[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Woda - najlepsza odżywka treningowa

Człowiek składa się w średnio z 60% z wody. To główny składnik naszego organizmu. Jest w każdej komórce organizmu, nawet w kościach. Nic więc dziwnego, że niewłaściwe nawodnienie powoduje spadek formy. Oto kilka faktów o odpowiednim przyjmowaniu płynów.

woda, nawodnienie
Na brak wody szczególnie wrażliwy jest nasz mózg, który składa się w 85% z wody. Wrażliwe są także takie narządy miąższowe takie jak nerki, płuca i serce. Przy deficycie wody skóra traci sprężystość. Filtracja nerkowa jest nieefektywna i organizm nie usuwa skutecznie toksyn. 

Przyjmuje się że na 1 kcal przyjmowanej z pożywieniem wartości energetycznej, należy przyjmować 1 ml wody. Tym samym przy diecie 2000 kcal, należy przyjmować co najmniej 2 l płynów ze wszystkich źródeł. Około 0,5 l wody przyjmujemy z posiłków, jest to woda zawarta w żywności. 1,5 l musimy przyjmować pijąc wodę, herbatę, kawę lub inne napoje.  Warto zaznaczyć, że herbata i kawa znalazły się w nowej piramidzie żywieniowej Instytuty Żywności i Żywienia, pieczętując tym samym ich postrzeganie nie jako bezwartościowych używek, lecz jako prozdrowotnych napojów funkcjonalnych.

REKLAMA

Komisja Europejska zatwierdziła oświadczenia zdrowotne dla wody. Woda przyczynia się do utrzymania na prawidłowym poziomie funkcji fizycznych i poznawczych oraz przyczynia się do utrzymania prawidłowej termoregulacji. Warunkiem użycia powyższych oświadczeń jest przyjęcie 2 l  wody w ciągu dnia, ze wszystkich źródeł (napoje, żywność).

Na odwodnienie najbardziej wrażliwe są noworodki, małe dzieci oraz osoby starsze. Duże ilości wody muszą przyjmować osoby pracujące w gorącym środowisku (np. hutnicy) oraz osoby podatne na odkładanie piasku i kamieni nerkowych. Wszyscy powinniśmy przyjmować dużo napojów w upalne dni, najkorzystniej pijąc je małymi porcjami przez cały dzień. Znaczna utrata wody powoduje obniżenie wydolności organizmu, przegrzanie i spadek ciśnienia krwi z jednoczesnym przyspieszeniem pracy serca, a także zaburzenia pracy nerek.

Najkorzystniej jest pić wodę źródlaną, niegazowaną. W zimie najwłaściwsze będą herbaty owocowe i ziołowe oraz herbata zielona lub czarna. Jeżeli decydujemy się na gotowe napoje ze sklepu to najlepsze są te określane mianem izotonicznych. Niekorzystne jest przyjmowanie w dużych ilościach "kolorowych" napojów o wysokiej zawartości cukru, ze sztucznymi barwnikami i konserwantami. Pamiętajmy także, że źródłem wody jest mleko i napoje mleczne.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij