Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.4

Kawa na ławę

Nie pij tyle kawy! - słyszysz niemal za każdym razem, kiedy trzymasz w ręku filiżankę pobudzającego espresso albo kubek aromatycznej latte. A niby dlaczego nie? Zobacz, jaki naprawdę wpływ ma kofeina na Twoje zdrowie, mięśnie, umysł i... seks.
fot. ifong 2012/shutterstock.com
 1.


Kawa a zdrowie

Pij śmiało! Uczeni z amerykańskiego Scranton University odkryli, że kawa jest bogatym źródłem przeciwutleniaczy, które chronią nas przed rakiem i chorobami serca. Dodatkowo, lekarze z Harvardu ustalili, że wypijanie czterech i więcej filiżanek kawy dziennie chroni przed kamieniami żółciowymi i marskością wątroby. Prawdopodobnie ochronę przed tymi dwiema chorobami zawdzięczamy rozpuszczalnemu błonnikowi, co wyjaśnia również, dlaczego po wypiciu porannej kawy odczuwasz gwałtowną potrzebę poczytania gazety w odosobnieniu.

Ale... Nie łudź się jednak, że pięć kubków kawy wystarczy, żeby być zdrowym. "Przeciwutleniacze z kawy są mniej urozmaicone niż te z owoców i warzyw, co więcej - trudniej się też wchłaniają" - wyjaśnia autor badania, prof. Joe Vinson ze Scranton University. Pamiętaj jednak, że kawa, chociaż przyspiesza trawienie, wypita w ciągu godziny po obiedzie utrudnia wchłanianie żelaza i cynku - mikroelementów wzmacniających układ odpornościowy.

Z badań przeprowadzonych na Michigan University na 740 parach małżeńskich wynika, że osoby pijące kawę są znacznie bardziej aktywne seksualnie.
 2.


Kawa a serce

Pij śmiało! To główny lęk wielbicieli kawy - że kawa szkodzi sercu. A jest wręcz przeciwnie. Uniwersytet Harvarda prześledził losy ponad 120 tysięcy ludzi w ciągu 20 lat i okazało się, że nawet wypijanie więcej niż sześciu kaw dziennie nie zwiększało ryzyka wystąpienia chorób układu krążenia. A nawet więcej! Inne badanie, tym razem naukowców z Brooklyn College, wykazało, że wypijanie czterech kaw dziennie zmniejsza ryzyko śmierci z powodu chorób serca o połowę.

Ale... Pamiętaj, że kofeina powoduje zwężenie naczyń krwionośnych, a zatem wzrost ciśnienia krwi. Jeśli więc masz nadciśnienie, lepiej poprzestań na małej czarnej.

 3.


Kawa a mózg

Pij śmiało! To, że kawa pozwala Ci nie zasnąć na porannym zebraniu, nie jest tajemnicą, ale badania na University of Arizona potwierdziły też, że dwie do trzech filiżanek kawy przed rozpoczęciem pracy poprawia koncentrację i ułatwia zapamiętywanie. Co więcej, jak podkreśla prof. William Lovallo, psycholog behawioralny z University of Oklahoma, "Kofeina ma też wpływ na poprawienie nastroju, ponieważ stymuluje wydzielanie odpowiedzialnej za uczucie błogostanu dopaminy".

Ale... Po przekroczeniu dawki siedmiu filiżanek dziennie wzrasta ryzyko halucynacji. Według badań uniwersytetu w Durham, ludzie pijący więcej kawy aż trzykrotnie częściej od kawowych abstynentów widzą i słyszą rzeczy, których nie ma.

 4.


Kawa a mięśnie

Pij śmiało! Kofeina pobudza system nerwowy, przyspiesza oddech i zwiększa ciśnienie krwi. Wszystkie te elementy sprzyjają osiąganiu najlepszych możliwych wyników. To jednak nie koniec. Jak wykazały badania doktora Terry'ego Grahama z University of Guleph w Kanadzie, pod wpływem kofeiny zwiększa się wydzielanie wapnia, które ma wpływ na siłę napięcia mięśni.

Ale... Jeżeli chcesz skorzystać z tej właściwości kofeiny podczas treningu, lepiej jednak sięgnij po kofeinę w tabletkach albo napojach typu cola. Jak bowiem wyjaśnia prof. Graham, inne składniki kawy (zaparzanej w dowolny sposób) zmniejszają ten pozytywny efekt.

 5.


Kawa a seks

Pij śmiało! Z ankiety przeprowadzonej przez uczonych z uniwersytetu w Michigan wynika, że osoby pijące kawę są znacznie bardziej aktywne seksualnie. Przebadano 740 par małżeńskich i okazało się, że aż 62% par regularnie pijących kawę deklarowało, że znajduje spełnienie w pożyciu seksualnym. Wśród par unikających kofeiny odsetek ten wynosił tylko 38%.

Ale... Nie przyzwyczajaj jednak do kawy swojej partnerki. Badania Southwestern University wykazały, że kawa zwiększa libido samic szczurów. Autorzy zastrzegli jednak, że podobnych efektów można się spodziewać tylko u kobiet nieprzyzwyczajonych do kofeiny.

 6.


Kawa a masa ciała

Pij śmiało! Kofeina pobudza przemianę materii i działa hamująco na apetyt. "W połączeniu z ćwiczeniami fizycznymi i dietą niskotłuszczową przyspiesza spalanie tłuszczu o 20%" - mówi Catherine Collins, dietetyk z St. George Hospital w Londynie.

Ale... Samo picie kawy, zwłaszcza słodzonej, nie odchudza. Kawa działa tylko w triadzie ze zmianami w diecie i sportem.

 7.


Kawa a ból głowy

Pij śmiało! Gdy boli Cię głowa, popij tabletkę kawą. Kombinacja kofeiny i aspiryny zwalcza ból głowy około 26 razy silniej niż sam lek. Wynika to z tego, że kofeina zwiększa wydzielanie kwasów żołądkowych, a więc wchłanianie substancji czynnej. W połączeniu z dodatkowym paracetamolem działanie zwiększa się nawet stukrotnie. "Mieszanka tych trzech substancji już w małych dawkach wykazuje lepszą skuteczność niż wysokie dawki substancji podawane oddzielnie" -mówi dr Bernd L. Fiebich z kliniki uniwersyteckiej we Freiburgu.

Ale... Przy niektórych bólach głowy kawa jest niewskazana. Wie to każdy, kto próbował.

MH 03/2009

Komentarze

 (12)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij