[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.8

Witaminy w tabletkach - to nie działa!

Jeszcze 20 lat temu panowało przekonanie, że jeśli nie wrzucasz w siebie ton witamin na wszystkie literki alfabetu, grozi Ci równie długa lista chorób i przedwczesna śmierć. Od tego czasu uczeni zweryfikowali te hipotezy. Wygląda na to, że multiwitaminy nie są panaceum.

1. Zacznij od talerza

Jeśli jesteś zdrowy i nie stosujesz żadnej diety (wegańskiej, bezglutenowej etc.), możesz śmiało zrezygnować z multiwitamin. Badanie z 2019 roku wykazało, że ludzie, którzy regularnie zażywali preparaty multiwitaminowe, nie żyją wcale dłużej niż ci, którzy ich nie łykają. Co gorsza, jak zauważa prof. JoAnn Manson z Harvard Medical School, „niektórzy ludzie przestają dbać o to, co jedzą, bo przecież regularnie łykają multiwitaminy”. To tak nie działa.

ZOBACZ: Witamina D - najlepszy suplement?

REKLAMA

2. Ale jeśli boisz się raka

Przeprowadzone w 2012 roku badania wykazały, że łykanie multiwitaminy przez dziesięć i więcej lat zmniejsza ryzyko nowotworów u starszych, zdrowych osób. Jednak to naprawdę odległa perspektywa. „Badania wpływu multiwitamin na zdrowie nie wykazały żadnych krótkofalowych korzyści u zdrowych ludzi” – mówi dr Michael Roizen z Cleveland Clinic. Podkreślamy: mowa tu o wpływie na zdrowych ludzi.

ZOBACZ TEŻ: Bomba witaminowa w kilka minut!

3. …lub nie wszystko możesz jeść

Jeśli jesteś na restrykcyjnej diecie albo masz jakieś problemy z jelitami, które upośledzają wchłanianie, lub też zażywasz przewlekle leki (np. inhibitory pompy protonowej), może się okazać, że jednak multiwitaminy Ci się przydadzą. Nawet wtedy jednak, zanim pójdziesz do apteki, zapytaj lekarza, co brać.

PRZECZYTAJ: Suplementacja witamin: co, kiedy i z czym brać?

4. Najlepszy sposób

Jeżeli jesteś zdrowy i nie stosujesz restrykcyjnej diety, daruj sobie multiwitaminy. Zaoszczędzone pieniądze wydaj na wzbogacenie diety: jedz więcej warzyw i owoców (najlepiej w wersji eko), pieczywo pełnoziarniste, mięso i ryby z dobrych źródeł. Uczeni są zgodni: odpowiednio zbilansowana dieta jest najlepszym źródłem witamin.

5. Dobrze wyceluj

Skoro już ustaliłeś, że może brakować Ci jakichś witamin, spróbuj dowiedzieć się, których konkretnie. Badania poziomu witamin nie są najtańsze (pakiet 9 witamin w laboratoria.pl kosztuje 652 zł), ale nie musisz badać wszystkich naraz. Zapytaj lekarza, co powinieneś sprawdzić, i jeśli brakuje Ci np. witaminy D, szybciej ją uzupełnisz, biorąc preparat tej właśnie witaminy w dużej dawce niż całą drużynę z niewielkim dodatkiem D.

SPRAWDŹ NA WŁASNEJ SKÓRZE: Białko z konopi i witaminy w jednym? I do tego pycha!

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij