Sauna - korzyści zdrowotne z saunowania

Korzystanie z sauny przyniesie ci ogrom korzyści zdrowotnych: podreperuje kondycję twojej skóry, zadba o szybszą regenerację potreningową i wspaniale zrelaksuje... A to zaledwie część z licznych benefitów, jakie oferuje gorąca terapia. Sprawdź, jakie są zalety korzystania z sauny.

sauna fot. shutterstock.com

Korzyści zdrowotne z sauny

  1. Usprawnia pracę serca
  2. Utrata wagi
  3. Lepsza kondycja skóry
  4. Pomaga budować masę mięśniową
  5. Szybsza regeneracja
  6. Relaks

Zimą, gdy temperatura spada, możesz marzyć o cieple. A tak się składa, że miejsce, w którym na pewno się wygrzejesz, może mieć też niesamowicie korzystny wpływ na twoją skórę oraz twoje ciało i nastrój. Co to za miejsce? Mowa tu oczywiście o saunie.

W Finlandii i innych krajach skandynawskich sauna odgrywa ważną rolę kulturową. To tam współpracownicy chodzą razem na saunowanie, a wiele domów wyposażonych jest w domowe lub przydomowe sauny. Jeśli masz fundusze i projektujesz właśnie swój dom, zastanów się nad umieszczeniem w projekcie także sauny, zwłaszcza jeśli dużo trenujesz. Ale jeśli prywatne saunarium jest poza twoim zasięgiem, spokojnie – sauny znajdziesz też w wielu fitness klubach, na basenach, w hotelach czy salonach SPA.

Gotowy na rozpoczęcie przygody z sauną? Podejdź do sprawy na chłodno i powoli przyzwyczajaj swój organizm do wysokiej temperatury. Przez pierwsze trzy miesiące korzystaj z sauny nie częściej niż dwa razy w tygodniu. Zacznij od około 10 lub 15-minutowych sesji i dopiero po czasie możesz zwiększać długość sesji w zależności od tego, jak się czujesz. Przekonaj się na własnej skórze, że naprawdę warto korzystać z sauny.

REKLAMA

Sauna – korzyści zdrowotne

1. Usprawnia pracę serca

Sesje w saunie mogą zwiększać wytrzymałość układu krążenia, na co dowody zgromadzili Finowie. Przeprowadzone przez nich badania wykazały, że 30-minutowa sesja w saunie prowadzi do obniżenia ciśnienia krwi, rozszerza naczynia krwionośne, jednocześnie zwiększając tętno (na zbliżonym poziomie do ćwiczeń o średniej intensywności). Sauna w połączeniu z planem treningowym może sprawić, że będziesz w stanie ćwiczyć dłużej i szybciej się regenerować, ale jeśli masz problemy z sercem zdecydowanie odradzamy ten sposób. Wszelkie choroby serca są przeciwwskazaniem do korzystania z sauny.

2. Prowadzi do utraty wagi

Czy sauna pomaga zrzucić zbędne kilogramy? Owszem, po wyjściu z sauny może ci się wydawać, że jest cię jakby mniej, ale chodzi tu przede wszystkim o wypocenie zalegającej w organizmie wody, a nie o spalanie tkanki tłuszczowej. Specjaliści zalecają korzystanie z sauny w dni wolne od treningów lub wskakiwanie do sauny po zakończeniu treningu siłowego. Tylko upewnij się, że odpowiednio się nawadniasz!

3. Poprawia kondycję skóry

Dzięki termoregulacji dochodzi do obfitego pocenia, a wraz z potem z organizmu wydalane są toksyny i wszelkie zanieczyszczenia skóry. Gruczoły łojowe odblokowują się, dzięki czemu organizm pozbywa się nadmiaru sebum, czyli łoju skórnego. Ale uwaga: jeśli mierzysz się z chorobą skóry, taką jak np. egzema lub łuszczyca, eksperci ostrzegają, że sauna może tylko pogorszyć stan twojej skóry. Nim udasz się do sauny, skonsultuj się z dermatologiem. Jeśli twierdzi, że możesz spróbować, przed skorzystaniem z sauny upewnij się, czy nie masz na skórze jakiekolwiek wysypki lub zmian chorobowych. Sauny publiczne mogą być pożywką dla bakterii i pleśni, które mogą powodować potencjalne pogorszenie stanu skóry.

4. Pomaga budować masę mięśniową

Naukowcy z Korea University w Seulu wykazali, że krótkie posiedzenia w saunie po treningu oporowym wpływają na szybszy przyrost siły i wielkości mięśni. Jak to możliwe? Wyższa temperatura wzmacnia naturalne procesy anaboliczne w tkance mięśniowej, wyzwala więcej testosteronu i przyspiesza syntezę białek. Japońscy naukowcy doszli do bardzo podobnych wniosków. Jak czytamy w czasopiśmie naukowym “Journal of Physiological Sciences”, ciepło po treningu sprawiło, że tkanka mięśniowa miała większy przyrost i następowała szybsza regeneracja. Japończycy wykonali też biopsje mięśni czworogłowych sportowców i okazało się, że “ogrzewanie” mięśni po treningu siłowym zwiększyło aktywność białek szoku cieplnego i hormonu wzrostu, a także Akt, mTOR, S6 i 4E-BP1 – kluczowych cząsteczek regulatora anabolicznego, które inicjują reakcje wzrostu komórek mięśniowych.

5. Zapewnia szybszą regenerację

Jak już wspomniano wyżej, korzystanie z sauny przyspiesza proces regeneracji po treningu siłowym. Jak to możliwe? Rozgrzanie i rozluźnienie naciągniętych mięśni przy jednoczesnym usprawnieniu ruchomości stawowej oraz szybsze usuwanie z mięśni zbędnych produktów przemiany materii powstających podczas intensywnych wysiłków.

6. Pomaga się zrelaksować

Wizyta w saunie może być również świetnym sposobem na odprężenie po ciężkim dniu. Niezależnie od tego, kiedy wchodzisz do sauny – rano czy wieczorem, kluczowe jest, aby przed sesją w saunie nawodnić się i powstrzymać się od picia alkoholu. 

REKLAMA

REKLAMA

sauna Shutterstock.com
Twoje mięśnie osiągają najwyższą temperaturę między godziną 16:00 a 17:00. Właśnie wtedy są najsilniejsze.

Sauna – przeciwwskazania

  • choroby przewlekłe, jak np. cukrzyca
  • nadczynność tarczycy
  • przeziębienie
  • zawroty głowy
  • gorączka
  • choroby skóry
  • ciąża (jasne, ciebie nie dotyczy, ale warto wiedzieć, jeśli np. saunujesz razem ze swoją partnerką)
  • choroby serca
  • nadciśnienie tętnicze i inne choroby związane z układem krążenia
  • żylaki
  • ostre stany zapalne
  • choroby ośrodkowego układu nerwowego
  • nadużywanie alkoholu

Ryzyko związane z sauną

Choć korzystanie z sauny niesie wiele korzyści prozdrowotnych, to nie wszyscy powinni z niej korzystać.

REKLAMA

Odwodnienie

Ponieważ podczas wizyty w saunie obficie się pocisz, możesz być narażony na odwodnienie. Dlatego tak ważne jest nawodnienie organizmu przed wyjściem do sauny oraz powstrzymanie się od alkoholu. Jak sprawdzić, czy jesteś wystarczająco nawodniony? Zajrzyj do muszli klozetowej i sprawdź, czy twój mocz jest bladożółty. Przed wejściem do sauny można również wypić napój elektrolitowy.

Zawroty głowy

Jeśli podczas wizyty w saunie masz zawroty głowy lub czujesz się lekko oszołomiony, od razu wychodź z sauny i nie czekaj, aż ci się polepszy. Zanim wejdziesz do sauny, dobrym pomysłem może być również omówienie swoich planów z lekarzem, zwłaszcza jeśli masz jakiekolwiek wcześniejsze schorzenia.

Tymczasowo niższa liczba plemników

Istnieją badania, zgodnie z którymi korzystanie z sauny może zmniejszać liczbę plemników, chociaż efekt jest tymczasowy. Jeśli więc starasz się o potomstwo, może odpuść sobie saunowanie na jakiś czas.

Zasady korzystania z sauny

Wybierając się do sauny, pamiętaj o kilku zasadach.

  • Jeśli będąc w środku poczujesz się słabo - wyjdź z sauny i odpocznij w chłodniejszym pomieszczeniu.
  • Po zakończeniu sesji nie pomijaj etapu schłodzenia (np. wchodząc pod zimny prysznic lub zanurzając się w bali z zimną wodą)
  • Po saunie koniecznie sięgnij po wodę i uzupełnij płyny.
  • Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości co do stanu zdrowia lub jesteś przewlekle chory, przed pójściem do sauny koniecznie skonsultuj się z lekarzem.
Zobacz również:
Świat powoli wraca już do normy, ale niektóre pandemiczne rozwiązania, jak praca zdalna właśnie, zostaną z nami na dłużej. Wprowadź w życie taką rutynę dnia codziennego, żeby nie odbiło się to negatywnie na Twojej formie.
ZOBACZ WIĘCEJ
REKLAMA