[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.3

Medytacja - jak wpływa na organizm?

Medytacja to nie żadne czary-mary. To sposób na dłuższe i szczęśliwsze życie, bez stresu i nieprzespanych nocy. Naukowo udowodniony sposób.

medytacja, stres Medytacja jest tak prosta, że możesz ją robić z zamkniętymi oczami.

1. Wdech, wydech

Jeśli nie wyobrażasz sobie siebie powtarzającego mantry, zacznij od kontroli oddechu. Powolne, świadome oddychanie natychmiast obniża poziom kortyzolu i uwalnia dodatkową porcję tlenku azotu, który poszerza tętnice (tak, przy erekcji też to jest potrzebne), co obniża ciśnienie krwi i ułatwia pracę sercu. Wciągaj powietrze nosem przez 4 sekundy, potem 4 sekundy trzymaj w płucach, wypuszczaj kolejne cztery i odczekaj jeszcze 4 sekundy, zanim zaczniesz wdech. Powtórz 10 razy.

2. Jak suseł

Teraz, gdy już opanowałeś hormon stresu, Twój uspokojony mózg chętniej się wyłączy wieczorem. Fale beta przygasną, a wraz z nimi aktywność płatów czołowych, co ułatwi Ci zaśnięcie. Badania opublikowane w „JAMA Internal Medicine” wykazały, że codzienna, 20-minutowa dawka medytacji zmniejsza ilość nocnych wybudzeń, dzięki czemu rano wstajesz z łóżka naprawdę wypoczęty i świeży, a nie jak zombie. Jeśli po wieczornej medytacji napijesz się jeszcze herbatki z rumianku, zaśniesz, zanim zdążysz dociągnąć kołdrę pod brodę. W lecie – idealne.

REKLAMA

Chcesz więcej? Przeczytaj to: Przepis na wewnętrzną równowagę

3. Wyższe IQ

Regularne medytowanie nie tylko zmniejsza zmęczenie mózgu, ale chroni też przed utratą funkcji poznawczych. Jak donosi pismo „Frontiers in Human Neuroscience”, ludzie regularnie medytujący mają bardziej pofałdowaną korę mózgową, co przekłada się na szybsze przetwarzanie informacji. Efekty są nie tylko odległe (mniejsze ryzyko alzheimera) – dzięki tym zmianom już dziś będziesz wydajniejszy w pracy i w zabawie (kojarzenie faktów ułatwia przejście Wieśka).

4. Oderwij myśli

Medytacja ma dość wszechstronne działanie. Z jednej strony ułatwia tworzenie nowych połączeń w mózgu, z drugiej zaś pozwala zacierać stare ścieżki. To przydaje się np. w zrzucaniu kilogramów. Technika decentracji pozwala nauczyć się zrywać utrwalone skojarzenia. Po pewnym czasie możesz więc na widok hamburgera przestać reagować natychmiastowym wyrzutem hormonu głodu. Prawda, że tak łatwiej się odchudzić?

5. 100 lat!

Wciąż nieprzekonany? Badania doświadczalne wykazały, że już po trzech tygodniach regularnych medytacji transcendentalnych wzrasta ekspresja genów uczestniczących w produkcji wydłużającej chromosomy telomerazy. Telomeraza to enzym odpowiadający za wydłużenie telomerów w Twoich chromosomach. A dłuższe telomery to wolniejsze starzenie się i większa odporność na różne choroby. Będziesz zdrowszy i młodszy dłużej niż koledzy, którzy wciąż jeszcze sobie kpią z medytacji. Niech sobie kpią – Ty będziesz śmiał się ostatni.

Sprawdź! 8 sposobów na długie życie w świetnej formie. Bo kto by chciał żyć długo, ale w cierpieniu?

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij