Marchewka i jej wpływ na długie życie [Badania]

Zgodnie z zaleceniami Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego warzywa i owoce powinny stanowić połowę tego, co jemy. W sierpniu 2021 roku ten warunek spełniło 18% Polaków, prawdopodobnie naszych czytelników.

marchew, marchewka shutterstock.com

Co piąty badany jadł dziennie tylko jeden posiłek składający się w połowie z warzyw i owoców, a jedna trzecia rodaków w ogóle gardzi taką paszą. Większość Polaków lubi tylko kilka rodzajów owoców i warzyw. Top listę owoców otwierają oczywiście jabłka, dalej są gruszki i śliwki. Top trzy wśród warzyw to ziemniaki, pomidory oraz cebula. Na szczęście na czwartym miejscu pojawia się marchewka i tutaj oddychamy z ulgą, bo – nic nie ujmując pozostałym – marchewka to prawdziwa warzywna Wróżka Zdrowuszka.

REKLAMA

ZOBACZ: Przepis na pieczone marchewki z miodem i sezamem

W ostatnich latach naukowcy pracowicie zbierają nowe dowody na właściwości prozdrowotne warzyw korzeniowych, ze szczególnym uwzględnieniem marchwi. W badaniu śledzącym dietę 50 000 Amerykanów od końca lat 80. do 2006 roku epidemiolodzy z US Centers for Disease Control and Prevention odkryli, że alfa karoten – występujący obficie w marchwi – zmniejsza ryzyko śmiertelności we wszystkich grupach. Zmniejsza też o połowę ryzyko zgonu wśród osób z wysokim BMI. Karoten jest silnym przeciwutleniaczem, który neutralizuje reaktywne postacie tlenu i azotu w organizmie, zapobiegając uszkodzeniom DNA, białek i lipidów.

W 2017 roku koreańscy naukowcy z Seoul National University ustalili, że ten efekt ochronny rozciąga się też na telomery, czyli te końcówki chromosomów, których skracanie jest powiązane ze starzeniem organizmu. Z kolei japońscy badacze z Uniwersytetu Shinshu odkryli, że karotenoidy hamują odkładanie się blaszek amyloidowych w komórkach mózgowych, zmniejszając tym samym ryzyko rozwoju demencji i choroby Alzeheimera. Najwyższy czas więc udać się do lodówki, wyciągnąć marchewki, obrać je i chrupać zamiast czipsów podczas oglądania ulubionego serialu.

Zobacz również:
REKLAMA