancji pobudzających, np. dopaminy. Po pewnym czasie organizm orientuje się, że coś mu blokuje receptory, i wytwarza ich więcej, by utrzymać równowagę.

REKLAMA

ZOBACZ: Jak kawa wpływa na zdrowie?

2. Co za dużo...

Z czasem więc, żeby osiągnąć efekt pobudzenia, musisz wypijać coraz więcej kawy. Niestety, kofeina nie tylko blokuje receptory adenozynowe. Przy okazji prowokuje też organizm do uwolnienia hormonu stresu – adrenaliny. W zasadzie taki zastrzyk adrenaliny się przydaje, bo dodaje energii (do ucieczki lub do walki), jednak gdy zaczyna jej być za dużo, pojawia się rozedrganie, nerwowość, a czasem wręcz lęk. Lekarze American Psychiatric Association uznali, że zaburzenia lękowe wywołane kofeiną zasługują wręcz na odrębną jednostkę chorobową.

PRZECZYTAJ: Jak zrobić domowe cold brew?

3. Rozwiązanie  

Wystarczy 100 mg  kofeiny (czyli ok. dwóch espresso) dziennie, żeby normalnie funkcjonować. Kiedyś poranna kawa rzeczywiście stawiała Cię na nogi i dawała kopa. Dziś starcza zaledwie na usunięcie objawów odstawienia: zmęczenie, senność i problemy  z koncentracją mogą się pojawić już po 12-16 godzinach bez kawy,  a szczyt nasilenia osiągają po 24-48 godzinach. Często towarzyszy im ból głowy wynikający z rozszerzenia pozbawionych wpływu kofeiny naczyń krwionośnych w mózgu.

4. Małymi krokami

Jeśli chcesz przywrócić pierwotną wrażliwość na kawę, nie odstawiaj jej całkowicie, tylko stopniowo. Na przykład jeśli dziś wypijasz 6 kaw dziennie, w przyszłym tygodniu ogranicz się do 5, w następnym do 4 itd. Mniej więcej po tygodniu organizm się przyzwyczai. Zrobiłeś się senny? Przejdź się po schodach albo zrób 20 przysiadów. Umiarkowany wysiłek fizyczny doda Ci tyle energii, co kawa, i przy okazji uwolni trochę endorfin.

5. Do celu

Gdy już uda Ci się uwolnić od uzależnienia, pora ustalić pożądaną idealną dawkę. Według European Food Safety Authority, spożywanie do 400 mg kofeiny na dobę jest bezpieczne dla zdrowych, dorosłych osób. Żeby zwiększyć moc kawy, nie zwiększając dawki kofeiny, zacznij zażywać L-karnitynę. Możesz ją dodawać do kawy albo brać oddzielnie jako suplement. Badanie wykazało, że ludzie po zażyciu takiej kombinacji potrafili pedałować na rowerze stacjonarnym na poziomie 80% dwa razy dłużej niż ci, którzy dostali placebo.

Zobacz również:
Pompka nie jest ważnym elementem  Twojego treningu? Zmień to. Ta 20-stopniowa piramida zrobi z Ciebie Hulka.  
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA