Nadgodziny? Najlepiej poranne [Shorty MH]

Jeśli już musisz brać nadgodziny, w trosce o swoje zdrowie psychiczne nadganiaj z rana, a nie wieczorem.

nadgodziny, praca, kariera shutterstock.com

Końcówka roku może oznaczać nadgodziny. Robota pójdzie Ci sprawniej, a Ty będziesz czuł się lepiej, jeśli zamiast zostawać w biurze do późna, do pracy zabierzesz się wcześniej. Dlaczego? Jak pokazują badania opublikowane w „JAMA Psychiatry”, Twój mózg zdecydowanie lepiej funkcjonuje, gdy wstajesz wcześniej, niż gdy kładziesz się spać późno.

REKLAMA

Naukowcy z University of Colorado Boulder oraz Broad Institute of MIT and Harvard po przeanalizowaniu danych ponad 840 000 osób doszli do wniosku, że przesunięcie czasu snu i pobudki wcześniej o zaledwie jedną godzinę może zmniejszyć ryzyko rozwoju depresji o blisko 25%. Korzyści ze zmiany harmonogramu odczujesz nawet wtedy, gdy rzeczywista ilość czasu spędzonego na spaniu będzie taka sama, ale pamiętaj o dwóch zasadach: optymalny czas pobudki to 6 rano, a minimalna ilość snu wynosi 7 godzin.

Jak to działa? Wcześniejsze pobudki oznaczają dłuższą ekspozycję na światło dzienne, a to oznacza poprawę nastroju i sprawniejsze myślenie. Poza tym, wstając wcześniej, łatwiej się zorganizować i poświęcić więcej czasu rodzinę, na fitness i inne hobby.

REKLAMA