[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.3

Najlepsze suplementy i leki dla faceta 2019

Jeśli Twój umysł lub ciało potrzebują przyspieszenia, te substancje mogą pomóc. Niektóre wciąż są niedostępne, ale to się może zmienić. 

suplementy, leki
Wprawdzie w MH nie popieramy dróg na skróty, ale jesteśmy też realistami. Wiemy, że suplementy, nawet te najlepsze, nie rozwiążą wszystkich Twoich problemów i na pewno nie zastąpią solidnego treningu i właściwej diety. Ale sprawdzone suplementy świetnie mogą trening i dietę uzupełnić. W końcu suplementować to znaczy uzupełniać. 

Kannabidiol

Konopie wprawdzie nie za bardzo kojarzą się ze sportem, ale badania wykazały, że kannabidiol (CBD) – składnik marihuany niewykazujący działania psychoaktywnego – może łagodzić stan zapalny (czytaj: zmniejszać zakwasy) i przyspieszać regenerację mięśni po treningu. Nie martw się, że się spóźnisz na starcie – CBD nie odurza.

REKLAMA

Glicyna

W epoce bezsenności wszyscy szukają suplementów na zdrowy sen. Glicyna budzi nadzieję, że to właśnie strzał w dziesiątkę. Badania wykazały, że 3 g zażyte godzinę przed snem poprawiają jakość snu i nastrój następnego dnia. Jest słodka, więc możesz ją dodać do smoothie.

PRZECZYTAJ TEŻ: Czy można wziąć pigułkę treningu?

Psylocybina

Niedawno pisaliśmy o wzmożonym zainteresowaniu psychiatrów tym pozyskiwanym z grzybków halucynogenem. Wstępne badania potwierdzają, że łagodzi objawy depresji, stany lękowe i natrętne myśli w przebiegu nerwicy natręctw. Mimo wszystko nie polecamy samoleczenia.

Aszwaganda

Nazwa brzmi jak jakieś magiczne zaklęcie, ale – o dziwo – to działa. Jak donosi „Indian Journal of Psychiatry”, u chorych na nerwicę lękową objawy zmniejszały się już po 6 tygodniach stosowania. Inne badanie wykazało, że ekstrakt z żeń-szenia indyjskiego zwiększa też poziom testosteronu.

Magnez

Badania wykazały, że ponad połowa z nas cierpi na deficyt magnezu. To źle, bo ten pierwiastek ma wpływ na jakość snu, jasność myślenia i – jak wykazały badania na University of Giessen – również wytrzymałość. Szukaj na opakowaniu słowa „cytrynian” – w tej formie przyswaja się lepiej niż tlenek czy chlorek.

Kofeina

Wiadomo, że kofeina potrafi dodać mocy na treningu, ale nowe badania wykazały, że zażywana przed treningiem podnosi poziom testosteronu. Jeśli jesteś nerwusem, do kofeiny dodaj teaninę – obie te substancje działają synergicznie: efekt kofeiny pozostanie, ale zmniejszy się drżenie rąk i kołatanie serca.

ZOBACZ: Witamina D3 - czy to najlepszy suplement?

Inulina

Alternatywa dla kolejnego jogurtu. Inulina to prebiotyk produkowany najczęściej z korzenia cykorii, choć oczywiście występuje również w innych roślinach. Dodawanie inuliny do posiłków poprawia florę bakteryjną jelit. Co więcej, badania na zwierzętach wykazały, że prebiotyki zmniejszają negatywne fizjologiczne i psychologiczne skutki przewlekłego stresu.

Witamina D3

Wiara w magiczną moc witamin jest często nieuzasadniona, jednak witamina D jest tu wyjątkiem. Wszyscy eksperci są zgodni: warto ją suplementować. Wzmacnia serce, kości, a także mięśnie. Badania wykazały, że odmiana D3 jest o 87% skuteczniejsza w tym ostatnim niż D2.

Nestorone

Uwaga, rewolucja seksualna wchodzi w drugą fazę. Uczeni z LA BioMed opublikowali właśnie wyniki badań żelu zawierającego mieszankę testosteronu i opatentowanego leku Nestorone. Okazało się, że po nałożeniu żelu na skórę spada produkcja plemników. Może to właśnie poszukiwana od dawna antykoncepcja hormonalna dla facetów...  

Dazatynib

Niektórzy uczeni twierdzą, że pierwszy człowiek, który dożyje 1000 lat, już się urodził. Być może to właśnie ten lek przybliża nas do nieśmiertelności. Dazatynib, dziś stosowany w leczeniu nowotworów, w połączeniu z kwercetyną zmniejsza uszkodzenia komórek, spowalniając tym samym proces starzenia się. Na razie u myszy, ale od czegoś trzeba zacząć.

Żelatyna

Okazuje się, że główny składnik Haribo w połączeniu z witaminą C, używany jako przedtreningówka, wspomaga odbudowę więzadeł i ścięgien po intensywnym treningu. Niestety, same żelki tak nie działają – nawet te owocowe.

Soda oczyszczona

Czyli wodorowęglan sodu. Duńskie badanie wykazało, że jest równie skuteczna w poprawie wytrzymałości jak wiele sportowych suplementów. Dawka 20 g przed treningiem neutralizuje kwas mlekowy powodujący ból mięśni. Uwaga, najpierw przetestuj małe dawki.

Cynk

Pastylki cynkowe to modna nowinka, ale jedna z tych, które działają. Fińscy uczeni odkryli, że uzupełnienie poziomu cynku skraca okres przeziębienia nawet o 40%. A więc jednak przeziębienie można leczyć!

Aspiryna

Przełomowe badania wykazały związki między depresją a stanem zapalnym. Szybko zbadano więc, czy dodanie przeciwzapalnej aspiryny do zestawu leków antydepresyjnych działa, czy nie. I okazało się, że tak! Wprawdzie aspiryna prawdopodobnie nie zastąpi SSRI, ale warto się jej przyglądać.

Grzyby reishi

Grzybki lecznicze (nie mylić z halucynogennymi), na Dalekim Wschodzie znane od tysięcy lat, dotarły w końcu do nas. Badania sugerują, że mogą zwiększać odporność organizmu na infekcje, a nawet chronić przed rakiem. Niecierpliwie czekamy na więcej badań.

Viagra

Od tego roku słynną niebieską tabletkę na poprawienie erekcji, a dokładniej substancję odpowiedzialną za jej działanie (sildenafi l), w końcu można kupić bez recepty. To na pewno lepsze wyjście niż kupowane pokątnie podróbki, w których nie wiadomo, co jest.

Erenumab

Migrena tak ma się do bólu głowy, jak pancerfaust do maczugi. Gdy dopada, masz ochotę, żeby Cię ktoś dobił. Bo nawet specjalne leki antymigrenowe działają tak sobie. Te bez recepty – wcale. Erenumab to nowy lek, który budzi wielkie nadzieje. Niebawem pojawi się w europejskich aptekach.

Sok z buraka

Długodystansowcy i kolarze od dawna znają jego zdolność do rozprowadzania tlenu po tkankach – działa prawie jak słynne EPO. Ale to niejedyna zaleta. Uczeni z Wake Forest University odkryli, że dodatkowe dostawy tlenu do mózgu poprawiają jego funkcjonowanie. Tak, sok z buraka to mądry wybór.

Psychobiotyki

Niektóre szczepy bakterii probiotycznych nazywane są psychobiotykami, ponieważ uważa się, że mają wpływ na tzw. oś mózg-jelita – rozległy i nie do końca jeszcze zbadany system powiązań między mikrobiomem w jelitach a psychiką. Wg pisma „Nutrition” stosowanie psychobiotyków łagodzi stres i zauważalnie poprawia nastrój.

Kreatyna

Kto powiedział, że nie można jednocześnie popracować nad mięśniami i mózgiem? Pewnie nikt, ale to dobrze, bo można. Za pomocą kreatyny. O jej zaletach w siłowni na pewno już wiesz, ale czy wiedziałeś, że poprawia również koncentrację i odsuwa zmęczenie psychiczne?

Esketamina

Ketamina, używana w medycynie jako środek do znieczulenia, rekreacyjnie zaś jako narkotyk, znalazła nowe zastosowanie. Okazało się, że podawana w sprayu donosowo pomaga poprawić nastrój ludziom cierpiącym na depresję. To duża nadzieja dla tych, którzy cierpią na depresję lekooporną – trwają właśnie badania kliniczne.

Tadalafil

W przeciwieństwie do viagry, tadalafil (który też jest lekiem na zaburzenia erekcji) można brać codziennie w małych dawkach, więc nie musisz planować seksu z wyprzedzeniem. Co więcej, niedawno okazało się, że w dawce 5 mg o 44% zwiększa poziom testosteronu u mężczyzn z syndromem metabolicznym. Tadalafil jest na receptę.

Kurkumina

Kurkumina, aktywny składnik kurkumy (tej żółtej przyprawy), jest silnym antyoksydantem. Bardzo łatwo się wchłania i – jak dowiedziono – poprawia nastrój i pamięć u osób starszych. Nie przepadasz za curry? Spróbuj kawy z kurkumą. Smak, hmmm, specyficzny, ale ile w niej zdrowia!

MitoQ

Ten specjalnie opracowany przeciwutleniacz (pochodna koenzymu Q10) przenika do mitochondriów, chroniąc komórki przed zniszczeniem. Niezbyt jasno? To może prościej. Jeśli będziesz to zażywał, spowolnisz proces starzenia się serca, a więc dłużej zachowasz wewnętrzną młodość.

Kolagen typu II

Kolagen prawdopodobnie kojarzy Ci się głównie z medycyną estetyczną, ale ostatnio zrobiło się głośno o jego zdolności do wzmacniania stawów i łagodzenia bólu. Kolagen w tabletkach, nie w kremach. Jeśli Twoją piętą achillesową jest mobilność stawów, warto spróbować.

Panel ekspertów

To oni szczegółowo sprawdzali każdą substancję i dokonali wyboru.

Larissa Maier

Psycholożka, badaczka uzależnień, należy do zespołu badawczego Global Drug Survey.

Kamal Patel

Specjalista zdrowia publicznego. Szef niezależnego portalu examine.com.

Helen Marshall

Farmaceutka, pisze i zarządza bazą informacji o lekach w serwisie NetDoctor.

Aidan Goggins

Farmaceuta i dietetyk kliniczny. Współautor książki „The Health Delusion”.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij