Lęki na kacu – jak je pokonać?

Syndrom „dnia następnego” to nie tylko ból głowy, nudności i potworne pragnienie. Na kacu mamy też obniżoną samoocenę i jesteśmy wyjątkowo lękliwi. Zebraliśmy kilka porad, które pomogą Ci te uciążliwe lęki na kacu pokonać.

lęki na kacu fot. shutterstock.com

1. Lęki na kacu – obniż poziom kortyzolu

Wieczór był upojny, ale poranek Cię wita obniżeniem nastroju. „Gdy się budzisz na kacu, masz wyższy poziom adrenaliny: hormonu odpowiedzialnego za reakcję »walcz lub uciekaj«” – wyjaśnia dr Tony Rao, psychiatra, specjalista od alkoholu z King’s College London. Na kacu podwyższony jest też poziom kortyzolu, zwanego hormonem stresu. Wykonaj kilka powolnych wdechów i wydechów, żeby obniżyć te poziomy.

2. Lęki na kacu – zjedz solidne śniadanie

Stres w połączeniu z niewyspaniem może upośledzić zdolność myślenia i pamięć” – ostrzega dr Craig Gunn z University of Bristol, który bada wpływ kaca na umysł. Jednocześnie niski poziom glukozy we krwi może odbierać Ci całkowicie energię do działania. Pierwsze zadanie na kacu: solidne śniadanie, np. jajecznica (białko) na maśle (tłuszcz) z razowym chlebem (węgle). Dlaczego jajka? Badania wykazały, że zawarta w nich L-cysteina może obniżać poziom lęku.

3. Lęki na kacu – spróbuj pomedytować

Skąd się bierze lęk, który często towarzyszy nam na kacu? Według najnowszej hipotezy jest to wynik zachwiania równowagi między neurotransmiterami – GABA i glutaminianem – po nadużyciu alkoholu. W dużym uproszczeniu: GABA hamuje, a glutaminian pobudza układ nerwowy, więc gdy jest go za dużo, pobudzenie może wywoływać nieuzasadniony lęk. Na razie to tylko hipoteza, ale możesz ją zweryfikować na własną rękę: następnym razem na kacu spróbuj medytacji – wg badań powinna przywrócić równowagę.

4. Lęki na kacu – zadzwoń do znajomych

Z wieczora pozostały Ci tylko szczątkowe wspomnienia? Martwisz się, że trochę za bardzo się otworzyłeś i zdradziłeś jakieś tajemnice? Mogło tak być. „Alkohol upośledza funkcje kory przedczołowej, co osłabia zdolność oceny ryzyka” – przestrzega dr Rao. Zanim jednak wpadniesz w panikę, podzwoń po kumplach i ustalcie przebieg wydarzeń. To zwykle pomaga się uspokoić, bo strach ma najczęściej wielkie oczy i to, czego się bałeś, mogło albo w ogóle się nie wydarzyć, albo... nie zapisać w pamięci pozostałych uczestników.

5. Lęki na kacu – idź na spacer

Pamiętaj, że alkohol jest zdradliwy i długo wydaje Ci się, że jesteś trzeźwiejszy niż w rzeczywistości. Najlepsza strategia uniknięcia kaca, jaką znamy, to zwolnienie tempa picia. Wprowadź żelazną regułę, że między kolejnymi drinkami/piwami/szotami zawsze wypijasz coś bezalkoholowego. W ten prosty sposób unikniesz spożycia zbyt dużej dawki i nagłego wzrostu poziomu alkoholu we krwi. Już za późno na tę poradę? Idź na spacer do parku: w ten prosty sposób możesz obniżyć poziom lęku o 23-31%.

REKLAMA