Skuteczne ćwiczenia na obniżenie ciśnienia krwi

Chcesz obniżyć ciśnienie? Zacznij trenować lub zmodyfikuj trening. Badania wykazały, że ćwiczenie izometryczne skutecznie obniżają ciśnienie tętnicze krwi.

siła uścisku Shutterstock.com
Szybkie pytanie, czy wiesz, jakie masz ciśnienie tętnicze krwi? Z Narodowego Testu Zdrowia Polaków przeprowadzonego kilka lat temu wynika, że aż połowa mieszkańców Polski przed 40. nie wie, jakie ma ciśnienie krwi.

Wysokie ciśnienie krwi ma 1,1 miliarda ludzi na całym świecie, a w roku 2019 z jego powodu zmarło ponad 10 milinów ludzi. Jako że nadciśnienie długo nie daje zauważalnych objawów, podstępnie dewastując tętnice, warto sobie regularnie mierzyć ciśnienie nawet gdy jesteś jeszcze młody. A jeśli – nie daj Boże – okaże się, że Twoje ciśnienie jest za wysokie, warto je obniżyć, bo nieleczone nadciśnienie może być przyczyną zawału serca czy udaru mózgu – a to tylko najbardziej znane konsekwencje. Na szczęście, żeby zmniejszyć ciśnienie krwi nie musisz od razu sięgać po leki – wystarczą zmiany w trybie życia.  

ZOBACZ TEŻ: Czym grozi nadciśnienie?

REKLAMA

Jakie ćwiczenia na redukcję ciśnienia?

Od dawna wiadomo, że przy nadciśnieniu (czyli co najmniej 140/90 mm Hg) bardzo skuteczne są ćwiczenia aerobowe, czyli np. spacer, bieganie, jazda rowerem, czy pływanie. Osobom z ciśnieniem wysokim, ale jeszcze nie klinicznym nadciśnieniem  (wartości 130–139/85–89 mmHg) zaleca się dynamiczne ćwiczenia oporowe, czyli np. podnoszenie ciężarów, przysiady czy pompki.

Uczeni z Uniwersytetu Nowej Południowej Walii w Australii postanowili sprawdzić, jak na ciśnienie pacjentów z wysokim ciśnieniem wpłyną ćwiczenia izometryczne (isometric resistance training, IRT).

Ćwiczenia izometryczne – jak to działa

Ćwiczenia izometryczne to rodzaj treningu siłowego. W trakcie ćwiczeń izometrycznych mięśnie się napinają, ale nie zmienia się długość włókien mięśniowych. Przykładem ćwiczenia izometrycznego jest np. deska. W trakcie tego ćwiczenia mięśnie się napinają, ale nie dochodzi do żadnego ruchu w stawie.

Obecnie wiele towarzystw naukowych nie zaleca ćwiczeń izometrycznych w obniżaniu ciśnienia krwi, z obawy, że wzrost ciśnienia w trakcie pracy dużych mięsni może być niebezpieczny. Np. European Society of Cardiology zaleca ćwiczenia izometryczne jedynie ludziom z ciśnieniem normalnym, w celu zapobieganiu nadciśnieniu.

Jednak główni autorzy badania Harrison Hansford i dr Matthew Jones, fizjolodzy sportowi, są zdania, że ćwiczenia izometryczne są bezpieczne również dla ludzi z wysokim ciśnieniem. No i przede wszystkim – są skuteczne. „Niemal tak skuteczne jak farmaceutyki stosowane w lecznieu nadciśnienia” – mówi dr Jones.

Jak dużo trzeba ćwiczyć, żeby obniżyć ciśnienie?

Zdaniem autorów badania IRT jest tym lepszą metodą, że nie wymaga od pacjentów wiele – wystarczy 12 minut dwa, trzy razy w tygodniu, żeby efekty były zauważalne. W eksperymencie wykorzystywano urządzanie do ściskania w dłoniach, co oznacza, że pacjentom będzie łatwo je wykonywać ćwiczenia nawet siedząc przed telewizorem.

ZOBACZ TEŻ: 8 sposobów na obniżenie ciśnienia


Źródło:

https://newsroom.unsw.edu.au/news/health/can-isometric-resistance-training-safely-reduce-high-blood-pressure

Zobacz również:
Jeśli regularnie od dłuższego czasu trenujesz z ciężarami, zapewne w Twoim repertuarze znaleźć można wiele schematów wykonywania serii i powtórzeń. Drop sety, gigantserie, superserie, serie piramidalne – każda z nich ma swoje wady i zalety. Przyglądamy się bliżej tym ostatnim, ale w nieco odmiennym wariancie. 
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA