REKLAMA

Niebieskie światło smartfona i komputera zakłóca kontrolę apetytu

W czasach powszechnego zniewolenia smartfonami taka propozycja może wydawać się żartem, ale potraktuj ją serio – wieczór w wersji unplugged pomaga kontrolować apetyt. Jeśli odpuścisz sobie wieczorną sesję przy telefonie lub komputerze, łatwiej będzie Ci zostać szczupłym i zdrowym.

Fot. Shutterstock.com
Dwa lata temu firma Ipsos podawała, że 11% Polaków nie rozstaje się ze swoim smartfonem nawet w łóżku i śpi z nim pod poduszką. Według danych z tego samego badania, aż 66% z nas tuż przed zaśnięciem odpowiada na mejle, pisze do przyjaciół czy przegląda serwisy społecznościowe. Wszystko to mając tuż przed oczami jarzący się dziarsko ekran naszego nieodłącznego towarzysza.

Na pewno wiesz już, że taki nikczemny proceder utrudnia Ci zasypianie. W ten sposób zwiększa ryzyko (między innymi przez zwiększanie wydzielania hormonu głodu – greliny), że na koniec roku Twoje postanowienie będzie dotyczyło zrzucenia kilku kilogramów zamiast startu w triathlonie. To nie jest jednak jedyny sposób, w jaki ten podstępny ekranik sabotuje sylwetkę i zdrowie.

REKLAMA

Doświadczenie przeprowadzone dla organizacji Society for the Study of Ingestive Behavior wykazało, że ekspozycja na niebieskie światło może pogarszać kontrolę apetytu. I przyczyniać się do tego, że po wieczornej sesji przy smartfonie lub komputerze, kolejnego dnia trudniej będzie Ci oprzeć się słodkiej przekąsce.

To nie wszystko – kolejnym efektem testu było pogorszenie tolerancji glukozy, a takie zjawisko może z czasem doprowadzić do insulinooporności i cukrzycy.

Sprawdź też: dlaczego po kilku głębszych śpi się gorzej

Straszymy? No dobra, trochę. Raz, że badanie zostało przeprowadzone na szczurach, a efektów takich testów nie można przenosić bezpośrednio na ludzi. Dwa – sam telefon do chorób cywilizacyjnych oczywiście nie doprowadzi. Jest jednak jednym z ogniw stryczka, który wielu z nas coraz mocniej zaciska sobie na szyi.

Warto go poluzować i dać smartfonowi bana – przynajmniej w sypialni.

ZOBACZ TEŻ: Smartfony w roli trenerów personalnych?

Jeśli do tego zastosujesz poniższe sposoby, znacznie zmniejszysz ryzyko, że nie będziesz mógł się opanować i rzucisz się w ciągu dnia na śmieciowe jedzenie.  

 

4 patenty na to, jak trzymać głód pod kontrolą

Jedz białko

Białko to najbardziej sycący makroskładnik, dlatego zadbaj, aby w każdym posiłku znalazła się jego solidna porcja. Pamiętaj, że liczy się również to z roślin, a nie tylko zwierzęce.

Kładź sporo na talerz

Im większy objętościowo posiłek, tym łatwiej się nim nasycić, dlatego pakuj na talerz jak najwięcej niskokalorycznych warzyw. Skrobiowe, jak ziemniaki, też dają radę.

Korzystaj z przypraw

Pomagają bez dodatku kalorii sprawić, że posiłek będzie smaczny. Zwróć uwagę na cynamon – pomaga trzymać cukier w ryzach i opóźnia tempo opróżniania żołądka.

ZOBACZ TEŻ: Przyprawy jako lekarstwo

Ruszaj się

Nie tylko kobiety „zajadają” stres. Z problemami walcz lepiej przy pomocy innych narzędzi, na przykład treningu (tylko pamiętaj: nie do zajechania, bo osiągniesz odwrotny efekt).

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA