[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


Szkodliwość soli i dorzucanie ciężarów [Głos ekspertów]

Eksperci MH zabierają głos w istotnych sprawach. Tym razem na tapecie wpływ soli na zdrowie oraz progress w treningu siłowym. 

Sól jest szkodliwa

Czy trenując ciągle na takich samych ciężarach (65 kg), mogę stać się silniejszy?

Na pewno silniejszy niż osoba nietrenująca, ale jeśli nie dorzucisz talerzy na sztangę, będziesz cały czas tkwił w tym samym miejscu. Ważna jest również rotacja systemu treningowego, płodozmian wykonywanych ćwiczeń i pilnowanie diety - tak, trzeba liczyć te cholerne makro. „W przypadku treningu na siłowni musisz pamiętać o zmianie obciążenia, ilości serii czy powtórzeń. Jeżeli żaden z wymienionych elementów nie będzie przez Ciebie modyfikowany, to będziesz stał w miejscu. Oznacza to, że nie staniesz się silniejszy, wytrzymalszy czy szybszy. Mówiąc wprost, mimo regularnych treningów i wysiłku nie będziesz widział efektów” – wyjaśnia Mateusz Białas, trener i właściciel Studia Treningów Personalnych N 11. Co zrobić, aby podnosić większe ciężary? „Aby zwiększyć ciężar, wystarczy dodawanie małego obciążenia z treningu na trening. Niewątpliwie łatwiej i szybciej będziesz robił postępy, trenując na małej ilości powtórzeń. Pamiętaj też, że każdy ma inne możliwości i predyspozycje". Nic dodać, nic ująć.

Przeczytaj też: Sól - dobra czy zła?

REKLAMA

Czy to prawda, że jedzenie soli negatywnie wpływa na moje zdrowie?

Przeciętny Polak przekracza dopuszczalną dzienną dawkę (według WHO wynosi 5-6 g) spożywania soli nawet do trzech razy – zwłaszcza jedząc przetworzoną żywność. Nadmiar jedzonej soli może powodować wzrost ciśnienia tętniczego krwi, które wywołuje przerost mięśnia sercowego, a konkretnie lewej komory. „Za dużo soli w diecie zwiększa ryzyko miażdżycy i chorób układu sercowo- naczyniowego (szczególnie choroby wieńcowej, zawału serca oraz udaru mózgu), nerologicznego i nefrologicznego. Podejrzewa się, że nadmiar soli może powodować nowotwór żołądka, przyczynia się również do rozwoju cukrzycy oraz otyłości” – wylicza Paweł Hylewski, specjalista medycyny rodzinnej z Salve Przychodnie. Podpowiada, aby spożywać dziennie jedynie małą płaską łyżeczkę soli, a w razie dodatkowej potrzeby zastąpić ją ziołami czy innymi przyprawami.

Co z ta solą?

Ograniczaj spożywanie, ale nie odstawiaj zupełnie, bo ma też swoje dobre strony.

1. Nie zaburzaj metabolizmu

Niedobór jodu może prowadzić do problemów z tarczycą. Jeżeli jesz mało ryb, to dla zachowania równowagi kurczaka posyp szczyptą soli jodowanej.

2. Szybko się zregeneruj

Podczas wysiłku wypacasz sód, a jego brak powoduje skurcze i nie pozwala na regenerację mięści. Uzupełnisz go, dodając do potreningowych koktajli odrobinę soli.

3. Dobrze się nawodnij

Planujesz trening podczas upału? Zadbaj o nawodnienie organizmu. Do wody wsyp nieco soli, kiedyś napisalibyśmy, że najlepiej himalajskie, ale dziś jesteśmy ostrożniejsi. Okazuje się, że z tą solą himalajską to nie taka prosta sprawa.

 

ZOBACZ TEŻ: Jak ograniczyć sól w kuchni?

MH 05/18

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij