[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.9

Serotonina - 8 patentów, by poczuć przypływ szczęścia

Tak zwany hormon szczęścia jest każdemu z nas dostępny na wyciągnięcie ręki, a właściwie na jeden klik w mózgu. Wcale nie musimy go stymulować chemią. Oto proste sposoby na to, by poczuć się znacznie lepiej w każdym momencie dnia.

serotonina, mops

1. Weź się przytul

Kontakt „skin to skin” to sprawdzony lek przeciwdepresyjny. Wystarczy potrzymać partnerkę za rękę, a już w organizmie zaczyna się uwalniać serotonina (przy okazji reguluje też Twoje tętno). A jeżeli akurat nie masz partnerki, to wysokooktanowy kop serotoniny dają też sporty kontaktowe. Brzmi jak paradoks, ale mocowanie się z przeciwnikiem to jest to, co nasz organizm wprawia w bardzo dobry humor.

ZOBACZ TEŻ: Jak być szczęśliwym? 8 prostych dróg

REKLAMA

2. Jedź na biwak

Dla przeciętnego korposzczura życie w miejskiej dżungli obniża ekspozycję na światło dzienne poniżej optymalnego poziomu. To zakłóca produkcję hormonu snu – melatoniny, a zaburzony rytm snu i czuwania obniża nastrój. Ale jest proste rozwiązanie. Badanie opublikowane w „Current Biology” wykazało, że weekend spędzony na biwaku wśród przyrody wystarczy, aby wyregulować ten rytm. Przez cały następny tydzień będziesz spał jak dziecko.

3. Skocz na główkę

Ale nie do lodowatego Bałtyku, bo możesz dostać zawału przy tym upale. Wystarczy w miarę chłodna woda. Kontakt z nią zwiększa produkcję endorfin, co z kolei przynosi rozgrzewające uderzenie serotoniny. 

4. Rozpocznij nowy #projektpies

Najlepszy przyjaciel człowieka nie tylko dostarcza mnóstwo materiału do wrzucania na Instagram. Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie Missouri wykazało, że pies pomaga utrzymać depresję na krótkiej smyczy. Wystarczy kilka minut poświęconych głaskaniu psa, a już w Twoim organizmie uwalniają się serotonina i oksytocyna. Nie masz własnego zwierzaka? Schroniska wciąż potrzebują wolontariuszy do bawienia się z podopiecznymi.

PRZECZYTAJ: 5 psychologicznych trików, jak być szczęśliwym

5. Biegnij wzdłuż rzeki

Jeśli chodzi o podnoszenie na wyższy poziom dobrego humoru, to nawet najlepsze sale gimnastyczne nie umywają się do tego, co możesz zyskać, ćwicząc na świeżym powietrzu. Zgoda – zieleń jest fantastyczna, ale błękit jeszcze lepszy. Badanie przeprowadzone przez University of Essex wykazało, że trening w pobliżu wody jest bardzo skutecznym sposobem na poprawę zdrowia psychicznego.

6. Posłuchaj tego kawałka 

Ciarki, jakie odczuwasz w crescendo ulubionego utworu, są sygnałem, że Twój mózg wydziela dopaminę – neuroprzekaźnik „nagrody” ściśle związany z serotoniną. I faktycznie – w badaniach opublikowanych w „Nature Neuroscience” wykazano, że poziom neurohormonów przyjemności wzrósł o 9% u osób doświadczających mrowienia podczas słuchania muzyki (to zjawisko naukowo nazywa się „musical frisson”).

7. Kup bilet... ...na koncert.

Kiedy słuchasz muzyki na żywo w tłumie podskakujących fanów, Twoje poczucie własnej wartości oraz poczucie wspólnoty z innymi wzrasta o 25% – twierdzą naukowcy z Goldsmith University. Tego uczucia nie zmąci nawet świadomość, że uciekł Ci ostatni pociąg.

8. Żyj wspomnieniami

Specjaliści od praktyk opartych na mądrości Wschodu, czyli medytacji i uważności (mindfullness), przekonują nas, że „bycie tu i teraz” to klucz do zdrowia psychicznego. Ale, najwyraźniej, coś się w tej materii zmieniło. Psycholodzy z Uniwersytetu Stanowego w San Francisco odkryli, że wspominanie przeszłości silnie koreluje z poczuciem satysfakcji z życia, a oglądanie radosnych zdjęć z wakacji z bliskimi powoduje wzrost poziomu hormonów szczęścia.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij