Jak żyć długo – 6 sprawdzonych strategii

Jak żyć długo, a na dodatek tak, żeby na starość być jeszcze w na tyle dobrej formie, żeby móc jeszcze cieszyć się życiem? To nie takie trudne - wystarczy wprowadzić drobne zmiany w stylu życia już dziś. Oto sposoby na długie życie.

Jak żyć długo fot. Getty Images

Masz tylko jedno życie, więc rozsądnie jest postarać się, żeby trwało jak najdłużej i żeby było w nim jak najwięcej frajdy – nie tylko na początku. Oto sprawdzone strategie jak żyć długo i w dobrej formie. Do stosowania, gdy masz 20, 30, 40 czy nawet 60 lat.

REKLAMA
  1. Rzuć palenie
  2. Jedz mniej gotowego, łatwego żarcia
  3. Ruszaj się, dźwigaj i... rozciągaj!
  4. Zmniejsz ciśnienie
  5. Pij z umiarem
  6. Zadzwoń do rodziców lub przyjaciela

Oczywiście nie jest żadną tajemnicą, że warto dbać o swoje ciało. Większość z nas wie też dobrze, co trzeba robić, żeby żyć długo i w dobrej formie. Problem w tym, że jakoś nie robimy tego, co dla nas najlepsze. Dlaczego? Pewnie każdy ma jakieś swoje powody, ale tym wspólnym może być to, że nie potrafimy ocenić, ile konkretnie można zyskać. Ile dodatkowych lat życia może dać Ci pięć minut dziennie poświęcone dziś? Pomożemy Ci przeprowadzić ten rachunek zysków i strat. „Ludzie mają większy wpływ na proces starzenia się, niż im się wydaje” – mówi dr Keith Roach z NewYork-Presbyterian Medical Center, który razem z dr. Michaelem Roizenem z Cleveland Clinic przeprowadził pionierskie badania, aby wyliczyć, o ile konkretnie potrafi wydłużyć życie zmiana nawyków. Oto, ile może zyskać typowy 45-latek. Jesteś młodszy? Stawka w puli rośnie!

ZOBACZ TEŻ: Dlaczego mężczyźni żyją krócej?

1. Jak żyć długo – rzuć palenie

Wielu ludzi wciąż lekceważy szkody powodowane nawet przez okazjonalne zaciąganie się dymkiem. A palenie szkodzi prawie każdemu narządowi w Twoim ciele: od płuc, przez żołądek, aż po skórę. Kiedy więc przestaniesz atakować swoje tkanki setkami szkodliwych substancji, ciało zaczyna się błyskawicznie naprawiać. Ryzyko zawału serca wyraźnie spada już po 24 godzinach! Jeśli przez dziesięć lat wypalałeś paczkę dziennie, Twoje ciało jest o prawie 6 lat starsze, niż wskazuje to metryka, ale jeśli rzucisz, już po roku aż 3 lata z tych 6 dodatkowych zostaną Ci zwrócone. Poczekaj jeszcze trochę, a zyskać możesz prawie 7 dodatkowych lat. Nie wspominając już o tym, że zaoszczędzisz sobie jakiś rok czy dwa spędzone na deszczu i wietrze przed wejściem do pracy, knajpy czy dworca.

2. Jak żyć długo – jedz mniej gotowego, łatwego żarcia

Dieta przeciętnego mieszkańca Ameryki czy Europy jest dziś zdominowana przez czerwone mięso i produkty wysoko przetworzone. Wielu z nas aż połowę dziennej dawki kalorii dostarcza sobie w postaci jedzenia wysokoprzetworzonego. Słodycze, napoje gazowane, szynka w plasterkach – zastanów się, ile tego zjadłeś wczoraj? Procesy obróbki jedzenia wydłużają jego termin przydatności, ale niekoniecznie życie tego, kto się nim żywi. Najlepiej byłoby więc ograniczyć je do minimum, ale nie żądamy aż takich poświęceń. Plan minimum: codziennie zjedz jedną porcję warzyw lub owoców, a raz w tygodniu rybę i orzechy, a możesz liczyć na 2,5 roku więcej, bo Twoje serce będzie zdrowsze. Uwielbiasz czerwone mięso? Nie musisz z niego rezygnować. Jeśli ograniczysz je do maks. 500-600 gramów tygodniowo, możesz liczyć na kolejne 13 miesięcy życia ekstra.

SPRAWDŹ TEŻ: 5 przepisów na dania, które wydłużą Ci życie.

3. Jak żyć długo – ruszaj się, dźwigaj i... rozciągaj!

Korzyści z ruchu są wyjątkowo trudne do wyliczenia – nie, żeby trudno to było ustalić, ale po prostu jest ich zbyt dużo. Ale spróbujmy. Jeśli dziś spędzasz czas głównie w fotelach – biurowym, samochodowym i wypoczynkowym – już niewielka doza wysiłku może Ci dodać prawie półtora roku, a gdy nieco zwiększysz intensywność, korzyści wynikające z obniżenia ciśnienia, ryzyka cukrzycy, wpływu stresu etc. podwoją tę liczbę. Jeśli robisz mniej niż 4000 kroków dziennie, wystarczy 20 minut codziennego spaceru, żeby wydłużyć życie o rok. 10 minut dźwigania ciężarów i pół godziny rozciągania tygodniowo to pół roku życia więcej. Rozciągania? Owszem. Podstawowe ćwiczenia rozciągające zwiększają elastyczność tętnic, zwłaszcza tych w nogach. Spróbuj codziennie poświęcić kilka minut na jogę albo proste ćwiczenia rodem z lekcji wuefu w podstawówce: skłony, wymachy itd. Na pewno coś pamiętasz.

4. Jak żyć długo – zmniejsz ciśnienie

„Jeśli masz choćby trochę podwyższone ciśnienie tętnicze krwi, jego obniżenie to najlepsze, co możesz zrobić, by spowolnić proces starzenia” – mówi dr Roach. Za duża presja na ścianki naczyń krwionośnych zwiększa ich grubość i sztywność, czyli w rezultacie ryzyko zawału, uszkodzenia nerek i udaru mózgu. Jeśli z granicy klinicznego nadciśnienia (140/90) uda Ci się cofnąć do przeciętnego (135/85), odzyskasz 3,5 roku. Obniż je do optymalnego 120/80, a zyskasz dodatkowy rok. Jak obniżyć ciśnienie? Najprostszy sposób: zmniejszyć ilość soli. Nie u wszystkich nadciśnienie jest związane z nadmiernym spożyciem NaCl, więc nie gwarantujemy sukcesu, ale jeżeli Ty akurat jesteś wrażliwy, to rezultaty zobaczysz już po tygodniu. Chodzi nie tylko o tę sól z solniczki. Mnóstwo soli jest w takich produktach, jak pieczywo, wędliny czy nawet płatki śniadaniowe, więc sprawdzaj etykiety. Ograniczenie soli nie działa? Ściskaj piłeczkę. Badania wykazały, że rytmiczne ściskanie gumowej piłeczki przez 2 minuty 4 razy dziennie przez dwa miesiące obniża ciśnienie skurczowe o 15 punktów.

ZOBACZ TEŻ: Seks przedłuża życie!

5. Jak żyć długo – pij z umiarem

Tradycyjny toast „Na zdrowie!” ma sens tylko wtedy, gdy wiesz, ile razy go wznosić, bo w relacjach z napojami wyskokowymi najważniejszy jest umiar. Obecnie za górną granicę tzw. bezpiecznego picia uważa się dawkę 6 dużych piw albo sześciu kieliszków wina w tygodniu, rozłożone na co najmniej 3 dni. Alkohol w takich, powiedzmy, leczniczych dawkach może (ze względu na zmniejszenie ryzyka chorób układu krążenia) wydłużyć Ci życie mniej więcej o miesiąc, więc szału nie ma. Po przekroczeniu bariery sześciu piw tygodniowo zaczyna być coraz gorzej. Upijanie się 1-3 razy w miesiącu potrafi odebrać Ci 3,5 roku życia, więc lepiej się nie upijaj. No chyba że dojdziesz do wniosku, że ważniejsze od trwania Twojej pamięci jest zbiorowa pamięć o Tobie i Twoich wyczynach.

6. Jak żyć długo – zadzwoń do rodziców lub przyjaciela. 

Człowiek jest istotą społeczną: inni ludzie są nam niezbędni do życia. Ale potrzebujemy nie tylko klientów i sprzedawców: przede wszystkim potrzebujemy bliskich, czyli rodziny, kumpli, sąsiadów etc. Jeśli często spotykasz się z ludźmi, z którymi czujesz się dobrze i bezpiecznie, możesz liczyć na to, że będziesz miał okazję spotykać się z nimi o prawie dwa lata dłużej. Głównie ze względu na to, że częste okazje do wspólnego śmiechu i zwierzeń obniżają poziom stresu, chroniąc w ten sposób serce. Nie lubisz się zwierzać? Wybierz się z kimś na rower czy w góry. Na łonie natury, gdy się spocisz, łatwiej się otworzyć. I pamiętaj: oprócz ust masz też uszy! Używaj ich.

REKLAMA