[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.7

Probiotyki i prebiotyki - jak działają i komu są potrzebne

Gdyby bakterie grały w filmie gangsterskim, te probiotyczne byłyby w nich good guys. Zwalczają bad guys i sprawiają, że w jelitach znów panuje prawo i porządek.

probiotyki Shutterstock.com

1. Pod przykrywką

Coraz więcej dowodów wskazuje na to, że Twoje zdrowie fizyczne i psychiczne, a nawet wygląd zależą od składu bakterii w jelitach. Zanim jednak sięgniesz po jogurt, pamiętaj, że w żołądku masz silny kwas, który może zdziesiątkować oddział dobrych bakterii. Wybierz probiotyk w odpornych na kwas kapsułkach – wtedy oddział dotrze do jelit bez strat.

2. To jest wojna

Na początku kuracji efekty mogą być różne: od ułatwionego wypróżnienia aż po efekt przeczyszczający. Zareagowałeś biegunką? Nie przejmuj się, to zajmujące Twoje jelita drożdże – efekt nadmiaru węglowodanów w diecie – próbują się bronić. To wojna, a na wojnie bywa głośno. Warto posiedzieć na muszli, bo gdy biom (czyli flora bakteryjna w jelitach) zostanie odzyskany przez dobre bakterie, poczujesz, jak wraca Ci energia.

3. Wygraj wojnę

A nie tylko bitwę. Niestety, żeby efekty probiotyków utrzymywały się długo, musisz wzmacniać swoje oddziały i dostarczyć im aprowizację. Dobre bakterie probiotyczne potrzebują prebiotyków – gdy je dostarczysz, same zadbają o to, żeby ich liczba nie zmalała i nie będziesz musiał stale wysyłać wsparcia w kapsułkach. Świetnymi prebiotykami są warzywa zawierające dużo błonnika, m.in. cebula, czosnek i szparagi.

(Sprawdź: 50 najlepszych produktów dla zdrowia, formy i mięśni)

4. Radość z wygranej

Nic tak nie poprawia humoru, jak zwycięstwo w wojnie o jelita. Metaanaliza 15 badań naukowych wykazała, że już po miesiącu suplementowania przyjaznych bakterii (lactobacillus i bifidobacteria) zauważalnie poprawił się nastrój badanych. Przywrócenie równowagi bakterii zamieszkujących Twój brzuch poprawia bowiem funkcjonowanie centralnego układu nerwowego i łagodzi objawy depresji i nerwic lękowych – zaburzeń, które są plagą XXI wieku. W bonusie dostaniesz lepszą pamięć.

5. W formie

Zasiedlenie jelit nowymi osadnikami pomoże Ci też zrzucić brzuszek, dobre bakterie potrafią bowiem zmniejszyć wchłanianie tłuszczu w jelitach. Jedno z badań wykazało, że ludzie suplementujący lactobacillus rhamnosus przez 3 miesiące zrzucili o połowę więcej wagi niż grupa kontrolna nieprzyjmująca bakterii. Koreańscy uczeni ustalili, że już niewielkie dawki lactobacillus gasseri bez żadnych zmian trybu życia wywołują niewielki spadek wagi.

REKLAMA

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij