Mgła umysłowa: objawy, przyczyny, jak sobie z nią poradzić

Szwankująca pamięć i koncentracja to już nie tylko problemy starszych osób. Skąd się bierze mgła umysłowa i jak z nią walczyć?

Mgła umysłowa fot. shutterstock.com

Jeszcze kilka lat temu wkucie listy 100 słówek z hiszpańskiego nie stanowiło dla mnie najmniejszego problemu. Dziś, choć trudno się do tego przyznać, obawiam się, że mogłoby nie pójść tak gładko... Zauważyłam też, że w pracy trudniej mi się skupić na wykonaniu zadania, a imiona bohaterów przeczytanej przed paroma tygodniami książki potrafią ulecieć mi z głowy. Nie tylko ja tak mam. Niemożność skupienia uwagi, trudności z pamięcią i chroniczne zmęczenie to problem coraz większej grupy coraz młodszych osób (także nastolatków i dzieci). Objawy te są ostatnimi czasy tak powszechne, że zyskały własną nazwę – mgła umysłowa (także: mgła mózgowa, zamglenie umysłowe lub z ang. brain fog). Nie jest to termin ściśle medyczny, bo nie jest to jednostka chorobowa.

Mgła umysłowa – objawy

Zespół objawów mgły umysłowej obejmuje: zaburzenia funkcji poznawczych; problemy z pamięcią, koncentracją uwagi i organizacją wykonywania zadań; trudności ze skupieniem się (np. na czytaniu tekstu i zrozumieniu jego treści); spowolnienie myślenia i brak »jasności« w tym zakresie czy męczliwość umysłowa, której czasami towarzyszy ogólna męczliwość – wymienia psychiatra Paweł Brudkiewicz. – Tego typu objawy mogą się zdarzać każdemu (np. po nieprzespanej nocy). Jeśli jednak powtarzają się i/ lub przybierają bardziej trwały charakter, wówczas mogą być przejawem poważniejszej dysfunkcji”.

Wtedy warto wybrać się na konsultację lekarską.

Mgła umysłowa – przyczyny

Kogo lub co winić? Ciągły stres, kiepskiej jakości sen, chroniczne zmęczenie przy jednoczesnym brak umiejętności odpoczynku, złą dietę, choroby, którym towarzyszy stan zapalny (np. depresję, cukrzycę, niedokrwistość, niedoczynność tarczycy), niedostateczne nawodnienie i stosowane leki; zaburzenia hormonalne, a do tego przebodźcowanie wynikające z nadmiernego korzystania z technologii... Brzmi jak opis naszej codzienności, prawda? Nie powinno więc nikogo dziwić, że tak przeciążony (kto jeszcze, oglądając serial, jedną ręką je obiad, a drugą scrolluje Fejsa?) i niećwiczony mózg po prostu wysiada.

Mgła umysłowa – jak sobie z nią poradzić?

Kilka skutecznych sposobów na rozproszenie mgły umysłowej i zadbanie o szare komórki.

  • Zdrowy sen

Zgodnie z wytycznymi ekspertów ds. snu z American Academy of Sleep Medicine and Sleep Research Statement, najlepiej spać między 7 a 9 godzin. Ważna jest nie tylko ilość, ale i jakość nocnego wypoczynku. Aby o poranku obudzić się wyspanym i wypoczętym, warto na godzinę przed pójściem do łóżka ograniczyć niebieskie światło, odkładając elektronikę w kąt lub korzystając z nocnego trybu w ustawieniach. Możesz też sięgnąć po okulary blokujące niebieskie światło.

  • Dieta dla mózgu

Produktami wspierającymi pracę mózgu są węglowodany złożone (zamiast prostych), orzechy i pestki, produkty zawierające nienasycone kwasy tłuszczowe i witaminy z grupy B, produkty bogate w antyoksydanty, minerały i witaminy” – wymienia Paweł Brudkiewicz. Dodatkowe wsparcie zapewnią Ci suplementy zawierające kwasy tłuszczowe omega-3.

  • Codzienna aktywność

W kontekście pracy mózgu liczy się nie tylko konkretny plan treningowy, ale i codzienna aktywność. Jazda na rowerze czy spacer z psem mogą zapewnić Ci przypływ BDNF – kluczowego białka, które wspiera proces tworzenia nowych połączeń w mózgu. „Regularna aktywność ruchowa to nie tylko sposób na dotlenienie organizmu (w tym mózgu), ale też szansa na redukcję zmęczenia psychicznego i obciążenia stresem” – przekonuje ekspert.

  • Trening uważności

Korzystne dla pracy mózgu może być regularne stosowanie medytacji, co zostało udokumentowane w badaniach naukowych” – mówi psychiatra. Pamiętaj, że mindfulness niekoniecznie oznacza godzinne siedzenie w szarawarach w pozycji lotosu. Trening uważności może trwać nawet minutę, a strój czy otoczenie nie mają większego znaczenia. Medytować można, siedząc na balkonie, w aucie czy w tramwaju.

Mgła umysłowa a COVID-19

I 2020 rok, i 2021 nikogo nie oszczędziły. Silny stres, mniej ruchu (praca zdalna, zamknięte siłownie), ograniczone kontakty towarzyskie, strach o bliskich… Na dodatek część osób dopadł koronawirus. Mimo łagodnego przejścia choroby u znacznej części osób (w jednym z badań wykazano, że objawy psychiczne i neurologiczne mogą występować u 30% osób, które przeszły COVID) jednym z wielu pocovidowych powikłań może być między innymi zamglenie umysłowe.

Rzeczywiście, u części osób, które przeszły infekcję SARS-CoV-2, obserwuje się objawy »mgły umysłowej«. Jest to dość nowe i dopiero wstępnie opisywane zjawisko – mówi psychiatra. – Wstępne hipotezy naukowe zakładają, że przyczyną może być wpływ samego wirusa na tkankę neuronalną (z ewentualnym zapaleniem), utrzymywanie się przeciwwirusowej reakcji immunologicznej organizmu (mimo ustąpienia objawów zakażenia) oraz przewlekły stres i traumatyczny przebieg leczenia (izolacja w szpitalu, brak kontaktu z bliskimi, konieczność zastosowania respiratora, niewydolność wielonarządowa)”.

Pocieszeniem może być fakt, że u znacznej części osób symptomy te z czasem ustępowały. Jeśli chcesz mieć umysł ostry jak brzytwa, zerknij na tabelę poniżej i poznaj zaproponowane przez naszego eksperta skuteczne i naturalne sposoby na podkręcenie pracy mózgu.

Zobacz również:
REKLAMA