[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.2

Test Bratmana - czy grozi Ci ortoreksja?

Przykładanie wagi do tego, żeby jeść zdrowo, to oczywiście dobre rozwiązanie. Przynajmniej do momentu, gdy zdasz sobie sprawę, że te całe wartości odżywcze kompletnie zdominowały Twoje życie. Odpowiedz na 10 pytań i sprawdź, czy jest się czym przejmować. 

Zaburzenia odżywiania są obecnie diagnozowane coraz częściej. Anoreksję i bulimię stwierdza się przeważnie u kobiet, ale to nie znaczy, że zagrożenie nie dotyczy mężczyzn. W naszym przypadku częściej zdarzają się napady kompulsywnego objadania się i ortoreksja, czyli patologiczna obsesja na punkcie zdrowego jedzenia i zdrowego stylu życia. 

Ta ostatnia wciąż nie jest uznawana za "klasyczne" zaburzenie i w jej przypadku nie opracowano jeszcze precyzyjnych kryteriów diagnostycznych, pozwalających na jej zdiagnozowanie (istnieją w przypadku bulimii i anoreksji). Dlatego rozwiązanie poniższego testu Bratmana (Steven Bratman to amerykański lekarz, który wprowadził termin ortoreksji) może być jedynie wskazówką, że coś jest na rzeczy.  

REKLAMA

Jeśli odpowiesz „tak” na cztery lub więcej z poniższych pytań to znak, że powinieneś trochę sobie odpuścić i zluzować podejście. Generalnie im więcej „tak”, tym mocniej rozważ spotkanie ze specjalistą. Bo chociaż ortoreksja nie jest jeszcze uznana oficjalnie za zaburzenie, to trudno poradzić sobie z nią na własną rękę, a potrafi poważnie zatruć życie. 

Zainteresował Cię temat? Przeczytaj duży tekst o ortoreksji. 

Test Bratmana:

1. Czy spędzasz więcej niż 3 godziny dziennie na rozmyślaniu o swojej diecie?

2. Czy planujesz swoje posiłki kilka dni wcześniej?

3. Czy wartość odżywcza posiłków jest dla Ciebie ważniejsza niż przyjemność wynikająca z jedzenia?

4. Czy jakość Twojego życia obniżyła się, gdy wzrosła jakość diety?

5. Czy stałeś się dla siebie bardziej surowy niż dotychczas?

6. Czy poczucie Twojej własnej godności wzrosło na skutek przekonania, że zdrowo się odżywiasz?

7. Czy zrezygnowałeś z jedzenia dla przyjemności po to, żeby zjeść „właściwą” żywność?

8. Czy Twoje zasady dietetyczne nie pozwalają Ci na zjedzenie czegoś poza domem, dystansując w ten sposób od rodziny i przyjaciół?

9. Czy czujesz się winny, gdy nie stosujesz się do swojej diety?

10. Czy czujesz się spokojny, wiedząc, że masz całkowitą kontrolę nad tym, że potrafisz zdrowo się odżywiać, zgodnie z narzuconymi sobie zasadami?

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij