REKLAMA

Jak poprawić pamięć i koncentrację? Sposoby na lepszą pracę mózgu

Dbasz o siebie, uprawiasz sport i dobrze się odżywiasz. Zafunduj więc też szybki trening swojemu mózgowi. Tylko 15 minut ćwiczeń dziennie wystarczy, by usprawnić pracę mózgu o 50%. Nie potrzebujesz dodatkowego czasu – wystarczy, że przemontujesz ten, który masz. Zobacz, jak poprawić pamięć i koncentrację.

| Data aktualizacji: 2020-06-25
mózg fot. shutterstock.com
Z wiekiem nasza pamięć i koncentracja się pogarsza, dlatego warto zadbać o prace mózgu jak najwcześniej. Każdy rozumie, że czas nie guma i trudno znaleźć dodatkowe 15 minut. Zupełnie wystarczy, jeśli zrobisz małe przemeblowanie: wykorzystasz kilka prostych patentów w tych działaniach, które już wykonujesz każdego dnia. Wybierz ulubiony sposób lub – żeby nie powiało nudą – wykorzystuj każdego dnia inny. Poznaj nasze sposoby na to, jak poprawić pamięć i koncentrację.

Sposób na poprawę pamięci nr 1: Ruszaj oczami

Wystarczy przez 30 sekund wodzić oczyma z jednej strony na drugą, by mózg usprawnił zdolność zapamiętywania! Horyzontalne ruchy gałki ocznej ułatwiają współpracę prawej i lewej półkuli mózgu. Wykonuj wodzenie oczyma z jednej strony na drugą. Potem spróbuj robić gałką oczną ósemki – raz w jedną stronę, raz w drugą.

Takie ćwiczenie warto robić kilkakrotnie w ciągu dnia również ze względu na higienę wzroku. Ćwiczenie nawilża gałkę oczną. Przy komputerze mrugasz 5 razy rzadziej, oczy wysychają i stają się drażliwe.

Sposób na poprawę pamięci nr 2: Jedź i słuchaj

Ale tym razem nie muzyki, ale języka obcego. Załatwiasz dwie sprawy. Ćwiczysz na rowerze stacjonarnym i szkolisz język obcy. "Języka uczymy się nie tylko poprzez tłumaczenie słów, ale poprzez dźwięk, ton, czyjeś intencje" – wyjaśnia Jakub Avenarius, lektor języka angielskiego.

Z melodii języka możesz sporo zrozumieć. W tym czasie angażujesz swój mózg bardziej niż tłumacząc ze słownika, bo uruchamiasz kojarzenie i wnioskowanie. To świetny sposób na poprawę pracy mózgu.

Sposób na poprawę pamięci nr 3: Googluj

Mózg szczególnie pobudza wyszukiwanie różnego rodzaju informacji w sieci. Dlatego właśnie jak najczęściej używaj wyszukiwarek – gimnastykuj szare komórki, szukając jak najtrafniejszych haseł wywoławczych.

Badania naukowe dowiodły, że już kilka dni takich aktywnych poszukiwań sprawi, że partie mózgu odpowiedzialne za podejmowanie decyzji uaktywnią się, a Ty poczujesz się sprawniejszy intelektualnie. Teraz już Twój szef nie ma argumentów, by zabronić Ci szperania w sieci!

REKLAMA

REKLAMA

neurony w mózgu fot. Sergey Nivens, 2015, shutterstock.com

Sposób na poprawę pamięci nr 4: Gra w skojarzenia

Raz w tygodniu zrób sobie przerwę od telewizji. Z dużą dozą prawdopodobieństwa można stwierdzić, że wiele z ogólnej wiedzy o świecie nie stracisz. W tym czasie zagraj w skojarzenia. Sam albo w parze.

Najprostsza gra polega na tym, że piszesz na kartce pierwsze słowo, np. rower. I chowasz notatkę. Potem dopowiadasz (lub dopowiadacie) wszystko, co się z rowerem kojarzy: jazda, koła, ciepło itd. Zabawa powinna trwać około 15 minut.

Ciekawe, czy na końcu będziesz pamiętał słowo wyjściowe? Ta prosta gra mocno pobudza wyobraźnię, a z drugiej strony wprowadza w stan odprężenia bardziej niż kwadrans na wiadomości.

Zobacz też: Dieta na lepsze myślenie

Sposób na poprawę pamięci nr 5: Oddychaj przeponą

Mózg bywa niedotleniony prawdopodobnie również dlatego, że nie umiesz dobrze oddychać. Oddychanie to proces mimowolny i z tego powodu często zaniedbywany. Zbyt płytki oddech nie pozwala dostarczać odpowiedniej ilości tlenu, zbyt głęboki utrudnia przyswajanie na poziomie komórkowym.

Efekt? Słaba koncentracja i zmęczenie. Oddychaj przeponą. Nabieraj powietrze powoli nosem, tak by brzuch (a nie klatka piersiowa) zrobił się jak balon. Potem powoli wypuść.

Sposób na poprawę pamięci nr 6: Czytaj wiadomości

Zwykle czytasz o poranku doniesienia gospodarcze? Jutro zrób sobie od nich przerwę. W czasie kwadransa prasowego zapoznaj się z nowinkami technologicznymi. To nic, że zrozumiesz jakieś 30%. Lawrence Katz i Manning Rubin w swojej książce pt. "Zachowaj sprawność umysłu" piszą, że pod wpływem przyzwyczajeń zaczynasz działać mechanicznie, a nie kreatywnie.

"Tymczasem niewielkie zmiany w codziennych nawykach zmuszają komórki nerwowe do tworzenia między sobą dodatkowych połączeń" – wyjaśnia Piotr Wilczyński.

REKLAMA

mózg fot. agsandrew, 2015, shutterstock.com

Sposób na poprawę pamięci nr 7: Myj zęby lewą ręką

Oczywiście, jeśli jesteś praworęczny. Przyjrzyj się, jak wiele rzeczy wykonujesz nawykowo: włączasz ekspres, uruchamiasz golarkę, sięgasz po garnitur. Co się dzieje, gdy coś pokrzyżuje Ci plany? Na przykład zabranie chwilowo wody.

W pierwszym momencie wpadasz w panikę i rzucasz mięsem, by po chwili szybko przeanalizować i znaleźć rozwiązanie. Wtedy Twój mózg wchodzi na wyższe obroty! Przyswajasz nowe informacje. Każde nowe wyzwanie powoduje, że neurony intensywniej współpracują.

Sposób na poprawę pamięci nr 8: Mnemointerwały

Wprowadziłeś już do swojego życia jogging 2 razy w tygodniu? Chwalebne. Ale jeśli dodasz do systematycznego biegu kilkuminutowe interwały, w tym samym czasie będziesz również trenować mózg.

Badania w Montreal Heart Institute pokazały, że aktywny trening interwałowy o wysokiej aktywności 2 razy w tygodniu poprawił u 40-letnich mężczyzn funkcje związane z przypominaniem i podejmowaniem szybkich decyzji. Wprowadź interwały, również ćwicząc na siłowni.

• Orbitrek

To urządzenie, które łączy 3 treningi: na rowerze, bieżni i stepperze. Zanim wprowadzisz interwały, zrób kilka lżejszych treningów. Dostosuj długość kroku do wzrostu. 

• Interwał na wioślarzu

Bez względu na urządzenie, interwały nie powinny trwać dłużej niż 20 minut – i to w przypadku osób intensywnie trenujących.

Sposób na poprawę pamięci nr 9: Neurowspomaganie - dieta mózgu

  • Ostrygi są bogatym źródłem cynku. Ten pierwiastek poprawia sprawność intelektualną, a w wieku starszym zapobiega rozwojowi demencji.
  • Pieczywo pełnoziarniste, znane głównie z dużej ilości błonnika i dobrego wpływu na wagę, świetnie wpływa też na myślenie. Zawarte w nich foliany biorą udział w budowie czerwonych krwinek. Te z kolei odpowiadają m.in. za prawidłowy dopływ tlenu, również do mózgu.
  • Włoskie orzechy spośród wszystkich orzechów są najlepszym pokarmem dla Twojego intelektu. Dostarczają witaminę E, która eliminuje nadmiar wolnych rodników tlenowych. Są odpowiedzialne za uszkadzanie tkanek i komórek, również nerwowych. 

Komentarze

 (20)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA