Śmiech i jego wpływ na zdrowie

Nawet gdy znalezienie powodów do śmiechu nie jest łatwe, warto się postarać, bo śmiech to zdrowie. Dosłownie. To udowodnione.  

śmiech, zdrowie shutterstock.com

1. Śmiech mózgu

Gdy się śmiejesz,  nie tylko wydzielają Ci się hormony szczęścia, które pomagają odgonić depresję sezonową, ale również zwiększa się ilość tlenu docierającego do mózgu, co poprawia jego działanie, w tym pamięć krótkoterminową. Jeśli więc czeka Cię np. rozmowa  o pracę, pooglądaj chwilę wcześniej coś naprawdę śmiesznego w telefonie. Uwaga: nie musi to być wyrafinowany humor. Najważniejsze, żeby śmieszyło Ciebie.

REKLAMA

ZOBACZ: Śmiech - 5 korzyści zdrowotnych

2. Bądź na fali

Badanie z 2014 roku wykazało, że jeśli śmiejesz się odpowiednio długo, fale w Twoim mózgu mogą zacząć przyspieszać i zmienić się w fale gamma. Gamma to fale najwyższej częstotliwości – ich obecność zwiększa się wtedy, gdy jesteś szczęśliwy; artyści i wybitni uczeni nazywają je natchnieniem. W tej fazie mózg jest w stanie kojarzyć nawet najodleglejsze informacje. Musisz coś wymyślić, ale bez skutku? Przestań „wymyślać” i zafunduj sobie maraton śmiechu. Pomysł może sam wpadnie Ci do głowy.

3. Podnieść na duchu

Niektórzy śmieją się tak mocno, że aż bolą ich brzuchy. To skutek przemęczenia przepony i mięśni brzucha nieustannym napinaniem i rozluźnianiem. Wprawdzie sześciopaku śmiechem raczej nie odsłonisz, ale uczeni  z Oxford University wykazali, że u ludzi, którzy przez 15 minut oglądali śmieszne wideo, próg bólu przesunął się  w górę o 10%, co może pomóc w treningu. Najskuteczniejsze były komedie w rodzaju slapstick, po nich  sitcomy, a stand-upy  na końcu. To co? Flip  i Flap dziś wieczorem?

PRZECZYTAJ: Śmiech a długie życie

4. Jak zaraza

Jeśli nadal jesteś głodny śmiechu, spróbuj zapisać się na zajęcia jogi śmiechu. Albo urządź sobie amatorską sesję z kumplami. Tak naprawdę wystarczy zebrać kilka, kilkanaście osób i powiedzieć im, żeby głośno udawali śmiech. Po chwili wszyscy będą się śmiali szczerze.  Niemieckie badania wykazały, że regularne zajęcia z jogi śmiechu mogą skuteczniej niż przysiady wzmacniać mięśnie posturalne, tzw. core.

5. Co nas śmieszy?

Chociaż uczeni  od dziesięcioleci badają mechanizm komizmu, wciąż wiemy o nim niewiele. Francuski filozof  Henri Bergson zauważył natomiast rzecz niezwykle ciekawą  – śmieszy nas tylko to, co związane jest  z człowiekiem. Nawet jeśli rozśmieszy Cię zwierzę albo roślina, to dlatego, że będzie przypominało w jakiś sposób człowieka lub ludzkie zachowania.  Śmiech to zachowanie społeczne – samotny mózg śmieje się znacznie rzadziej i słabiej.

 

Zobacz również:
Mocne plecy przydają się w każdej sytuacji. Najlepiej gdy możesz  liczyć na własne. Popracuj nad nimi, a bez problemu zniesiesz wszystkie wyzwania – od powitalnych misiów  z ciotkami na rodzinnym spotkaniu  po ostry mecz z kumplami na boisku.
ZOBACZ WIĘCEJ
REKLAMA