Łokieć tenisisty – objawy, leczenie, ćwiczenia

Łokieć tenisisty to schorzenie, które objawia się bólem w okolicach łokcia w momencie, gdy ruszamy nadgarstkiem. Dolegliwość spowodowana jest przeciążeniem mięśni prostowników nadgarstka i wbrew swojej potocznej nazwie nie dotyka tylko miłośników tenisa. Dużo częściej występuje u informatyków, mechaników i monterów. Jak leczyć łokieć tenisisty?

łokieć tenisisty, kontuzje, urazy shutterstock.com

Z tego artykułu dowiesz się:

Łokieć tenisisty – na czym polega

Łokieć tenisisty to potoczna nazwa zespołu nadkłykcia bocznego kości ramiennej, który powstaje w wyniku częstego powtarzania czynności angażującej nadgarstek: zaciskania pięści, dokręcania, chwytania przedmiotów. Cierpią na nią najczęściej informatycy i gracze komputerowi, którzy kilka godzin dziennie operują myszką, mechanicy i monterzy na taśmie produkcyjnej, fizjoterapeuci, fryzjerzy, a także sportowcy: tenisiści ziemni i stołowi, golfiści, wioślarze, oszczepnicy, zawodnicy strzelectwa dynamicznego, wspinacze. Schorzenie charakteryzuje się bólem łokcia, który promieniuje wzdłuż przedramienia do nadgarstka, a w stanach bardziej zaawansowanych nawet do palców.

REKLAMA

Łokieć tenisisty – przyczyny

Na skutek wielokrotnie powtarzanych kombinacji ruchowych dochodzi do zmian przeciążeniowych w obrębie przyczepów mięśni prostowników nadgarstka. Te zmiany narastają, powodując ostry stan przeciążeniowy, a w końcu stan zapalny. Ostatnio pojawiły się teorie, że łokieć tenisisty nie ma nic wspólnego ze stanem zapalnym; jest spowodowany nieodwracalnymi zmianami degeneracyjnymi. Tu zdania fizjoterapeutów i lekarzy są podzielone. Przeciwnicy tej teorii zgadzają się, że każdy mikrouraz ścięgna oznacza jego minimalne naderwanie, czyli naruszenie struktury kolagenu. W tym miejscu upośledzone jest krążenie krwi, co spowalnia proces gojenia. Dodatkowo w mikroszczelinach pojawia się tzw. przerost fibroplastyczny, czyli kolagen o nieuporządkowanej strukturze, co osłabia ścięgno. Jednak nie ma zgody co do źródła bólu i nieodwracalności zmian. Kompleksowa i konsekwentna fizjoterapia może przynieść nie tylko ulgę, ale doprowadzić do regeneracji stawu.

Łokieć tenisisty – objawy

Do typowych objawów łokcia tenisisty należą:
- ból łokcia;
- opuchnięcie stawu łokciowego i uczucie gorąca w tym miejscu;
- bolesność pojawiająca się przy wykonywaniu codziennych czynności takich jak odkręcanie słoika, chwytanie za gałkę otwierającą drzwi, przestawianie krzesła przy chwycie za jego oparcie, niesienie filiżanki na spodku, witanie się przez podanie i potrząsanie dłoni.

Łokieć tenisisty i łokieć golfisty – różnice

Łokieć golfisty to zespół nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej (w łokciu tenisisty – bocznego) i objawia się bólem stawu łokciowego po jego wewnętrznej stronie. Jego przyczyną są również wielokrotnie powtarzane sekwencje ruchów, w których jednocześnie zginany jest nadgarstek i obracane przedramię. Na łokieć golfisty często cierpią gracze w tenisa i na odwrót. Prawdopodobnie wystąpienie jednego lub drugiego rodzaju zwyrodnienia u golfistów i tenisistów zależy od techniki gry. Schorzenie to nazywane jest również łokciem miotacza, bo dotyka też zawodników futbolu amerykańskiego czy rugby. Na łokieć golfisty skarżą się też oszczepnicy, dyskobole, kulomioci i ciężarowcy, a w cywilu – stolarze, szlifierze, hydraulicy.

Łokieć tenisisty – diagnostyka i badania

„Doświadczony fizjoterapeuta jest w stanie zdiagnozować łokieć tenisisty przy pierwszej wizycie” – mówi Andrzej Kostkiewicz, wieloletni fizjoterapeuta polskiej kadry narodowej lekkoatletów i siatkarzy oraz narodowej reprezentacji Bahrajnu na MŚ 2009 – „Oprócz zwyczajowego wywiadu i palpacji (badanie przed dotyk, wyczuwanie palcami struktury tkanek – przyp. red.), specjalista może wykonać proste testy” – dodaje nasz ekspert i podaje ich opis:

  1. Gdy ręka boli między nadgarstkiem a łokciem, zachodzi podejrzenie występowania łokcia tenisisty. Pacjent jest proszony o wyprostowanie nadgarstka i łokcia, zaciśnięcie pięści i naciskanie na oporującą otwartą dłoń terapeuty. Ból po stronie mięśni prostowników nadgarstka, czyli po zewnętrznej stronie przedramienia, potwierdza diagnozę.
  2. Pacjent siada przy stole, opiera przedramię na blacie i zaciska pięść. Terapeuta chwyta jego łokieć w okolicy nadkłykcia bocznego, stabilizuje staw i prosi o odwrócenie przedramienia na zewnątrz. Potem kładzie swoją dłoń na zaciśniętej dłoni pacjenta i prosi o wykonanie wyprostu w nadgarstku oporując jego ruch. Ból w okolicach nadkłykcia nadgarstka świadczy o łokciu tenisisty.

