REKLAMA

Witamina D a koronawirus

Badania sugerują, że prawidłowy poziom witaminy D zmniejsza ryzyko zakażenia koronawirusem i łagodzi przebieg choroby.

Witamina D a koronawirus Shutterstock.com
Liczba przypadków zakażenia SARS COVID-19 rośnie dramatycznie w Polsce i na świecie. Wszyscy nosimy maseczki i myjemy ręce jak opętani. Co jeszcze można zrobić, żeby zmniejszyć ryzyko infekcji? Uzupełnić poziom witaminy D.

Skąd się bierze witamina D

Witaminę D potrafimy wytwarzać sami, a dokładniej potrafi ją syntetyzować nasza skóra, pod warunkiem, że zostanie wystawiona na słońce. Optymalne stężenie witaminy D we krwi to 30-50 ng/ml. Z osiągnięciem takiego poziomu nie powinny mieć problemu zdrowe osoby, przebywające od maja do września na słońcu z odkrytymi przedramionami i podudziami co najmniej 15 minut dziennie w godz. 10.00-15.00. W takich warunkach produkuje się średnio 2000-4000 IU na dobę. Kłopot zaczyna sie jesienią, kiedy słońca jest mniej, a nawet jeśli jesień jest wyjątkowo słoneczna, to i tak promienie padają pod takim kątem, że synteza witaminy D jest drastycznie zmniejszona. W rezultacie w Polsce niedobór witaminy D może dotyczyć aż 70% ludzi.

Witamina D - prawidłowy poziom

Żeby sprawdzić, jaki masz poziom witaminy D w organizmie, wystarczy zrobić sobie badanie z krwi. Znajdź laboratorium, w którym możesz zmierzyć poziom 25-hydroksywitaminy D [25(OH)D]. Koszt takiego sprawdzenia to ok. 50 zł.

Poziom Stężenie w surowicy krwi
  [nmol/l] [ng/ml]
Deficyt < 25 < 10
Niedobór 25–50 10–20
Poziom suboptymalny > 50–75 > 20–30
Poziom zalecany > 75–200  > 30–80
Poziom toksyczny > 250 > 100

Niedobór witaminy D zwiększa ryzyko zakażenia COVID-19

I to jest niezbyt dobra wiadomość, bo coraz więcej badań wskazuje na to, że ludzie ze zbyt niskim poziomem witaminy D nie tylko częściej zarażają się koronawirusem, ale też przechodzą chorobę ciężej i częściej umierają.

Ze względów oczywistych, dostępne badania dotyczące wpływu witaminy D na ryzyko zakażenia koronawirusem mają sporo niedociągnięć metodologicznych. Nie zawsze są brane pod uwagę inne czynniki, takie jak status socjoekonomiczny, wiek i nawyki żywieniowe pacjentów, wiele badań jest prowadzonych na relatywnie małych grupach, nie wszystkie analizy statystyczne są też przeprowadzone wzorcowo. To normalne w sytuacji, kiedy mamy do czynienia z zupełnie nowym patogenem, który na dodatek wywołuje takie spustoszenie w służbie zdrowia i gospodarkach na całym świecie.

SPRAWDŹ TEŻ: Najlepszy suplement?

Liczba badań sugerujących korzystny wpływ uzupełnienia witaminy D jednak stale rośnie, a jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że już wcześniej, zanim ktokolwiek usłyszał o SARS COVID-19, lekarze zalecali w Polsce suplementację tej witaminy „w dawce 800–2000 j.m./dobę witaminy D3 (cholekalcyferolu), zależnie od masy ciała, od października do marca lub przez cały rok, jeżeli synteza skórna jest niewystarczająca”, w zasadzie głupotą byłoby nie posłuchanie tych zaleceń.

REKLAMA

REKLAMA

Jak przyjmować witaminę D

W zaleceniach grona ekspertów opublikowanych w „Zasady suplementacji i leczenia witaminą D - nowelizacja 2018 r.” czytamy:
„W suplementacji i leczeniu niedoboru witaminy D w Polsce i Europie najczęściej stosowany jest cholekalcyferol (czyli witamina D3). W Polsce witamina D3 dostępna jest bez recepty w dawkach dobowych 400, 500, 800, 1000, 2000, 4000 IU. WItaminę D3 zawierają także preparaty multiwitaminowe, suplementy wapnia, olej z wątroby dorsza oraz w znacznie mniejszej ilości niektóre produkty żywnościowe wzbogacone tą witaminą. Podawanie witaminy D w produktach skojarzonych zawierających wapń lub witaminę K2 (MK7) lub łącznie z nimi nie jest w chwili obecnej zalecane”.

Witamina D najlepiej jest przyjmować w trakcie posiłku, gdyż do jej rozpuszczenia się potrzebny jest tłuszcz.

ZOBACZ TEŻ: Czy witamina d jest naprawdę taka zdrowa?

Źródła:

https://www.thelancet.com/journals/landia/article/PIIS2213-8587(20)30268-0/fulltext
https://www.bmj.com/content/356/bmj.i6583
https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/coronavirus/expert-answers/coronavirus-and-vitamin-d/faq-20493088
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7449523/
https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2770157

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA