Mózg jak mięsień - trenuj go, karm i regeneruj [Shorty MH]

mózg, dieta dla mózgu shutterstock.com

„Niewielu ludzi wykorzystuje w pełni swój potencjał umysłowy” – mówi profesor neurobiologii Murali Do- raiswamy. A mózg jest jak mięsień – jeśli go zaniedbasz, będzie byle jaki. Natomiast jeżeli zadbasz o niego za pomocą treningu, odpowiedniej diety i zmiany stylu życia, będziesz nie do pokonania. Zobacz, co zaleca Murali Doraiswamy, aby wycisnąć więcej z Twojej szarej materii.

Po pierwsze, ogranicz alko. Dwa lub trzy kieliszki wina tygodniowo są prawdopodobnie zdrowe dla mózgu, ale upijanie się przez miesiące lub lata może powodować kurczenie się mózgu i problemy z pamięcią krótkotrwałą. Przewlekłe, intensywne picie niszczy tiaminę (witaminę B1)  i może prowadzić do trwałych uszkodzeń neurologicznych. Kiedy już okoliczności zmuszają Cię do picia większych ilości (imprezy), mieszaj wino z wodą w proporcji 1:4.

Po drugie, wprowadź inteligentną dietę. Doraiswamy sam stosuje 16-godzinny post kilka dni w tygodniu, a raz w tygodniu nie jada węglowodanów. Ta strategia zmusza organizm do spalania tłuszczów, co sprzyja długowieczności mózgu.

Po trzecie: trenuj szare komórki przy każdej okazji. Jak? Na przykład podczas podróży komunikacją miejską wykorzystuj aplikacje, które są przeznaczone do treningu mózgu. Jest ich mnóstwo i wciąż powstają nowe.

Po czwarte: wykorzystuj urlopy, bo odmładzają umysł. W ciągu pierwszych 24 godzin wakacji pacjenci profesora Doraiswamy doświadczają poprawy nastroju, lepiej śpią i poprawia się ich pamięć. Czas bezczynności aktywuje również tzw. domyślną sieć mózgu, która odpowiada za kreatywność.

Po piąte: rób sobie  przerwy. Oprócz godziny ćwiczeń dziennie ustaw alarm przypominający Ci o opuszczeniu biurka na 5-10 minut co 60-90 minut. To poprawia koncentrację i przeciwdziała cyfrowemu zmęczeniu wzroku. Jeśli nie możesz się skoncentrować,  nie umieścisz nowych informacji w odpowiedniej „szufladzie” mózgu. Najlepiej byłoby przekalibrować swój umysł, wychodząc gdzieś na łono natury, ale wyjście na kawę czy przeciągnięcie się też może być pomocne.

REKLAMA