Żeby sprawdzić stopień zwyrodnienia stawu, terapeuta może skierować pacjenta do ortopedy na badanie USG. „Badanie USG pozwala zobrazować stan całego stawu, a także przydaje się do monitorowania postępów w rehabilitacji, nie jest jednak badaniem koniecznym do zdiagnozowania łokcia tenisisty” – wyjaśnia Andrzej Kostkiewicz.

Łokieć tenisisty – jak leczyć

Lekarze ortopedzi nierzadko stosują ostrzykiwanie łokcia kortykosteroidami, bo sterydy szybko uśmierzają ból i łagodzą ewentualny stan zapalny. Jednak fizjoterapeuci są przeciwni zastrzykom jako metodzie pierwszego wyboru. „Po pierwsze, pacjenci zbyt szybko wracają do aktywności, powodując kolejne urazy i coraz cięższe zwyrodnienia. Po drugie, sterydy zaburzają strukturę kolagenu i w rezultacie osłabiają stawy” – ostrzega nasz ekspert. Fizjoterapia oferuje kilka metod, które przynoszą ulgę i poprawiają stan tkanek. Do takich zabiegów należy krioterapia, fala uderzeniowa z wykorzystaniem ultradźwięków czy terapia falami radiowymi.

Z mojego doświadczenia wynika, że najlepsze efekty daje terapia uciskowa – bolesna, ale skuteczna. Fizjoterapeuta kciukiem z całej siły rozmasowuje tkanki, co prowadzi do ich lepszego ukrwienia. Dobrze też działa terapia igłowa – wbija się igłę w okolice nadkłykcia, pobudzając w tym miejscu mechanizmy obronne i regeneracyjne organizmu. Do tego możemy dodać masaż poprzeczny ścięgien i mięśni, który zmniejsza napięcia i poprawia krążenie krwi i limfy” – wymienia Andrzej Kostkiewicz i dodaje, że techniki masażu poprzecznego łatwo można się nauczyć i wykonywać go samemu w domu przez 10-15 minut dziennie.

Łokieć tenisisty – ortezy, taśmy i maści

Ortezy na łokieć tenisisty można kupić w sklepach ze sprzętem medycznym. Ich zadaniem jest odpowiedni ucisk, który zmniejsza siły prowadzące do mikrourazów. Opaskę zakładamy pod łokciem w miejscu, gdzie mięsień prostownik przechodzi w ścięgno. W doborze i sposobie nakładania takiej opaski powinien pomóc fizjoterapeuta.

Taśmy do kinesiotapingu nazywane są przez pacjentów taśmami przeciwbólowymi. Rzeczywiście zmniejszają ból dzięki uniesieniu skóry i zmniejszeniu drażnienia receptorów bólowych. Dodatkowo poprawiają krążenie krwi i limfy, więc są skutecznym narzędziem do walki z obrzękiem. Odpowiednie przyklejanie taśm wymaga wiedzy z anatomii ludzkiego ciała i sposobu działania samych plastrów, dlatego terapeuci nie polecają taśm kinezjologicznych do samodzielnego stosowania w domu. Taśmy przepuszczają powietrze i są wodoodporne. Można je nosić nawet do kilku tygodni.

Maści przeciwbólowe przynoszą chwilową ulgę. W przypadku łokcia tenisisty skuteczne są zwłaszcza te z dodatkiem heparyny. Farmaceuci polecają również okłady na łokieć z żywokostu i konopi, które można dostać w aptekach bez recepty.

Łokieć tenisisty – ćwiczenia

Zginanie nadgarstka

Usiądź prosto na krześle. Prawą rękę wyciągnij przed siebie i zaciśnij w pięść. Utrzymując wyprost w stanie łokciowym, lewą dłonią złap się za prawą pięść i doprowadź do delikatnego rozciągnięcia mięśni prostowników. Stopniowo i z pełnym spokojem pogłębiaj w tej pozycji zgięcie nadgarstka. Przytrzymaj 15-30 sekund. Odpocznij chwilę i powtórz jeszcze 3 razy. Po kolejnej krótkiej pauzie wykonaj to samo na drugą rękę.

 

Prostowanie nadgarstka

Zacznij jak poprzednio, ale tym razem trzymaj palce dłoni wyprostowane i skierowane w dół. Sięgnij po nie lewą dłonią i przez 15-30 sekund pogłębiaj wyprost nadgarstka. Odpocznij chwilę i powtórz jeszcze 3 razy. Wykonaj to samo na drugą rękę.

 

Prostowanie nadgarstka z obciążeniem

Usiądź przy stole. Oprzyj przedramię na piankowym rollerze albo zwiniętym ręczniku; ręka prosta w łokciu. Złap lekki ciężarek (to może być np. mała hantelka, butelka wody mineralnej - bądź kreatywny). Powoli wykonaj 10 powtórzeń wyprostu nadgarstka. Odpocznij chwilę i zrób jeszcze jedną serię. Po kolejnej pauzie wykonaj to samo na drugą rękę.

 

Zobacz również:
Czy to ważne, ile wyciskasz, jeśli łapiesz zadyszkę podczas rozgrzewki? Te dwa ćwiczenia szybko poprawią Twoją kondycję.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA