REKLAMA

Więcej zabawy, mocniejsze serce

O zdrowie swojego serca może dbać codziennie, przy okazji naprawdę dobrze się bawiąc. Oto 9 przyjemnych sposobów na wzmocnienie Twojej pompy krwi - dzięki tym patentom zyskasz dożywotnią gwarancję na jej sprawność i niezawodność.
fot: Wiesiek Jurewicz, grafika 3D: Pawe
Gorzka czekolada, zawierająca co najmniej 65% kakao, jest bogata w przeciwutleniacze, które pomagają obniżyć ciśnienie krwi nawet o 20%. Lekarstwo palce lizać! (fot: Wiesiek Jurewicz, grafika 3D: Paweł Rzecki)
W mroźne dni nie musisz ruszać się z domu, żeby się poruszać. Wystarczy konsola i jedna z gier wykorzystujących kontrolery ruchu.
 4.


Weź kontroler ruchu w dłoń

Wpakowanie 800 nabojów w skradających się Obcych na pewno pozwoli Ci rozładować stres i w ten sposób ochroni Twoje serce. Jeśli jednak chcesz konkretnych, policzalnych wyników - musisz po włączeniu konsoli wstać z fotela. American Heart Association oficjalnie potwierdziło skuteczność gier Wii Fit Plus oraz Wii Sports Resort w dbaniu o układ krwionośny.

Gry wykorzystujące czujniki ruchu liczą się tak samo, jak tradycyjna aktywność fizyczna, pod warunkiem że ćwiczysz z co najmniej średnim wysiłkiem przez 150 minut tygodniowo. Timothy Church, szef komisji aktywności fizycznej przy AHA, poleca zwłaszcza boks i bieganie. Wysiłek w dawkach po pół godziny dziennie przed monitorem potrafi obniżyć ciśnienie skurczowe nawet o 5 punktów. Nie masz Wii? Równie dobrze sprawdzi się EA Active na znacznie popularniejszą w Polsce platformę PlayStation.

REKLAMA
 5.


Pij 3 herbaty dziennie

W czasopiśmie "Annals of Epidemiology" ukazały się wyniki badań przeprowadzonych w Holandii na potężnej, bo liczącej ponad 12 tysięcy ludzi grupie ochotników, podczas których sprawdzano ilość wypijanej przez nich herbaty i porównano to z zapadalnością na choroby serca. Okazało się, że ci, którzy wypijali siedem lub więcej filiżanek zielonej herbaty dziennie, byli aż o 75% mniej narażeni na śmierć z powodu chorób układu krążenia niż ci, którzy wypijali mniej niż jedną filiżankę na dzień.

W przypadku czarnej herbaty zależność nie była aż tak wyraźna, ale również interesująca - wypijanie od 3 do 6 filiżanek czarnej herbaty zmniejsza ryzyko chorób serca o 45%. Więcej niż sześć nie ma już sensu - działanie ochronne herbaty zaczyna maleć.

 6.


Wznieś toast za serce

Duńscy uczeni zawstydzili Holendrów i przeanalizowali dane dotyczące zachowań zdrowotnych jeszcze większej grupy, bo ponad 75 tysięcy ludzi. Okazało się, że ci spośród nich, którzy wypijali dwa drinki dziennie, o 31% rzadziej zapadali na chorobę wieńcową niż abstynenci. Dzieje się tak dlatego, że alkohol w umiarkowanych dawkach zwiększa światło i elastyczność tętnic, a tym samym obniża ciśnienie krwi.

Warunek: nie wypijaj więcej niż dwa drinki, w przeciwnym wypadku zamiast obniżyć ciśnienie - podniesiesz je sobie. Uczeni ciągle nie wiedzą dokładnie, dlaczego tak się dzieje, jednak to zjawisko nie budzi już wątpliwości. Ile to jest dwa drinki? Np. dwa małe piwa, dwie lampki wina albo dwa drinki z mocniejszym alkoholem.

 7.


Co piątek idź na dyskotekę

Wprawdzie na dyskotece łatwo się zakochać i wylądować ze złamanym sercem, jednak dla mięśnia sercowego taniec jest jak najbardziej wskazany. Jak wynika z raportu lekarzy z Mayo Clinic, regularny taniec , podobnie jak każda aerobowa aktywność fizyczna, potrafi obniżyć ciśnienie krwi, poziom złego cholesterolu i zmniejsza częstotliwość skurczów. A im niższe te wartości, tym ryzyko zachorowania na serce jest mniejsze. Bonus: taniec zmniejsza też ryzyko choroby Alzheimera.

 8.


Zakochaj się

Jedno, co warto, to zakochać się warto. Nie tylko dlatego, że to uczucie dodaje skrzydeł, ale również dlatego, że zakochani żyją dłużej. Badania uczonych ze State University of New York wykazały, że u ludzi zakochanych ciśnienie skurczowe krwi obniżało się, co ma korzystny wpływ na stan naczyń krwionośnych. Dodatkowo lekarze z National Institute of Medicine wyliczyli, że ludzie żyjący w bliskich związkach pełnych czułości żyją przeciętnie o kilka lat dłużej niż ci, którzy są samotni bądź mają trudne relacje z teoretycznie najbliższymi.

Czułość, o której wspomnieliśmy w poprzednim zdaniu, jest nie bez znaczenia - naucz się więcej rozmawiać i przytulać. Podczas przytulania się wydziela się bowiem oksytocyna, substancja zwana hormonem przywiązania. Ludzie, którzy mają wysoki poziom oksytocyny, mogą pochwalić się ciśnieniem niższym przeciętnie o 10 punktów od nielubiących przytulanek.

 9.


Nie odmawiaj szampana z truskawkami

Jedną z głównych przyczyn chorób serca jest za wysoki poziom cholesterolu, zwłaszcza zaś jego frakcji oznaczanej jako LDL. Lekarze z Mayo Clinic zalecają, by obniżać poziom cholesterolu, zwiększając udział owoców i warzyw w diecie. Jednym ze skutecznych, a jednocześnie najsmaczniejszych "obniżaczy" cholesterolu są truskawki. Zawierają one bowiem sporo błonnika, a zwłaszcza pektyny, która obniża poziom cholesterolu.

Badacze z Harvard School of Public Health wykazali również, że ludzie, którzy jedzą dużo truskawek, mają o 14% niższy poziom tzw. białek C-reaktywnych. Białka CRP świadczą o procesach zapalnych w organizmie i są jednym z najdokładniejszych wskaźników zagrożenia chorobą serca. A skoro już truskawki, to i lampka szampana nie zaszkodzi - brytyjscy uczeni dowiedli, że "sercochronne" działanie bąbelków jest porównywalne z tym, jakie oferuje czerwone wino. Brytyjscy, nie francuscy!

MH 01/2011

STRONA 2 z 2

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA