REKLAMA

Jak poprawić formę na wakacje

Masz więcej wolnego czasu, który możesz wykorzystać nie tylko na błogie lenistwo. Wakacje i urlop to czas na regenerację. Dosłownie. Zobacz, jak pozbyć się stresu, nabrać energii, podnieść IQ, schudnąć, zmotywować się do działania i to wszystko w czasie nadchodzących wakacji.

wakacje fot. Shutterstock
fot. Shutterstock
Są podobno tacy, dla których konieczność wypoczywania to ogromny stres. Mamy nadzieję, że nie należysz do tej grupy irytujących pracoholików. Biorąc urlop, robisz coś dobrego nie tylko dla swojego ciała i ducha, ale i dla innych, bo wypoczęty facet to lepszy partner, kochanek i pracownik. Nie marnuj czasu, bo przed Tobą ważne zadanie – wycisnąć jak najwięcej z wakacji. Podpowiadamy, jak to zrobić.

Co daje opalanie

Wszyscy teraz ostrzegają przed szkodliwością opalania, ale jak to zwykle bywa, każda przesada jest głupia. Niski poziom witaminy D, którą produkuje Twój organizm, właśnie pod wpływem światła słonecznego może być groźny.

Badania naukowców z Harvardu dowodzą, że opalanie dwukrotnie zwiększa to ryzyko zawału. Aby Twoja prywatna fabryczka witaminy D działała na najwyższych obrotach, polecamy codzienne 10-15-minutowe wystawianie się na słońce bez kremów z filtrem w godzinach od 11 do 15 – radzą brytyjscy naukowcy. Dotyczy to jednak naszej szerokości geograficznej. Jeśli wyjeżdżasz na południe - stosuj zawsze kremy. Im bliżej równika, tym słońce operuje mocniej. 

Jak schudnąć na wakacjach

Doświadczenie uczy, że wakacje jakoś specjalnie nie sprzyjają sylwetce. Ale to niekoniecznie wina szczególnie dobrej lokalnej kuchni. Badania na uniwersytecie w Wisconsin wskazują, że 88% urlopowiczów przybiera na wadze dwa tygodnie po powrocie z wakacji.

"Ludzie mają skłonność do zajadania stresu związanego z faktem powrotu z wakacji do szarej rzeczywistości" – wyjaśnia badacz zjawiska dr Richard Starr. Paradoksalnie, żeby schudnąć na wakacjach, musisz zachować szczególną ostrożność po powrocie z urlopu!

Spróbuj po przyjściu do domu, zamiast sięgać po zimne piwo i telefon do pizzeri, zrobić sobie herbatę. Czarna herbata, jak dowodzą naukowcy z University of Alberta, skuteczniej zmniejsza apetyt na tłuste potrawy niż jakikolwiek inny napój.

Jak zwiększyć IQ na wakacjach

Urlop to czas aktywności nie tylko ciała, ale i dla umysłu. Jadąc w nowe miejsca i oglądając nowe rzeczy, uaktywniamy inne partie mózgu niż na co dzień. A nowe widoki, nowe trasy i kontakt z innym językiem wpływają na tworzenie nowych połączeń między neuronami.

Niedawne badania przeprowadzone przez psychologów z uniwersytetu w Kalifornii wykazały, że wakacje mogą poprawić IQ. U facetów, którzy byli testowani po tygodniowych wakacjach, zaobserwowano poprawę wyników testów na inteligencję o 3 pkt w porównaniu z wynikiem sprzed urlopu. Ten stan utrzymywał się przez cztery tygodnie.

Aby przedłużyć efekt, po powrocie jedz czerwone mięso, suszone morele, czerwoną fasolkę i czarną czekoladę. To dostarczy Twojej mózgowej muskulaturze wystarczającą ilość żelaza, które jest niezbędne do zaopatrzenia mózgu w tlen. Badania na uniwersytecie Aberdeen wykazały związek między niskim poziomem żelaza a obniżeniem IQ.

REKLAMA

REKLAMA

Adrenalina zwalcza stres

Jeżeli poparzenie słoneczne jest jedynym ryzykiem, jakie podejmujesz na wakacjach, rozważ może coś bardziej emocjonującego. Badacze ze Stress Management and Counseling Centre w Nowym Jorku dowodzą, że potrzebujemy nowych, silniejszych bodźców podczas wypoczynku.

A jeżeli ich nie mamy, często powoduje to stres większy niż ten, od którego usiłujemy odsapnąć. Może nam się wydawać, że nicnierobienie będzie najlepszym dla nas lekarstwem, ale nuda jest dla aktywnego faceta znacznie bardziej szkodliwa niż zastrzyk adrenaliny, dawkowanej w rozsądnych ilościach.

Badacze piszą, że jeden dzień poświęcony jakimś ekscytującym działaniom powoduje, że mężczyźni czują się bardziej zrelaksowani i odczuwają większą satysfakcję z urlopu. Dlatego z wielu powodów warto planować wakacje w miejscach, gdzie można robić coś zabawniejszego niż pływanie łódką czy łowienie ryb.

ZOBACZ TEŻ: Rozładuj stres w walce - to działa

Praca w czasie urlopu to zło

Wyłącz telefon służbowy. A jeśli masz tylko jeden numer, też go wyłącz. Jeden telefon z firmy może sprawić, że przez co najmniej trzy godziny będziesz odczuwał stres związany z pracą – tak sugerują badania z uniwersytetu w Phoenix. A chyba lepiej ten czas wykorzystać na przejażdżkę motorówką po jeziorze albo podejmowanie decyzji, kto dzisiaj zaopatruje towarzystwo w piwo.

Specjaliści mówią, że istnieje niewiele firm, których pracownicy faktycznie muszą być pod telefonem nawet na urlopie. Reszta jest nękana telefonami na własną prośbę, a powodem jest brak wyobraźni przed urlopem. Wypoczynek należy przygotować sobie wcześniej.

Postaw się w sytuacji osoby, która Cię będzie zastępować, i przygotuj jej wszystko, co może być potrzebne. Kilka godzin poświęconych na przekazywanie obowiązków następcy przed wyjazdem zaprocentuje pełnym relaksem na urlopie.

SPRAWDŹ RÓWNIEŻ: Jak zwalczyć stres w pracy, zmieniając tylko nawyki. Sprawdziliśmy, to działa.

REKLAMA

Zakrzepica podczas długiej podróży 

Podróżowanie z torbą wciśniętą pod nogi może dwunastokrotnie zwiększyć ryzyko zakrzepicy żylnej w nogach. Tak wynika z badań przeprowadzonych na uniwersytecie w Sztokholmie.

Zwłaszcza niebezpieczne pod tym względem są podróże z bagażem podręcznym pod nogami podczas lotu tanimi liniami, gdy wszystkie schowki nad głowami są zajęte przez pamiątki z podróży Twoich współpasażerów.

Dlatego warto pakować podręczne rzeczy do miękkiej torby, która łatwo przyjmie pożądany kształt. Szwedzcy uczeni twierdzą, że najlepszą gimnastyką dla zmęczonych stóp jest spacer w przejściu – w jedną stronę na palcach, w drugą – na piętach.

ZOBACZ TEŻ: Jak pakować garnitur

Nabierz energii do treningów

Bieganie wciąż po tej samej trasie jest potwornie nudne i po jakimś czasie nawet odechciewa Ci się wychodzić z domu. Spakowanie szortów do biegania do bagażu wakacyjnego może jednak przynieść Ci masę korzyści.

Badania przeprowadzone na 500 sportowcach przez Międzynarodowy Komitet Olimpijski wykazały, że przeniesienie treningu w zupełnie inne otoczenie było jednym z najskuteczniejszych narzędzi zwiększających motywację.

Nowe widoki, dźwięki i zmiana klimatu mogą rzeczywiście pomóc nabrać nowej energii do treningu. Dodatkowo inne ukształtowanie terenu sprawi, że uaktywnią się inne partie mięśni. Spróbuj biegać na miękkim piasku, aby wzmocnić łydki, mięśnie czworogłowe i mięśnie dolnej części grzbietu.

Ale zmień zwyczajową porę biegu, skróć dystans albo czas, żeby nie wracać do codziennej, czasami męczącej rutyny, bo stracisz wtedy psychologiczne korzyści ze zmiany otoczenia.

REKLAMA

REKLAMA

Jak wyluzować w pracy

Nie dostałeś urlopu? Trudno, zawsze możesz wygospodarować 5 minut w ciągu dnia.

  • Wykorzystaj przerwę na lunch i wyjdź z biura. Nawet krótkie oderwanie się od źródła stresu uspokaja umysł.
  • Zainstaluj wakacyjne zdjęcia jako tapetę i wygaszacz Twojego monitora.
  • Rozmawiaj z kolegami o planach urlopowych i o wspomnieniach z podróży. To na krótko przełączy Twoje myśli na tryb wakacyjny.
  • Słuchaj dźwięków, które kojarzą Ci się z wakacjami – ulubiony kawałek z ostatniego urlopu albo np. szum morza.
  • Wycisz umysł medytacją – siądź prosto, obie stopy płasko na podłodze i oddychaj głęboko przez nos przez 5 minut.

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA