REKLAMA

Wzmocnij układ odpornościowy w 5 krokach

Najlepszym sposobem na wzmocnienie układu odporności jest... nieosłabianie go. Odporność zmniejsza się, gdy jesteś niewyspany, głodny, zestresowany lub gdy brakuje Ci witamin.

układ immunologiczny, odporność shutterstock.com

1. Śpij 7-8 godzin

Ludzie niewyspani, czyli ci, którzy spali zbyt krótko lub zbyt płytko, są bardziej podatni na zakażenie bakteriami lub wirusami, ponieważ człowiek niewyspany wytwarza mniejszą ilość komórek uczestniczących w odpowiedzi immunologicznej.

PRZECZYTAJ: Jak dobrze spać? 12 porad naukowców

REKLAMA

2. Dawkuj informacje

Przewlekły stres osłabia odpowiedź immunologiczną. A o przewlekły stres teraz nietrudno, skoro od kilku tygodni jesteś codziennie bombardowany złymi in-formacjami. Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne przestrzega przed niekorzystnymi skutkami nadmiernej ekspozycji na złe wiadomości. Przejdź na restrykcyjną dietę informacyjną: sprawdzaj wiadomości nie częściej niż dwa razy dziennie, ogranicz korzystanie z sieci społecznościowych; co najwyżej zostaw sobie messengera, żeby być w kontakcie z innymi.

3. Relaksuj się

Siedzisz uwięziony w domu, a uczeni z Carnegie Mellon University wykazali, że izolacja społeczna również sprawia, że stajemy się bardziej podatni na choroby. Dlatego musisz teraz szczególnie za-dbać o obniżenie poziomu stresu. Najprostszy sposób? Książka. Wiele badań wy-kazało, że czytanie książki już po kilku minutach obniża ciśnienie krwi i tętno, a to są właśnie typowe objawy nad-miernego napięcia. Spróbuj jog – to sprawdzona metoda. Skoro i tak siedzisz w domu, siedź w pozycji lotosu.

4. Ruszaj się

Metaanaliza badań opublikowana w „Journal of Sport and Health Science” po-twierdza: umiarkowany i intensywny wysiłek fizyczny  w dawce nie większej niż godzinę dziennie wzmacnia działanie układu odporności. Jednak uważaj: nie przesadzaj z treningiem, bo skrajne zmęczenie osłabia odporność. To dlatego maratończycy często tuż po maratonie zapadają na przeziębienie i grypę.

ZOBACZ: 8 produktów na poprawę odporności

5. Jedz

Lekarze z Oregon Clinic uprościli zalecenia na maksa: w sezonie grypowym musisz dostarczać sobie białka i antyoksydantów. Białko znajdziesz bez problemów, a przeciwutleniacze w kolorowych warzywach i owocach. Witaminę B uzupełnij tabletkami, bo w jedzeniu jej nie znajdziesz. Jej niedobór obniża odporność, a większość z nas ma jej za mało.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA