Przerwa od zdrowego trybu życia - czy to ma sens?

Po 12 miesiącach ciężkiej harówy zasłużyłeś na odpoczynek. Wykorzystaj ten czas leniuchowania dobrze, żeby nowy rok rozpocząć z wykopem.  

trening, dieta, regeneracja shutterstock.com

1. Wolniej

Jeśli przez cały rok walczyłeś ze stresem, zalewając go litrami potu na siłce (lub w domu), nagłe odstawienie treningów może być trudne jak rzucenie heroiny. Zatem nie od razu. Zacznij od jednego dnia przerwy i zamiast po kettla, sięgnij spokojnie po zimne piwko. Jedno. Pamiętaj, że jeśli trenujesz codziennie, czyli w sumie ok. 7,5 godziny tygodniowo, ryzyko miażdżycy w przyszłości rośnie o 86% – wynika z badania przeprowadzonego na Uniwersytecie Stanowym w Chicago. Przerwa w treningach się przyda.

REKLAMA

ZOBACZ: Czy tydzień bez siłowni osłabi Twoje mięśnie?

2. Wyśpij się

Gdy Twoje życie to mieszanka pracy i treningu, Twoje ciało jest stale zalewane przez kortyzol i adrenalinę. Jak ustalili uczeni z Uniwersytetu Tokijskiego, stałe dostawy tych hormonów mogą zaburzać sen i spowalniać tempo wzrostu mięśni i spalania tłuszczu. Gdy położysz się spać trzy godziny później niż zwykle, organizm potrzebuje 4 dni, żeby wrócić do normalnego rytmu. Do końca roku kładź się i wstawaj zawsze o tej samej porze.

3. Więcej ludzi

Prawdopodobnie jedną z największych zalet dłuższego odpoczynku jest to, że w końcu będziesz mógł pobyć trochę z innymi ludźmi. Nie do końca wiadomo, jak będą wyglądały ograniczenia, ale nawet domownicy się liczą jako towarzystwo. Zamiast siedzieć przed kompem, wyjdź do ludzi i spotkaj się z nimi w realu. Pamiętaj, że izolacja jest mniej więcej tak szkodliwa, jak palenie połowy paczki papierosów dziennie. Wyliczyli to uczeni z Brigham Young University.

4. Ranny ptak

Chociaż będzie Cię kusiło, żeby spać do południa, nie daj się skusić. Kładź się wcześniej i wcześniej wstawaj. Po pierwsze, dzięki temu nie przestawisz sobie zegara biologicznego, po drugie, więcej czasu spędzisz w świetle dnia, a to ma korzystny wpływ na nastrój. Lekarze z Baker Heart Research Institute wykazali dodatnią korelację między ekspozycją na światło a poziomem serotoniny. Wstawaj i idź się naświetlić do parku, a dzień będzie weselszy.

PRZECZYTAJ: Piwo a mięśnie [Jakub Mauricz wyjaśnia]

5. Mięśnie zostaną

Badania wykazały, że mięśnie zaczynają zauważalnie maleć po mniej więcej 4-6 tygodniach lenistwa, więc krótki urlop nie zrobi wielkiej różnicy. Podobnie jak lekkie popuszczenie pasa przy stole. Jeśli nie zaczniesz objadać się do nieprzytomności, w kilkanaście dni nie zalejesz się tłuszczem. Odpoczynek podbije Ci poziom testosteronu, więc gdy wrócisz do treningu w styczniu mięśnie urosną jeszcze większe.

Zobacz również:
Przedstawiamy krótką listę elementów niezbędnych, by prawidłowo wykonać wiosłowanie ze sztangą w opadzie tułowia.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA