REKLAMA

Wzmocnij swój pancerz odporności

Twój układ immunologiczny jest jak zbroja - zaprojektowany, by chronić Cię przed atakami wirusów, bakterii i innych drobnoustrojów. Ale nawet najlepszej zbroi grozi korozja. Poznaj 9 patentów na szybkie, łatwe i przyjemne wzmocnienie swojego pancerza odporności.

Sibrikov Valery 2013/shutterstock.com
fot. Sibrikov Valery 2013/shutterstock.com
5.


Bądź optymistą

REKLAMA

Korozja: Twój nastrój ma wpływ na siłę układu odpornościowego. Zbadała to dr Anna Marsland z University of Pittsburgh. Okazało się, że reakcja na szczepionkę przeciw WZW była u pesymistów znacznie słabsza niż u optymistów.

Naprawa: Jeśli masz skłonność do postrzegania świata w czarnych kolorach, spróbuj jak najczęściej się rozweselać. Przeglądaj strony z kawałami, oglądaj komedie i nie opuszczaj żadnego kabaretu, najlepiej na żywo - śmiech innych sprawia, że Ty też śmiejesz się mocniej. Nagroda: jak wyliczyli lekarze z Mayo Clinic, ludzie pogodni żyją dłużej średnio o 12 lat.

6.


Nie wysuszaj śluzówki

Korozja: Wirusy dostają się do organizmu głównie przez śluzówkę. A im bardziej jest wysuszona, tym łatwiej jest im wniknąć.

Naprawa: Żeby zmniejszyć ryzyko złapania wirusa, nawadniaj siebie i pomieszczenia, w których przebywasz. Zimą wiele pomieszczeń, w tym również nasze domy, jest przesuszonych. Wilgotność w pomieszczeniu, w którym przebywają ludzie, powinna oscylować wokół 50%. Jeśli czujesz, że wysychają Ci nos i usta, zainwestuj niewielką kwotę i kup nawilżacz powietrza z higrometrem. I pij więcej płynów - około 8 szklanek dziennie. Kawa się nie liczy.

7.


Słuchaj, ale ciszej

Korozja: Mówi się, że pokolenie MP3 traci słuch. Uczeni szacują, iż wśród ludzi, którzy słuchają głośnej muzyki po 4 godziny dziennie kilka dni w tygodniu, ponad połowa może mieć problemy ze słuchem. Ale jest jeszcze druga strona medalu. Na hałas reagujemy tak samo, jak na stres: napięciem mięśni, przyspieszonym biciem serca, skurczem naczyń krwionośnych i podwyższeniem ciśnienia. To osłabia układ immunologiczny.

Naprawa: Nigdy nie odkręcaj potencjometru na full i słuchaj jak najwięcej muzyki, która sprawia, że przechodzą Cię ciarki. Kanadyjscy uczeni odkryli, że taka muzyka podnosi odporność.

8.


Napij się. Tylko wina

Korozja: Alkohol, zwłaszcza w nadmiarze, osłabia układ odpornościowy człowieka. Dlatego zdecydowanie go unikaj, gdy jesteś już chory.

Naprawa: W ramach profilaktyki pij regularnie 1-2 lampki czerwonego wina dziennie. Wino, którego dobroczynny wpływ na zdrowie został udowodniony, także zawiera alkohol, więc istniało podejrzenie, że niekorzystny wpływ wina na układ immunologiczny może przeważyć jego zalety zdrowotne. Na szczęście dla miłośników wina dr Susan Percival z University of Florida wykazała, że o ile wódka osłabia układ odpornościowy, o tyle taka sama dawka alkoholu, ale zawarta w winie, nie ma takiego wpływu.

9.


Pomyśl o szczepionce

Korozja: Jeśli stosujesz wszystkie wymienione tu sposoby i nadal często łapiesz przeziębienia, warto poszukać pomocy współczesnej medycyny, czyli sztucznego wspomagania układu odpornościowego, i zaszczepić się.

Naprawa: Szczepionka przeciwko grypie nie uchroni Cię wprawdzie przed innymi infekcjami wirusowymi górnych dróg oddechowych (czyli tzw. przeziębieniem), ale może skrócić czas ich trwania. Najlepiej zaszczepić się jak najszybciej, by organizm zdążył nabrać odporności przed szczytem zachorowań, który w Polsce przypada na luty/marzec. Oprócz grypy, warto się też zaszczepić na WZW typu A i B, czyli przeciwko żółtaczce.

MH 12/2010

STRONA 2 z 2

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA