Jak wrócić do formy po covid?

Po przechorowaniu covidu wielu ludzi długo odczuwa spadek energii i trudno jest im odzyskać siły. Jeśli i Tobie przytrafiło się zachorować, zobacz, jak przyspieszyć powrót do formy.

rekonwalescencja Shutterstock.com

Te zasady obowiązują zresztą nie tylko rekonwalescencję po złapaniu koronawirusa. Równie dobrze sprawdzą się jako sposoby dojścia do siebie po grypie czy ciężkim przeziębieniu.

Jak szybko wyzdrowiejesz po covidzie?

Czerwone kreski na teście dawno już wyblakły, a Ty nadal czujesz się tak sobie? To się zdarza częściej niż myślisz. Czas powrotu do formy jest bardzo różny u różnych osób. Niektórzy już po kilku dniach czują się świetnie, inni miesiącami zmagają się z takimi objawami, jak zmęczenie, bóle w klatce piersiowej czy tzw. mgłą mózgową. Większości z nas rekonwalescencja zajmuje zwykle od 2 do 6 tygodni.

Krótki oddech po covidzie

Niektórzy ludzie po przechorowaniu covid-19 znacznie szybciej łapią zadyszkę – czy to na siłowni, czy po wejściu po schodach na drugie piętro. U niektórych jest to problem saturacji, czyli wysycenia krwi tlenem. U innych może to być spowodowane zachowaniem złych nawyków oddechowych z czasu choroby. Spróbuj oddychać równo i głęboko, tak jakbyś próbował wciągnąć powietrze do brzucha.

ZOBACZ TEŻ: Zaćmienie umysłu po covid - jak zacząć znów myśleć jasno?

Tętno po covidzie

Jeśli przed chorobą używałeś trackerów zdrowia, porównaj obecne tętno z tym sprzed infekcji. Jeśli tętno masz dziś o 10-15 bpm wyższe niż wcześniej, nie próbuj wracać do treningów, jak gdyby nigdy nic, tylko zacznij odbudowywać kondycję powoli, zmniejszając znacząco obciążenie treningowe. Na przykład, jeśli biegałeś, teraz maszeruj, po tygodniu zacznij truchtać, a dopiero po dwóch spróbuj biegać.

Kiedy wrócić do treningu po chorobie

Jeśli na tydzień utknąłeś pod kocem przed TV, możesz odczuwać pokusę szybkiego odrobienia zaległości. Ale pośpiech jest złym doradcą. Jeśli odczuwasz ból w klatce albo wciąż jeszcze kaszlesz, może to być spowodowane stanem zapalnym wokół serca. Poczekaj, aż dolegliwości miną całkowicie i dopiero wtedy wróć do treningów.

Rekonwalescencja po covidzie: oddychanie i nawadnianie

Ćwiczenia oddechowe nie tylko pomogą Ci pokonać zadyszkę, ale mają też korzystny wpływ na pracę mózgu, więc nie rezygnuj z nich, nawet gdy oddech i tętno wrócą do normy. I nie zapominaj o nawadnianiu – odpowiednie nawodnienie pomaga płucom oczyścić się z wydzieliny i odzyskać pełną sprawność szybciej. Dobrze dotleniony mózg szybciej kojarzy fakty i lepiej je zapamiętuje – zapamiętaj.

Zobacz również:
REKLAMA