[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Obniżona odporność = przetrenowanie? [odpowiedź eksperta]

Czy duża objętość i intensywność na treningu może sprawiać, że przeziębienia będą częściej wykluczały Cię z gry? Sprawdzamy. 

trening zima fot. Shutterstock
Regularnie ćwiczę w siłowni, ale niestety – gdy zwiększam intensywność treningów, spada moja odporność i bardzo szybko się przeziębiam. Czy można temu zaradzić, szczególnie o tej porze roku?

Łukasz J.

MH: Uprawianie sportu oczywiście wzmacnia mechanizmy obronne organizmu, ale tylko wówczas, jeśli mamy do czynienia z umiarkowaną aktywnością fizyczną. Natomiast ekstremalny wysiłek działa odwrotnie, chwilowo osłabiając układ odpornościowy. Sytuację może dodatkowo potęgować zmienna aura jesienno- zimowa, gdy znacznie częściej jesteśmy narażeni na zmiany temperatury i wilgotne powietrze.

Powodem takiego stanu jest nadmierne wytwarzanie cytokin prozapalnych, jakie obserwuje się przy wzmożonym wysiłku, które zaczynają dominować nad przeciwzapalnymi i atakować organizm, tak jak podczas infekcji. To właśnie zaburzenie tej proporcji w organizmie otwiera drzwi wirusom i innym czynnikom chorobotwórczym.

Aby temu zaradzić, należy zwrócić uwagę na trzy główne elementy uprawiania sportu, czyli: trening, dietę i odpoczynek. Podczas planowania treningów pamiętaj, że najpoważniejsze rozregulowanie układu immunologicznego obserwuje się między pierwszą a dziewiątą godziną po treningu. Jeśli zatem dzielisz trening na dwie części, a między nimi jest przerwa krótsza niż 5-6 godzin, to po jego drugiej części poważnie osłabiasz swoją odporność.

Ważna jest również zrównoważona dieta, pokrywająca w pełni wydatkowaną podczas treningu energię. W wielu badaniach potwierdzono, że zastosowanie diety bogatej w węglowodany w dniu poprzedzającym intensywny wysiłek pozwala uniknąć zaburzeń układu immunologicznego. Na procesy odpornościowe wpływa również aminokwas glutamina, który jest źródłem energii dla komórek odpornościowych – limfocytów i makrofagów. Niestety, intensywny wysiłek znacznie obniża jego poziom, dlatego w tym przypadku ważna jest suplementacja.

Bardzo pomocne jest również stosowanie preparatów z bakteriami probiotycznymi. I co najważniejsze, nie można zapominać o regeneracji. Jeśli wykonałeś trening na 80-90% swoich możliwości, to minimalny czas odpoczynku wynosi 24 h, a optymalny 48 h. Wdrażając te zasady, można nie tylko zbudować żelazne mięśnie, ale i odporność na infekcje.

Ekspert: dr Marek Szołtysik, dietetyk, doktor Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij