Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.2

Kolano: staw do zadań specjalnych

Kolano ma trudne zadanie do wykonania: jest narządem ruchu, utrzymuje ciężar ciała i ma działać jak amortyzator. Odpowiednio traktowane odwdzięczy się całymi latami bezawaryjnej pracy. Jak z nim współpracować, żeby nigdy w bolesny sposób nie protestowało?

fot. jordache 2009/shutterstock.com
Co trzeci pacjent zgłaszający się do ortopedy ma problemy z kolanami. Bo kolano to jedna z najbardziej skomplikowanych konstrukcji organizmu, która - by działać bez szwanku przez lata - wymaga odrobiny uwagi.

Kolano - najbardziej pracowity staw w organizmie

Jego szczególna podatność na urazy wynika z faktu, że jest przeznaczony przede wszystkim do chodzenia, a obciążany wszelkimi możliwymi sportami, jakie jest w stanie wymyślić człowiek. Poza tym, więzadeł kolanowych nie można chronić z przyczyn biomechanicznych - jest to staw, który z jednej strony musi być bardzo stabilny, bo jednym z jego głównych zadań jest utrzymywanie naszego ciała w pozycji pionowej, z drugiej natomiast powinien być również mobilny, by umożliwić nam wykonywanie wszystkich czynności, do których angażujemy go na co dzień: chodzenia, biegania, skakania, kucania, uprawiania sportów, wchodzenia po schodach itd. Dlatego nazywany jest "koszmarem inżyniera".

Ochrona kolan na 9 sposobów

 1.


Jedz śniadania

Według American Heart Association, osoby, które jedzą śniadania, są aż o 40% mniej narażone na otyłość, gdyż do 3 godzin po wstaniu uaktywniają swój metabolizm i lepiej spalają kalorie. A nadwaga to problem dla łąkotek, amortyzujących tarcie kości udowej o piszczel - im większy nacisk, tym szybciej się ścierają. Np. przy wchodzeniu po schodach obciążenie kolan jest czterokrotnie większe niż przy chodzeniu po płaskiej powierzchni. Jeśli masz 10 kg nadwagi, Twoje kolana muszą już unieść dodatkowych 40.

 2.


Rozgrzewaj się


Tak jak nierozgrzany silnik jest narażony na większe zużycie, ze względu na pracę niemal na sucho (tarcie metalu o metal), tak i nierozgrzane stawy nie mają wystarczającej ochrony w postaci mazi stawowej, która łagodzi tarcie i chroni przed zbytnim naciskiem kości na kość.

Dr Grzegorz Świsulski, specjalista ortopeda: "Właśnie po to natura stworzyła torebkę stawową, by wypełniająca ją maź, przemieszczając się, amortyzowała i chroniła staw przed zwyrodnieniem wynikłym z uszkodzeń mechanicznych". Rozgrzewkę potraktuj więc jak konieczną prewencję. W przeciwnym razie możesz doprowadzić do przerwania torebki i wysięku lub do naderwania mięśni.

 3.


Pożegnaj wieprz-maca

Co za dużo to niezdrowo. Tych, którzy przesadzają z konsumpcją (zwłaszcza mięsa i używek), może spotkać los wielu władców, którzy cierpieli na tę chorobę. Mowa o dnie moczanowej, zwanej kiedyś chorobą bogaczy. To nawracające ostre zapalenie stawów (zwłaszcza palucha u nogi i stawu kolanowego), wywołane odkładaniem się w ścięgnach i więzadłach kryształów moczanowych. Wytrącają się one przy nadmiernym stężeniu kwasu moczowego we krwi (norma u mężczyzny to ok. 7mg/0,1 l), jednego z produktów przemiany materii.

"Zaburzenia przemiany kwasu moczowego powoduje, poza genetyką, niewłaściwa dieta, w której rolę winowajców pełnią purynowe związki zasadowe, zawarte głównie w wieprzowinie, kofeinie i teobrominie (składnik kakao) oraz alkoholu" - wyjaśnia dr Grzegorz Świsulski.

1 2 3
STRONA 1 z 3

Komentarze

 (5)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij