Niech Twoje serce bije jak dzwon!

Serce to, obok mózgu, najważniejszy organ Twojego ciała. To dzięki właściwej pracy tej pompy możesz korzystać z przyjemności życia. Niestety, jak każda maszyna jest podatna na awarie. Dowiedz się, jak dbać o serce, by cieszyć się zdrowiem od jutra do późnej starości.

Dariush M/2014/shutterstock.com
fot. Dariush M/2014/shutterstock.com

Zadbaj sam o swoje serce

REKLAMA

Nie musisz zaraz iść do kardiologa, żeby zabezpieczyć serce. Oto kilka rzeczy, które możesz zrobić od ręki i bez recepty:

1. Wstań

Badania wykazują, że spędzanie na krześle ponad 6 godzin dziennie ma niekorzystny wpływ na Twoje serce. Nie chodzi tylko o brak ruchu. Już sama pozycja siedząca delikatnie zmienia procesy biochemiczne, sprawiając, że zwiększa się poziom trójglicerydów i cholesterolu we krwi. Zasada jest prosta – jeśli tylko możesz coś zrobić na stojąco, wstań. Nie siadaj w tramwaju, rozmawiaj przez telefon na stojąco, nawet w knajpie lepiej stań przy barze.

2. Ćwicz częściej, nie ciężej

Jeśli postanowiłeś ćwiczyć tylko po to, żeby wzmocnić serce, zamiast zwiększania obciążeń zwiększ ich częstotliwość. Trening interwałowy jest świetny, pod warunkiem że nie zmęczysz się tak bardzo, iż na następny będziesz miał siłę dopiero za pięć dni. Co oczywiście nie oznacza, że masz ćwiczyć codziennie. Przeciążanie serca też nie jest dobre.

3. W piątek zachowaj post

Religijne zakazy często mają więcej wspólnego z medycyną niż przypuszczałeś. Powstrzymanie się od jedzenia mięsa przez jeden dzień w tygodniu zmniejsza tygodniową dawkę niezbyt korzystnych dla serca nasyconych kwasów tłuszczowych aż o 15%. Mniej więcej o tyle samo zmniejszysz też ryzyko zawału. Pamiętaj tylko, żeby nie przesadzić z węglowodanami – ich nadmiar zmniejsza elastyczność ścian tętnic.

4. Znajdź odskocznię

Pisaliśmy setki razy, że stres zwiększa ciśnienie krwi i usztywnia tętnice. I wciąż spotykamy facetów, którzy nie jeżdżą na wakacje, całe weekendy spędzają w pracy i ciągle czują na plecach oddech terminu. Naucz się odreagowywać w zdrowy sposób. Nieważne, co to będzie, byle pozwoliło Ci oderwać się od codzienności. Gry komputerowe, wędkarstwo, garaż – wszystko jest lepsze niż pozorny relaks w barze lub z fajką w ustach.

5. Przyjaźnij się

Im silniejsze są Twoje więzi z rodziną i przyjaciółmi, tym mniej jesteś zagrożony zawałem. Badania na Harvard University wykazały, że rozległa sieć bliskich osób zmniejsza ryzyko zawału nawet o 53%.

Kilka dodatkowych sposobów na mocne, zdrowe serce podaliśmy także w innych artykułach na stronie MH, m.in. Więcej zabawy, mocniejsze serce oraz 30 patentów na utrzymanie serca w zdrowiu.

Ludzkie serce w statystyce:

100 000. Tyle zawałów serca odnotowuje się w Polsce w ciągu roku.

250 000. Tylu Polaków trafia w ciągu roku do szpitala z powodu choroby wieńcowej i zawału.

75 procent. Tyle zawałów serca dotyka mężczyzn – wynika z najdokładniejszego w Polsce rejestru zawałów Śląskiego Centrum Chorób Serca w Zabrzu.

46 procent. Tyle zgonów w Polsce spowodowanych jest chorobami układu krążenia.

Jeden na pięć. Tyle przedwczesnych zgonów mężczyzn w Unii Europejskiej spowodowanych jest chorobą serca.

Dwa do jednego. Bardzo boimy się raka, a serce lekceważymy. Tymczasem na serce umieramy dwa razy częściej niż na nowotwory.

24 gramy. Tyle czystego alkoholu (czyli małe piwo, lampka wina albo kieliszek wódki) wypijanego codziennie zmniejszy ryzyko chorób serca o 20-50%.

MH 07/2012

STRONA 2 z 2
Zobacz również:
Pandemia koronawirusa pokazała nam, że o formę można zadbać także w domu. Ale czy będzie to równie efektywne, co trening na siłowni? O zalety obu rozwiązań zapytaliśmy eksperta.
ZOBACZ WIĘCEJ
REKLAMA