[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
2.3

Praca po godzinach: skutki uboczne zarywania nocek

Pracujesz po to, by żyć. Niestety, nie działa to tak, że im więcej pracujesz, tym bardziej żyjesz. A wręcz odwrotnie.

praca w nocy Bez pracy nie ma kołaczy. Ale gdy pracujesz za długo, od tych kołaczy możesz przytyć. (Shutterstock.com)

1. Przykuty do biurka

Wiadomo – ta prezentacja na jutro sama się nie zrobi, ale musisz mieć świadomość, że przesiadywanie po nocach ma fatalny wpływ na metabolizm. M.in. zwiększa insulinooporność – przesiadywanie po nocach zwiększa ryzyko cukrzycy aż dwukrotnie. Jeśli naprawdę musisz posiedzieć, przynajmniej co pół godziny wstań i przejdź się po biurze. Pobudzisz krążenie i odświeżysz umysł.

Sprawdź: Co się dzieje, gdy pracujesz za dużo? Oto reakcja organizmu

2. Nocne żerowanie

Im dłużej siedzisz w robocie, tym później zjesz kolację. Badania na myszach wykazały, że nocne podjadanie zakłóca rytm dobowy i powoduje tycie, ale naszym zdaniem największym zagrożeniem jest to, że po późnym powrocie z pracy jesteś zmęczony i głodny, więc dokonujesz złych wyborów. Łatwiej zamówić pizzę (najlepiej XXL, bo jesteś głodny jak wilk), niż zrobić sobie coś samemu. Raz Cię nie zabije, ale regularnie...

3. Nie łam rytmu

Praca wieczorami zaburza rytm dobowy i utrudnia zaśnięcie. Niedawne badania wykazały, że wystarczą już cztery zarwane noce, żeby rozregulować rytm dobowy i zauważalnie zwiększyć ryzyko chorób serca i udaru. Na szczęście inni uczeni wykazali, że godzinna popołudniowa drzemka niweluje te szkody. Tip: zanim ułożysz się do drzemki, wypij kawę. Obudzisz się bardziej rześki.

4. Samotny wilk

Gdy zarwane noce z pojedynczych incydentów zamieniają się w standard, cierpi na tym Twoje życie towarzyskie. Zamiast na koncert, do kina czy po prostu na piwo z kumplami każdy wieczór spędzasz z Excelem. Samotność zaś to jedna z głównych przyczyn depresji. Przynajmniej raz w tygodniu spotkaj się z kimś, niekoniecznie w weekend i do upadłego. Piwko w środę (takie z umiarem) zrelaksuje Cię bardziej.

Zobacz: 10 powodów, dla których warto pić piwo

5. Mniej, a lepiej

Jeśli jesteś przekonany, że siedząc po godzinach, przyspieszasz swoją karierę, przemyśl to jeszcze raz. Coraz więcej badań dowodzi, że człowiek, który potrafi odpoczywać, jest wydajniejszy. I o to chodzi: wyrwij się z pętli marnowania czasu. Naucz się odpoczywać, a będziesz pracował szybciej. Szybciej, a więc i krócej, przez co zostanie Ci więcej czasu na odpoczynek. Musisz tylko zacząć.

REKLAMA

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij