[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.3

Nawadnianie organizmu: woda czy izotoniki?

Bez przyjmowania płynów trudno wyobrazić sobie trening, dlatego do torby zawsze wrzucasz bidon. Pamiętaj – od tego, co wlejesz do środka, mogą zależeć Twoje osiągi. Woda? Izotonik? A może cola? W końcu to zastrzyk energii i kofeina...

nawodnienie organizmu, woda fot. BigLike Images 2015/shutterstock
Woda? Lepiej nie

Spośród wszystkich napojów, jakie spożywasz w ciągu dnia, łatwo można wyróżnić dwie grupy – hipotoniczne i hipertoniczne. Pierwsze z nich, np. woda, wchłaniają się do organizmu szybko, ale nie przywracają równowagi w gospodarce wodnej organizmu, ponieważ rozcieńczają płyny ustrojowe (i, krótko mówiąc, są moczopędne). 

Napoje hipertoniczne organizm wchłania z kolei zbyt wolno, by podczas wysiłku zapewnić Ci właściwe nawodnienie. To dlatego stworzono izotoniki, czyli napoje pośrednie między hipo- a hipertonicznymi. Ich toniczność zbliżona jest do toniczności osocza – dzięki temu wchłaniają się szybko, a Ty możesz działać dłużej i lepiej.

Jesteś odwodniony?

Odwodniony biegacz ma nie tylko gorsze osiągi niż jego nawodniony kolega, ale zazwyczaj po zawodach jest też w gorszym nastroju. Według naukowców z University of South Florida objawy odwodnienia (m.in. ból głowy, ogólne zmęczenie, pragnienie i zaburzenia koncentracji) mają negatywny wpływa na samoocenę biegacza. Dr Rebecca Lopez, szef badaczy, sugeruje, że odwodnienie może nawet powodować niechęć do kolejnych startów. Zważ się przed i po kolejnym treningu biegowym. Jeśli zauważysz skoki wagi, może to oznaczać, że zbyt słabo się nawadniasz. Zmień to. 

Sportowiec coli nie pije

Cola to drink pozornie dla sportowców idealny – w końcu to szybkie źródło cukru i kofeiny. Naukowcy z USA nie pozostawiają jednak złudzeń – cola odwadnia.  

MH Rada: Jeśli przygotowujesz się do zawodów, nie eksperymentuj w ostatniej chwili z suplementami czy izotonikami. Staraj się przetestować je nawet kilka miesięcy przed momentem, w którym powinny się sprawdzić. Pamiętaj też, by na samym początku przyjmować dawkę o połowę mniejszą, niż zalecają producenci. 

Zamiast wody

Izotoniki to nie tylko niebieskie płyny, które na półkach sklepowych stoją obok słodzonych i gazowanych napojów. Oto ich krótki przegląd.  

1. W płynie: Napój Oshee szybko ugasi Twoje pragnienie. cena: 2,99 zł

2. W proszku: Koncentrat napoju izotonicznego ActivLab Sport Drink zawiera L-karnitynę, dzięki której spalisz na treningu więcej kalorii. www.activlab.pl, cena: 35 zł 

3. W tabletkach: Isostar Powertabs po rozpuszczeniu w wodzie mają tylko 87 kcal. Doskonałe do krótkiego i intensywnego wysiłku. www.isostar.pl, cena: 14,99 zł 

MH 07/2012 

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij