[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Jak upadać, by zminimalizować ryzyko kontuzji?

Gdy Twoja pięta trafia na śliską nawierzchnię, ryzykujesz bolesny upadek, który może się skończyć złamaniem kości i wizytą w szpitalu. Ale jeśli potrenujesz zawczasu, możesz zminimalizować straty. Oto najważniejsze elementy z treningu bezpiecznego upadania prof. Thurmona Lockharta.

sztuka upadania fot. David Franklin, 2015, shutterstock.com
1. Ramiona

Gdy tracisz równowagę, wyrzuć ramiona do przodu i w górę. Taki ruch przesunie środek ciężkości do przodu i pomoże Ci utrzymać się na nogach.

Jeśli lecisz dalej – szybko opuść ramiona w dół, ale nie wyciągaj ich do tyłu, bo wtedy upadniesz właśnie na nie i połamiesz sobie nadgarstki. Jeśli będziesz miał ręce koło pośladków, one zamortyzują zderzenie bioder z ziemią.

2. Mięśnie

W takiej sytuacji Twoje mięśnie odruchowo się napinają. I to dobrze, bo w ten sposób chronią kości, ścięgna i więzadła.

REKLAMA

3. Pośladki

Ląduj na pośladkach, a następnie jednym zgrabnym ruchem przetocz się na biodro (to po przeciwnej stronie niż noga, która się poślizgnęła). W ten sposób optymalnie rozłożysz siły upadku.

4. Głowa

Przyciągnij brodę jak najbliżej piersi. W ten sposób przesuniesz środek ciężkości do przodu i możesz odzyskać równowagę, po drugie zaś, zmniejszysz ryzyko, że potylicą grzmotniesz o ziemię.

5. Oczy

Patrz prosto przed siebie, co – przy opuszczonej głowie – oznacza pod nogi. W ten sposób będziesz widział, czy nie ma na dole czegoś, z czym lepiej byłoby się nie zetknąć.

6. Zęby

Zaciśnij zęby, żeby nie odgryźć sobie języka, gdy zderzysz się z ziemią.

7. Nogi

Gdy się poślizgniesz lewą nogą, prawa odruchowo cofa się, żeby złapać równowagę. Jeśli cofnięcie nie pomaga, ugnij nogę zakroczną w kolanie, żeby maksymalnie obniżyć środek ciężkości, zanim całkiem stracisz kontrolę nad ciałem. Impet zderzenia pośladków z ziemią będzie mniejszy.

8. To, co trzymasz

Cokolwiek trzymasz w ręku (wyjątkiem jest dziecko!) – odrzuć to. Każdy dodatkowy element układu utrudni Ci tylko łapanie równowagi, a dodatkowo powoduje zwiększone napięcie i tak już napiętych mięśni, co zwiększa ryzyko kontuzji.

Pamiętaj!

Zwolnij. Gdy trafiasz na śliską nawierzchnię, zwolnij, skróć krok i rozłóż ramiona. Rozpostarte pomogą Ci utrzymać równowagę na tej samej zasadzie, na której pomagają linoskoczkom.

Gdy padasz do przodu. Staraj się wylądować w takiej pozycji, jakbyś chciał zrobić pompkę. Ugięte łokcie zamortyzują obciążenie i nie połamiesz nadgarstków. Dodatkowo zmniejszysz ryzyko urazu głowy.

MH 02/11

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij