[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.4

Sposób na stres – wystarczy 17 minut dziennie

Istnieje sposób, który pozwoli Ci poczuć się lepiej i uchronić przed wieloma groźnymi chorobami. Sposób banalnie prosty i niewymagający żadnego wysiłku. Na dodatek darmowy. Czego chcieć więcej?

Mężczyzna w lesie.
Długie spacery po lesie czy przesiadywanie na parkowej ławce stają się powoli luksusem. W ciągu dnia trudno znaleźć czas na kontakt z przyrodą, bo najpierw spieszymy się do pracy/szkoły, potem z pracy do sklepu, po dzieci i do domu, a gdy już w końcu do niego docieramy, nie mamy siły znów wychodzić. W świecie, w którym na prawie każdy problem jest jakaś tabletka albo gadżet, oczywiście im droższe, tym lepsze, zapominamy, jak wiele ma nam do zaoferowania matka natura. I to za darmo!

Oczywiście uczeni już dawno ustalili, że im więcej przyrody w naszym życiu, tym mniejsze ryzyko chorób układu krążenia, tym mniej stresu i tym lepsze samopoczucie. Ale przecież nie każdy może zamieszkać w domku nad jeziorem. Większość z nas musi specjalnie wybrać się za miasto, lub przynajmniej do parku, żeby znaleźć się wśród zieleni. Pytanie tylko, jak często i na jak długo musisz się wyrwać na zieloną trawkę, żeby dawka natury była skuteczna?

To właśnie postanowili sprawdzić uczeni z Wielkiej Brytanii i Szwecji. Po przebadaniu 20 tys. osób, ustalili, że aby korzyści z kontaktu z natury były odczuwalne, trzeba spędzać z dala od betonu co najmniej 2 godziny tygodniowo. Okazało się bowiem, że ci uczestnicy badania, którzy spędzali od 120 do 179 minut tygodniowo na łonie natury uznawali się za całkiem zdrowych o 17% częściej niż domatorzy unikający zieleni jak ognia. Zaskakujące było to, że „leczniczy” efekt natury był niezauważalny, jesli nie przekroczyło się progu 120 minut tygodniowo.

Kontakt z przyrodą jak lekarstwo

Obcowanie z przyrodą zmniejsza też ryzyko otyłości, więc zanim następnym razem zaczniesz przeszukiwać internet w poszukiwaniu cudownego preparatu na odchudzanie, przejdź się nad rzekę albo na łąkę i przemyśl ten pomysł jeszcze raz. Taka wycieczka nie tylko da Ci czas na poczytanie, jakie są naprawdę skuteczne sposoby na odchudzanie, ale przy okazji zmniejszy ryzyko coraz częstszych problemów z psychiką – depresje, nerwice lękowe i fobie są dziś powszechnym problemem i musisz zrobić wszystko, by się przed nimi chronić. Lepiej dzisiaj „zażywać” przyrodę w dawce 17 minut na dobę niż za jakiś czas paczkę Xanaxu na miesiąc.

ZOBACZ TEŻ: Męskie sposoby na walkę z depresją.

Gdzie jest łono natury?

Nie ma znaczenia, jak będzie wyglądało Twoje 120 minut w towarzystwie natury, ważne jest, żeby była to prawdziwa natura. Do puli nie liczy się jednak czas spędzony we własnym ogródku, ani minięcie, ze smartfonem w ręku, paru drzew po drodze do sklepu. Na łonie natury jesteś:
- w lesie
- na łące
- w parku – im dalej od jezdni, tym lepiej
- nad rzeką (nie licząc portu i wybetonowanego nabrzeża)
- na polnej drodze wśród łanów zbóż (czy pole buraków się liczy – nie mamy pewności)

REKLAMA

REKLAMA

Co mogę robić na łonie natury?

Pewnie na samą myśl o przesiadywaniu na ławce w parku przez 2 godziny i podziwianiu rosnącej trawy, ziewasz z nudów. Ale przecież inteligentni ludzie się nie nudzą. Jeśli idziesz sam, możesz pojeździć rowerem czy na rolkach, poczytać tradycyjną książkę, wziąć ze sobą szkicownik i narysować, co widzisz. Jeśli idziesz z kumplami czy z rodziną, możesz pograć w bule, badmingtona czy zwyczajnie pogadać bez spoglądania co chwilę w telefon. A jeśli nie potrafisz sobie kompletnie wyobrazić życia bez prądu, też da się zrobić. Dzisiejsza technologia pozwala nam na wiele rozrywek, które nie będą kolidowały z napawaniem się otoczeniem. Oto kilka z nich:

Audiobook

Na twojej książkowej liście życzeń jest kilka pozycji, które, ze względu na natłok obowiązków, musiałeś odpuścić? Może przy okazji renowacji swojego tygodniowego planu, wrzucisz na słuchawki jedną z nich, by dowiedzieć się czegoś ciekawego w sprzyjających okolicznościach przyrody?

Elektryczne hulajnogi

Próbowałeś już jazdy na elektrycznej hulajnodze? Jeśli nie, park jest świetnym miejscem, by mieć dwa w jednym.

Fotografia

Gdzie zrobisz ładniejsze zdjęcia niż na łonie natury? Jeśli twój Instagram wydaje Ci się mało atrakcyjny, może to czas byś chwycił za aparat i odnalazł w sobie pasje do fotografii.

REKLAMA

Urlop na raty

Panuje przekonanie, że żeby porządnie się zregenerować i poprawić stan zdrowia trzeba wyjechać na długie wakacje do ciepłych krajów, albo rzucić wszystko i ruszyć na drugi koniec świata. Na szczęście badania naukowców z University of Exeter, wykazują, że nie musisz podejmować aż tak radykalnych kroków, by poprawić jakość życia. Wystarczy, że od czasu do czasu, otoczony pięknymi widokami, zaczerpniesz świeżego powietrza. Tylko tyle, a może - w obliczu pędzącego świata - aż tyle.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij