Probiotyki i prebiotyki - jak działają i komu są potrzebne

Gdyby bakterie grały w filmie gangsterskim, te probiotyczne byłyby w nich good guys. Zwalczają bad guys i sprawiają, że w jelitach znów panuje prawo i porządek.

probiotyki Shutterstock.com
Shutterstock.com

1. Pod przykrywką

Coraz więcej dowodów wskazuje na to, że Twoje zdrowie fizyczne i psychiczne, a nawet wygląd zależą od składu bakterii w jelitach. Zanim jednak sięgniesz po jogurt, pamiętaj, że w żołądku masz silny kwas, który może zdziesiątkować oddział dobrych bakterii. Wybierz probiotyk w odpornych na kwas kapsułkach – wtedy oddział dotrze do jelit bez strat.

REKLAMA

2. To jest wojna

Na początku kuracji efekty mogą być różne: od ułatwionego wypróżnienia aż po efekt przeczyszczający. Zareagowałeś biegunką? Nie przejmuj się, to zajmujące Twoje jelita drożdże – efekt nadmiaru węglowodanów w diecie – próbują się bronić. To wojna, a na wojnie bywa głośno. Warto posiedzieć na muszli, bo gdy biom (czyli flora bakteryjna w jelitach) zostanie odzyskany przez dobre bakterie, poczujesz, jak wraca Ci energia.

3. Wygraj wojnę

A nie tylko bitwę. Niestety, żeby efekty probiotyków utrzymywały się długo, musisz wzmacniać swoje oddziały i dostarczyć im aprowizację. Dobre bakterie probiotyczne potrzebują prebiotyków – gdy je dostarczysz, same zadbają o to, żeby ich liczba nie zmalała i nie będziesz musiał stale wysyłać wsparcia w kapsułkach. Świetnymi prebiotykami są warzywa zawierające dużo błonnika, m.in. cebula, czosnek i szparagi.

(Sprawdź: 50 najlepszych produktów dla zdrowia, formy i mięśni)

4. Radość z wygranej

Nic tak nie poprawia humoru, jak zwycięstwo w wojnie o jelita. Metaanaliza 15 badań naukowych wykazała, że już po miesiącu suplementowania przyjaznych bakterii (lactobacillus i bifidobacteria) zauważalnie poprawił się nastrój badanych. Przywrócenie równowagi bakterii zamieszkujących Twój brzuch poprawia bowiem funkcjonowanie centralnego układu nerwowego i łagodzi objawy depresji i nerwic lękowych – zaburzeń, które są plagą XXI wieku. W bonusie dostaniesz lepszą pamięć.

5. W formie

Zasiedlenie jelit nowymi osadnikami pomoże Ci też zrzucić brzuszek, dobre bakterie potrafią bowiem zmniejszyć wchłanianie tłuszczu w jelitach. Jedno z badań wykazało, że ludzie suplementujący lactobacillus rhamnosus przez 3 miesiące zrzucili o połowę więcej wagi niż grupa kontrolna nieprzyjmująca bakterii. Koreańscy uczeni ustalili, że już niewielkie dawki lactobacillus gasseri bez żadnych zmian trybu życia wywołują niewielki spadek wagi.

Zobacz również:
Świat powoli wraca już do normy, ale niektóre pandemiczne rozwiązania, jak praca zdalna właśnie, zostaną z nami na dłużej. Wprowadź w życie taką rutynę dnia codziennego, żeby nie odbiło się to negatywnie na Twojej formie.
ZOBACZ WIĘCEJ
REKLAMA