[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.1

Kawa - pomaga spać?

Co jest Twoim sojusznikiem w walce o dobry, spokojny sen? Odpowiedź może Cię zaskoczyć.

Wepoce niekończących się godzin spędzanych przed ekranem, stresów i nadmiaru bodźców sen jest coraz rzadszym towarem. Problem w tym, że spanie przez mniej niż sześć godzin w nocy może zakłócać metabolizm, powodować wzrost poziomu hormonu stresu – kortyzolu – a nawet negatywnie wpływać na podejmowanie decyzji w takim samym stopniu, jak kilka szklaneczek whisky (tak twierdzą badacze ze Sleep and Circadian Neuroscience Institute).

ZOBACZ: Co kryje się w kubku małej czarnej?

REKLAMA

Inne badania pokazują, że jeśli wpadniesz w rytm późnego kładzenia się spać (no bo przecież jeszcze tylko jeden odcinek na Netfliksie) i zrywania się wczesnym rankiem, masz o 12% większe ryzyko śmierci przed 65. urodzinami. Ale nowe badania przeprowadzone przez Trivedi Science Research Laboratory zidentyfikowały nieoczekiwanego sojusznika. Kwas kawowy zawarty w kawie hamuje w wątrobie rozpad melatoniny – hormonu, który reguluje rytm dobowy i ułatwia zaśnięcie. Im więcej melatoniny w organizmie, tym silniejszy sygnał dostaje Twój umysł wieczorem, że ma się odłączyć i zasnąć.

Espresso po kolacji jest jednak kiepskim pomysłem – żadna ilość melatoniny nie może zrównoważyć tego kofeinowego kopa. Ale kofeina ma okres półtrwania około sześciu godzin, więc jeśli ograniczysz się do dwóch kaw dziennie – jednej rano, a drugiej po południu – możesz czerpać korzyści z dodatkowej ilości melatoniny, ale bez wieczornego pobudzenia. Podziękujesz nam rano.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij